-
Kurs bachelornivå

Markedsføringsledelse og strategi

I dette kurset får du en grunnleggende innføring i strategi og markedsføringsledelse. Du lærer om ulike verktøy for å kunne ta strategiske valg som sikrer bedriftens fremtidige overlevelse.

Hvorfor Markedsføring og strategi?

Alle bedrifter må utarbeide en grundig strategi for å generere inntekter, sikre lønnsomhet og levedyktighet. Virksomheter må også stadig justere sine markedstilbud på grunn av endringer i omgivelsene. Det krever en kontinuerlig analyse av markedet, konkurrentene og kundene. 

Kurset i markedsføring og strategi vil hjelpe deg med å utvikle en strategisk tankegang. Du vil lære anvende verktøy for å ta bedre strategiske beslutninger som er avgjørende for en virksomhets overlevelse og vekst. I tillegg vil du lære å utarbeide en markedsplan som tiltrekker og bevarer verdifulle kunder.

Emneoversikt

Strategi

  • Verdiskaping  
  • Ressursanalyse- konkurransefortrinn 
  • Aktivitetsanalyse 
  • Makro omgivelser med PESTEL 
  • Samarbeidsstrategier- allianser, fusjoner og oppkjøp
  • Strategi og bærekraft


Markedsføringsledelse

  • Markedsplan og markedsplanlegging 
  • Ledelse av kunde- og produktportefølje   
  • Merkevareledelse
  • Kundeheterogenitet og segmentering 
  • Økonomisk analyse av markedsføringens effektivitet og lønnsomhet 

 

Praktisk informasjon

Timeplan

Nettstudier: høst 2024

Studiestart nettstudier: mandag 19. august.

Alle kurs har individuelle webinartidspunkter gjennom hele semesteret.