Hva kan jeg bli?

Viser hestekrefter i sosiale medier

Som digital markedsføringsassistent hos Jaguar Land Rover Norge, har Nanna Kvannes ansvar for alle digitale plattformer – fra Facebook til Instagram og bedriftens nettsted.

Nanna Kvannes

Stilling: Digital markedsføringsassistent

Arbeidsgiver: Jaguar Land Rover Norge

Bachelor i International Management

Nannas oppgaver går blant annet ut på å skrive innlegg om bilmerkene Jaguar og Land Rover, og spre disse i ulike kanaler. Noen av innleggene spres av seg selv, andre sørger hun for å betale for slik at de blir spredd til et større publikum.

– I en del av dette arbeidet samarbeider jeg med temaet vårt i Danmark. Det er nemlig et dansk selskap som eier bedriften som jeg jobber i her i Norge. I de tilfellene vi skal bruke penger på å spre et budskap, er det gjerne teamet i Danmark som setter opp strategien. Da er det som regel jeg som lager teksten og så er det avdelingen i Danmark som trykker på publiseringsknappen etterpå. Ellers, ved ubetalte kampanjer, er det jeg som både skriver og deler. 

Jobben innebærer endel møtevirksomhet. Hun er i møter nesten hver dag med Danmark-kontoret, enten på telefon eller via videokonferanse.

– Vi diskuterer ofte innholdet i kampanjene og for eksempel hvilke segmenter vi skal satse på. Vi snakker også om hva vi lærte av den forrige kampanjen som vi brukte penger på for å spre.

Konsernet har internasjonale retningslinjer for hvordan bilder skal se ut. Nanna bruker derfor mye materiale som ligger klart fra før.

– Men vi har også noen avtaler med fotografer her i Norge. De kan låne en bil i en periode og ta masse bilder som vi kan bruke til hjemmesiden eller i nyhetsbrev. Det er fint å ha bilder fra norske omgivelser.

Må passe med produktet

Nanna bruker noen timer hver dag på å gå gjennom hva hun skal produsere av materiale.

– Først lager jeg gjerne en del utkast, deretter sjekker jeg nøye om jeg er innenfor hva vi ønsker å kommunisere og hvordan vi vil kommunisere. Jeg kan for eksempel ikke bruke uttrykk som ligner “løp og kjøp”, for det er ikke tilbudsbiler vi selger, men biler som er en stor investering for de fleste.

Hun forsøker å kommunisere selve følelsen av en Jaguar eller Land Rover. Priskampanjer er uaktuelt.

– Det er for øvrig lett å være motivert for å gjøre en innsats med markedsføringen. For begge merkevarene jeg jobber med har kvalitetsstempel.

Kontrollerer alle kanaler

Nanna har ansvar for alle digitale kanaler, også kommunikasjonen som foregår via nettsidene og nyhetsbrev.

– Jeg bygger opp hjemmesiden vår med tekst, bilder og filmer. I tillegg tar jeg meg av landingssider. Jeg må tenke gjennom hva som er lurt å ha med i det enkelte tilfelle, deretter gjelder det å kontrollere alle fakta og løfter som gis. Man må altså ikke bare være kreativ, men også nøye.

En del av nyhetsbrevene går til alle som har meldt seg på, men Nanna sender også ut mer spissede nyhetsbrev til spesifikke kundegrupper.

– Jobben min handler mye om produksjon av tekster og materiale som skal ut i digitale flater. I tillegg lager vi også avtaler med influensere eller ambassadører. Da er jeg gjerne med i møter med dem sammen med marketing manager for å legge strategier. Jeg deltar i ganske mange møter fordi møtene påvirker hva jeg skal skrive om i kanalene som jeg opererer i.

Nanna er også tidvis involvert i å arrangere eventer.

– For eksempel har vi latt noen av bilene våre kjøre på bane på Rudskogen, og da ble det laget endel filmklipp samtidig som jeg skrev noen nyheter på weben vår.

Nanna studerte en tid i Australia og har en “bachelor of international marketing at the University of Technology Sydney” som en del av programmet ved BI. Kanskje ikke så rart at hun også har endt opp med å jobbe med internasjonale merkevarer.