Markedsføring
I dette kurset vil du få en grundig innføring i markedsføringsfaget og lære hvordan markedsorienterte bedrifter utformer aktiviteter som tilfredsstiller behovene til en målgruppe.
Om kurset
Det har aldri vært mer spennende å være markedsfører. Framtidens markedsførere trenger forståelse for digitalisering, samtidig som de må balansere økonomiske, miljømessige og sosiale hensyn. Det krever analytiske og strategiske evner, kreativitet og teknologiforståelse.
Dette kurset vil gi en bred introduksjon til markedsføringsfaget. Kurset legger vekt på hvordan markedsorienterte bedrifter identifiserer kundebehov og implementerer aktiviteter basert på behovene til en målgruppe. Kurset utforsker også bærekraft og hvordan dette påvirker markedsføring.
Etter kurset vil du kunne utføre enkle markeds- og kundeanalyser, og bruke kundeinnsikt til å ta beslutninger innen markedsføringens viktigste områder. Videre vil du kunne utvikle kreative markedsaktiviteter som informerer, veileder og påvirker forbrukere.
Emneoversikt
- Markedsføring som fag
- Markedsanalyser og analyser av kundebehov
- Forbrukerpsykologi og kjøpsatferd
- Kjøpsatferd på bedriftsmarkedet
- Segmentering, valg av målgrupper og posisjonering
- Prisbeslutninger og kundeverdi
- Markedskommunikasjon
- Merkevarer
- Markedsføringskanaler
- Bærekraftig markedsføring
Praktisk informasjon
-
Dette høyskolekurset er på 7,5 studiepoeng. Kurset kan brukes som frie studiepoeng i en Bachelor of Management.
Kurset er derfor designet for å være svært interaktivt og bygger på prinsipper for aktiv læring. Studentene forventes å tenke kritisk gjennom innleveringsoppgaver, gruppediskusjoner, studentpresentasjoner, gruppeøvelser, rollespill, cases, mm.
De fleste kurs gjennomfører webinarer ukentlig eller annenhver uke, med 1 - 2 timer per webinar. Webinarer gjennomføres normalt i tidsrommet kl. 17.00 - 21.00 på ukedagene mandag til torsdag.
Vær oppmerksom på at tidspunkter og hyppighet kan variere fra kurs til kurs.
-
Generell studiekompetanse gir deg opptak til dette kurset.
-
Det stilles ingen krav til forkunnskaper ut over opptakskravene.
-
-
Undervisningsspråket er på norsk.
-
Pensumliste er tilgjengelig for søkere som er tatt opp på programmet inne på studentportalen. Brukernavn og passord til studentportalen får du tilsendt i forkant av studiestart.
-
Studieavgiften faktureres normalt i begynnelsen av hvert semester og gjelder for det aktuelle semesteret.
Faktura vil du finne under Min faktura inne på studentportalen etter kursstart.
-
- Cecilie Staude, Høyskolelektor ved Institutt for markedsføring
- Tarje Børsum Gaustad, Førsteamanuensis ved Institutt for markedsføring
Timeplan
Nettstudier: høst 2024
Studiestart nettstudier: mandag 19. august.
Alle kurs har individuelle webinartidspunkter gjennom hele semesteret.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 7,5
- Pris: 14 325 kr
- Nettstudier