Tekst og foto: Geir Anders Rybakken Ørslien
BI er kjent for å være tett på næringslivet, og internship-ordningen er en viktig del av dette. De siste årene har populariteten økt enormt. Etter at ordningen ble tilgjengelig for enda flere BI-studenter, er antallet som deltar mangedoblet. Det er det ikke bare studentene selv som har glede av.
– Det å involvere motiverte BI-studenter i våre daglige oppgaver for en periode, er definitivt et stort gode for oss som bedrift, sier Kate Aunaas Ingram i Orkla.
I rollen som Vice President for Employer Branding, Recuitment and Talent Management i Orkla ASA har hun i løpet av de siste fire årene knyttet sterke bånd til både studenter og ansatte på BI.
– Da jeg kom til Orkla, startet jeg et organisert internship-program med BI – og vi fikk de første gruppen med «summer interns» i 2017. Denne sommeren hadde vi 38 interns, og nå i høst har vi 23 interns fra BI.
– Hvorfor satser dere på dette?
– For oss er dette en no brainer, en ren vinn-vinn-situasjon. Da jeg kom til Orkla i 2017, startet jeg analysen for å kartlegge hvorfor Orkla hadde mistet popularitet blant nyutdannede i ti år på rad. Et nøkkelfunn var at viktige studentgrupper rett og slett ikke visste nok om oss til å ville jobbe for oss. En annen side er at vi som et stort selskap er en rollemodell i næringslivet med et tydelig samfunnsansvar. Derfor tok vi kontakt med BI for å etablere et samarbeid om internships.
– Hva har dere fått ut av det?
– Det at vi nå har interns på huset hvert år hjelper oss å bli mer åpne og gir oss nye perspektiver. Et eksempel: Vi hadde nylig et virtuelt karriere-event hvor vi presenterte mulighetene i Orkla. Programmet var blitt til i tett dialog med studenter og unge ansatte, og ble dermed helt annerledes enn de tradisjonelle eventene med toppleder-foredrag. Det mest brukte ordet på feedback-skjemaet var «fun». Det hadde vi neppe fått til uten nærkontakten med de nyutdannede og våre interns fra BI.
– På hvilken måte har internship-ordningen gjort Orkla mer attraktiv?
– Ved at vi tar godt vare på våre interns, og dermed får ekte ambassadører som kommer tilbake til studiestedet og kan fortelle hvordan det faktisk fungerer her, med høy troverdighet.
– Du har også involvert deg på studiestedet hos BI i Nydalen?
– Absolutt. Når jeg blir kjent med våre interns fra BI, ser jeg også hva de er sterke på og hvor det kan være smart å gi dem mer input. Derfor har jeg vært aktiv bidragsyter til BIs valg av pensumlitteratur for noen studier, med forslag som kan bidra til å tette hullene. Slik blir begge parter sterkere ved å samarbeide.
– Er dette også en rekrutteringskanal for dere?
– Helt klart. Internships er ikke bare en effektiv måte å rekruttere på, det er også metoden med lavest risiko – fordi du får være tett på studentene over noen uker. Vi ser at de som starter som interns, i mange tilfeller har større suksess enn andre når de kommer inn i en full stilling. I tillegg betyr det mye at motiverte studenter kommer inn med ny tankegang og nye idéer.
– Men mange tenker også at interns fører til mye ekstra arbeid med oppfølging?
– Det går fort over. I begynnelsen måtte jeg pushe hardt for å få folk til å se verdien av dette, nå melder de seg selv og ønsker interns. Nøkkelen er at studentene får reelle oppgaver som uansett må løses, slik at de også føler at deres bidrag har reell verdi.
Kate tar oss med opp til et lyst hjørne mellom glassveggene i Orklas hovedkvarter på Skøyen i Oslo. Der møter vi fire av høstens interns fra BIs ulike masterprogrammer: Farhad Ghanvatian, Sarah Johansson, Magnus H. Christensen og Martine Næss. Alle er i tredje semester av masterløpet, og fem uker ute i intern-perioden når vi setter oss ned. Sarah har hatt internship som mål helt siden hun begynte på BI: