Introduksjon
Prestasjonsstyring handler om riktig bruk av styringskonsepter og -verktøy som bidrar til at virksomheter når definerte mål i stadig skiftende omgivelser. Fordi virksomhetens tilsiktede strategi aldri kan bli mer enn usikre antagelser om hvordan virksomheten og verden omkring vil utvikle seg fremover i tid, trenger vi noe som kan redusere usikkerheten i disse antagelsene. Vi trenger noe som kan øke kvaliteten på dem, justere innholdet i dem og i ytterste konsekvens forkaste dem. Dette noe er prestasjonsstyring.
For næringsvirksomhet, men også for mange virksomheter i offentlig sektor, er mål- og indikatorstyring den egnede formen for prestasjonsstyring. Denne styringsformen handler grunnleggende sett om tre ting:
- Finne ut hva som påvirker verdiskapningen i positiv og negativ retning
- Gjøre ressurser tilgjengelig og samordne dem, slik at de peker i samme retning mot en utpekt kurs
- Varsle avvik fra en utpekt kurs, lære fra erfaringer, iverksette tiltak og eventuelt korrigere kursen.
Kurset beskriver verdibegrepet med utgangspunkt i et interessentperspektiv, der virksomhetens samfunnsansvar skal bidra til en mer bærekraftig samfunnsutvikling. Gjennom å vise bransje- og virksomhetstilpassede styringsmodeller, retter kurset søkelyset mot ressurser og aktiviteter som er avgjørende for suksess. Det gir også innsikt i hvordan styringssystemer må innrettes etter bestemte styringsutfordringer og hvordan vi kan lage simuleringsmodeller og prognosemodeller, som gir virksomheten verdifull fremtidsinformasjon.