Advantage

Matgründerens lekegrind

Det første Kaja Skovborg-Hansen gjorde som leder av restaurantkonseptet Vippa, var å koste vekk motorolje fra gulvet der gjestene skulle sitte.

Tekst: Trond G. Hansen
Foto: Magnus Furset

Mathallen Vippa ligger på kaia i Oslo, noen steinkast unna de travleste knutepunktene i sentrum. Da Kaja Skovborg-Hansen ble ansatt som daglig leder, var dette en tom og nedslitt lagerhall. Nå er det store gulvet fylt med langbord og langs veggene er det en rekke matboder som serverer sine egne spesialiteter. Langbordene ble valgt for å gjøre det enda mer sosialt å spise, mens maten kan bestilles fra boder etter eget ønske. Kaja Skovborg-Hansen liker både bygget og historien bak.

– På 1970-tallet var bygningen et sukkerskur. Da vi flyttet inn, var det Tollvesenet som fortollet biler her. Det var flere centimeter med diesel på gulvet og bygningen var uisolert. Så da var det bare å begynne i den ene enden og starte byggeprosessen – det tok nesten et helt år, forteller Kaja, som har holdt på her siden 2016.

Kaja har en bachelor i markedsføring fra BI, og bacheloroppgaven hennes handler om hvordan det lokale næringslivet kan styrkes, samtidig som man beholder de menneskelige ressursene.

Har ikke kontorplass

– Min rolle er å være både prosjektleder og daglig leder. Jeg holder i de daglige oppgavene som markedsføring, økonomi, sosiale medier, planlegging og så videre – og selvsagt kontakt med de ansatte. Til å hjelpe seg har Kaja flere ansatte i heltidsstillinger hvert sitt ansvar for områder som bar, servering, booking, renhold og drift. Hun jobber mye på gulvet selv også.

– Jeg er ingen kontorrotte. Jeg har faktisk ikke noe kontor. En daglig leder må ikke bare tenke på det administrative, for da tas det ikke alltid gode nok beslutninger – lederen må jobbe sammen med de ansatte for å forstå bedriften og vite hvilke utfordringer som finnes.

 

 

 

Kaja Skovborg-Hansen

  • Stilling: Daglig leder i Vippa AS
  • Bosted: Oslo
  • Utdannelse: Bachelor i markedsføringsledelse fra BI
  • Fritidslidenskap: Spise god mat og henge med folk jeg er glad i.

Konseptet Vippa

Det er Heidi Bjerkan fra Credo restaurant som er idémakeren for konseptet Vippa. Kaia forteller at Heidi har hatt ideer om kretsløpet, bønder, produsenter og hele det grønne perspektivet. Deretter ble Kaia hyret inn som daglig leder.

– Hun har støttet meg hele tiden. Jeg tror det er veldig viktig at når man satser på unge ledere, bør man gi dem støtte underveis. Man kunne satset på mange flere unge folk hvis de bare ble fulgt opp etter ansettelsen, for det kan være utfordrende å være leder, forklarer Kaja.

Lekegrind for gründere

Hun forteller også at man på Vippa jobber mye med det sosiale og bærekraftige, og at man hele tiden utvikler konseptet.

– Vippa skal være en lekegrind hvor vi inviterer bønder, produsenter og kokker. Vi passer på at vi får både erfarne og uerfarne restaurantører. Vi tenker at folk må kunne forsøke å starte opp en restaurant og teste ut sitt konsept for se om det fungerer. Så håper vi at de som starter opp inne i Vippa, kan oppdage at det finnes større muligheter utenfor. Men det spennende for gjestene våre, er at de finner ulike konsepter her inne og kan på den måten ha en spennende matopplevelse, forklarer Kaja.
Kaja er selv grepet av visjonen og konseptet Vippa.

– Jeg skulle ønske at alle kunne reise ut for å besøke en bonde og kjenne på råvarene og jorda. Men Vippa kan i alle fall være et bindeledd slik at folk kommer nærmere råvarene!