Markedsføringsledelse og strategi
I dette kurset får du en grunnleggende innføring i strategi og markedsføringsledelse. Du lærer om ulike verktøy for å kunne ta strategiske valg som sikrer bedriftens fremtidige overlevelse.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 7,5
- Pris: 14 325 kr
- Nettstudier
- Se timeplan
Hvorfor Markedsføring og strategi?
Alle bedrifter må utarbeide en grundig strategi for å generere inntekter, sikre lønnsomhet og levedyktighet. Virksomheter må også stadig justere sine markedstilbud på grunn av endringer i omgivelsene. Det krever en kontinuerlig analyse av markedet, konkurrentene og kundene.
Kurset i markedsføring og strategi vil hjelpe deg med å utvikle en strategisk tankegang. Du vil lære anvende verktøy for å ta bedre strategiske beslutninger som er avgjørende for en virksomhets overlevelse og vekst. I tillegg vil du lære å utarbeide en markedsplan som tiltrekker og bevarer verdifulle kunder.
Emneoversikt
Strategi
- Verdiskaping
- Ressursanalyse- konkurransefortrinn
- Aktivitetsanalyse
- Makro omgivelser med PESTEL
- Samarbeidsstrategier- allianser, fusjoner og oppkjøp
- Strategi og bærekraft
Markedsføringsledelse
- Markedsplan og markedsplanlegging
- Ledelse av kunde- og produktportefølje
- Merkevareledelse
- Kundeheterogenitet og segmentering
- Økonomisk analyse av markedsføringens effektivitet og lønnsomhet
Praktisk informasjon
-
Dette høyskolekurset er på 7,5 studiepoeng. Kurset kan brukes som frie studiepoeng i en Bachelor of Management.
Læringsprosessen vil involvere en kombinasjon av klasseromsundervisning, forelesninger på nett, individuelle og gruppeaktiviteter, diskusjoner, oppgaver og veiledede problemløsningsaktiviteter.
Det vil bli lagt ut forelesningsvideoer som dekker modeller, teorier og andre viktige konsepter som er anbefalt å se før klasseromsundervisning. Deretter jobber man med prosjektoppgaver og relaterte problemløsningsoppgaver på campus med veiledning.
De fleste kurs gjennomfører webinarer ukentlig eller annenhver uke, med 1 - 2 timer per webinar. Webinarer gjennomføres normalt i tidsrommet kl. 17.00 - 21.00 på ukedagene mandag til torsdag.
Vær oppmerksom på at tidspunkter og hyppighet kan variere fra kurs til kurs.
-
Generell studiekompetanse gir deg opptak til dette kurset.
-
Det stilles ingen krav til forkunnskaper ut over opptakskravene.
-
Kurset avsluttes med en individuell 3 timers skriftlig skoleeksamen som teller 100%.
-
Undervisningsspråket er på norsk.
-
Pensumliste er tilgjengelig for søkere som er tatt opp på programmet inne på studentportalen. Brukernavn og passord til studentportalen får du tilsendt i forkant av studiestart.
-
Studieavgiften faktureres normalt i begynnelsen av hvert semester og gjelder for det aktuelle semesteret.
Faktura vil du finne under Min faktura inne på studentportalen etter kursstart.
-
- Fred Selnes, Professor ved Institutt for markedsføring.
- Fred Selnes, Professor ved Institutt for markedsføring.
Timeplan
Nettstudier: høst 2024
Studiestart nettstudier: mandag 19. august.
Alle kurs har individuelle webinartidspunkter gjennom hele semesteret.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 7,5
- Pris: 14 325 kr
- Nettstudier