-
Advantage

Kunsten å snu seg rundt

Da koronaen stengte landet, angret Julie Langaard Solberg et øyeblikk på at hun hadde sagt opp en fast jobb for å starte kunstskole. Men to modige gründerne tenkte kreativt og fikk ny fart på The Art Collective.

- Det gikk to dager, da vi bare tenkte: «Fader! Hva gjør vi nå?» Jeg tenkte kanskje jeg bare skal krype til korset og spørre om jeg kan få tilbake jobben, sier Julie Langaard Solberg.

Bare få måneder tidligere hadde hun sagt opp sin faste konsulentjobb i Sopra Steria for å starte kunstskole sammen med kunststuden- ten Nora Kielland. Inspirert av åpne atelierer som Julie hadde opplevd i Madrid, hadde de to gründerne satset lånte penger og masse krefter på å spre kunstglede og kreativitet til folk flest. Endelig hadde de fått fart på The Art Collective. Kunstverkstedene de arrangerte i sine nostalgiske lokaler på Grünerløkka var fullbooket. Og nå var det plutselig full stopp.

SNUDDE SEG RUNDT PÅ TO DAGER


– Men Nora og jeg hadde skrevet en kontrakt der vi sa at vi skulle satse i to år. Vi hadde gitt hverandre det løftet. Det var panikk en dag eller to, men så snudde vi oss rundt og tenkte at vi kunne finne en løsning, forklarer Julie.

– Vi hadde tatt med oss maleutstyret vårt hjem og tenkte at dette kunne være en flott tid å få mulighet til å tegne og male litt selv. Da kom vi på at det må være andre som oss, som ønsker å fylle denne tiden med noe kreativt, sier Julie.

Det tok to dager før de var i gang med noe nytt: Kunstpakker rett i postkassa. Gründer- ne hadde allerede det meste av utstyret de trengte. De bestilte handlenett med logo og lagde oppgaver med veiledning og inspirasjon. Sjelfulle spillelister fra Spotify fulgte også med slik at kunstnerspirer der ute skulle komme i riktig stemning mens de malte og tegnet hjemme hos seg selv, «The AC mood». – Vi hadde overtenning, ler Julie.

Julia Langaard Solberg

Kunstpakkene ble lagt ut i nettbutikken de etablerte allerede mandagen etter at landet koronastengte. I begynnelsen syklet Julia og Nora omkring og leverte pakkene selv. Men snart leverte The Art Collective kunstpakker til hele landet. Da sommeren kom, dro de to på Norgesturne og arrangerte kunstverksteder på Jæren, i Lofoten, Arendal og Stavanger, hos lokale bedrifter, restauranter, surfesteder og trevarefabrikker. De arrangerte også digitale male- og tegnekurs.


– Vi opplevde at vi klarte å skape den samme magien også utenfor lokalet vårt, forteller Julie.

 

UTDANNELSEN GIR TRYGGHET


Og snart ringte selveste Nasjonalmuseet og ville samarbeide med The Art Collective.

– Det var en fjær i hatten for oss som var litt utenfor kunstmiljøet. Det å bli anerkjent av den største institusjonen innenfor kunst var gøy. Da følte vi at vi hadde gjort noe riktig, sier Julie.

I tillegg til kunstskolen i Madrid har hun en bachelor i psykologi fra Royal Holloway University of London og master i ledelse og organisasjonspsykologi fra BI. Partneren Nora har en bachelor innen økonomi og administrasjon.

– Det gir en trygghet å ha en ordentlig utdannelse i bunn. Det gir selvtillit. Dersom vi ikke hadde hatt tyngden i utdannelsen vår, så ville det ikke vært så lett å starte opp en bedrift, og jeg visste også at jeg hadde noe å falle tilbake på, sier Julie.

LØNNSOMT OG GIVENDE


Hun har brukt kunnskapen fra BI aktivt i arbeidet med The Art Collective. – Vi har hatt månedlige debriefer og pitcher og gjennomgått hvordan det har gått økonomisk. Og vi har satset på et godt samarbeid, noe som er lett å glemme når man er to. Det å være opptatt av arbeidsmiljøet har jeg med fra studiet. Vi har jevnlig tatt opp temaer som «Hvordan går det med oss?» «Er det noe som irriterer meg eller deg?» og «Er det noe som bør gjøres på en annen måte?»

– Vi har også hatt faste mandagsmøter. Selv om vi driver veldig kreativt, er vi opptatt av struktur, sier Julie. Selv er hun spesielt interessert i endringsledelse.

– Endringsviljen vår har vist seg å være lønnsom og ikke minst veldig givende, så vi har stor tro på at nye justeringer vil føre oss enda lenger. Jeg er nok av natur veldig omstillingsvillig. Jeg synes det er gøy med endring, men jeg forstår godt at andre ikke synes det er gøy, sier hun.

To år er gått siden Nora og Julia startet The Art Collective. Kunstskolen går med overskudd, lånene er nedbetalt, de har omsetningsrekord og nye samarbeid. I høst ansetter de sin første nye medarbeider. Julie Langaard Solberg, som liker å starte mer enn å drifte, går over til en fast jobb som rådgiver i organisasjonsutvikling, mens hun fortsetter å jobbe 10 prosent stilling i kunstskolen. Nora Kielland fortsetter i halv stilling ved siden av siden av bachelorstudier på Kunsthøyskolen i Oslo.

– Det er veldig gøy at vi har klart å ansette noen. Vi er fremdeles kjempeambisiøse. Vi skal drive dette videre og vi har ekstremt mye energi, sier Julie Langaard Solberg.


– Målet vårt er å fortsette å spre den kreative gleden.