-
Advantage

Lager film for hele verden

Filmprodusent Are Heidenstrøm står bak noen av Norges største film- og TV-suksesser. I høst lager han sci-fi-komedie for Netflix, som skal ut til 190 land neste år.

Are Heidenstrøm

Stilling: Produsent og daglig leder i Miso Film Norge
Utdanning: Siviløkonom (MBE)
Bosted: Oslo

 

Filmprodusent Are Heidenstrøm står bak noen av Norges største film- og TV-suksesser. I høst lager han sci-fi-komedie for Netflix, som skal ut til 190 land neste år.

En liten gjeng samler seg i et klipperom hos Miso Film på Torshov i Oslo. Dette er gjengen som legger siste hånd på klippen til sci-fi-komedien «Blasted», en film som tar utgangspunkt i UFO-mysteriet i Hessdalen. Are Heidenstrøm er produsenten, Netflix er kunden.

– Jeg kan ikke si så mye ennå. Noen ganger holder jeg på med prosjekter som det ennå ikke kan snakkes om, så det kribler jo litt, sier Are.


FORFØRT AV FILM

Filmprodusenten og daglig leder i Miso Film Norge skal snart se gjennom en justert versjon av åpningsscenene i filmen, og da må vi ut på gangen. I kontrakten med Netflix er de pålagt å installere lås på døra til klipperommet. Den heter «Blasted», er alt Are kan røpe.

– Vi ønsker ikke å fortelle for mye for tidlig. Det er gøyere når folk kan oppleve det selv, så vi prøver å spare på kruttet til det nærmer seg lansering.

Han har jobbet med de største spillefilmene og TV-seriene som er laget i Norge. Are Heidenstrøm har produsert «Arme Riddere», «Gåten Ragnarok» og actiondramaet «Bølgen», som ble kåret til «Årets beste film» ved Amandautdelingen i 2016 og som er en av Norges mest sette norske filmer.

Han var co-produsent for den Oscarnominerte filmen En mann ved navn Ove. I 2018 produserte Are Heidenstrøm katastrofefilmen «Skjelvet», før han samme år begynte som daglig leder og produsent i den norske avdelingen av det internasjonale produksjonsselskapet Miso Film.

Film har vært hobbyen hans helt fra han var liten. – Film gir et innblikk i en annen verden. Det kan være en sterk opplevelse, enten emosjonelt eller at man blir underholdt. Jeg lar meg bare forføre. Det handler om å komme seg bort fra virkeligheten på en spennende måte, sier Are Heidenstrøm. – Men jeg visste ikke tidlig at jeg ville jobbe med film. Jeg visste lite om den type jobber, og hadde aldri helt tenkt tanken.

KOBLET JOBB OG HOBBY

 

Han valgte derfor ingen typisk filmutdannelse, men landet på BI-studiet for å bli siviløkonom som sin bestefar som var adm. dir. i VG og Aftenposten. Likevel fortsatte Are å se på film, og som kulturredaktør og journalist i BIs studentavis skrev han filmanmeldelser.

- Jeg droppet nok også noen forelesninger for å gå på pressevisninger, innrømmer han. Først da studiet var over, skjønte den nyutdannede siviløkonomen at han ikke ønsket seg inn i konsulentselskapene der han nå gikk på jobbintervjuer.

- Jeg reflekterte over om det var mulig å koble jobb og hobby, sier Are. Det var det. Etter kun et semester på en svensk filmskole, hoppet Are av studiene og rett inn i jobb da filmregissør Harald Zwart skulle starte filmproduksjon i Fredrikstad, Ares hjemby.

-Jeg var klar for å komme inn i filmbransjen. «Lange flate ballær» ble både min filmskole og min inngang til bransjen. Jeg fikk jobbe med de erfarne gutta og jeg lærte masse, forteller Are. 42-åringen sjonglerer nå mellom to hovedroller på jobb. Den ene er rollen som daglig leder i Miso Film Norge, med fem faste ansatte.

Den andre er rollen som filmprodusent i prosjekter der et hundretalls frilansere er med. Bakgrunnen fra BI hjelper ham å spille begge lederrollene godt.

– Siviløkonomutdannelsen er en lederutdanning med mange fag, og det gir mange muligheter. I mitt yrke er det viktig med økonomi og forståelse for tall, regnskap, budsjetter og ikke minst finansiering. Å laget film handler mye om å få opp prosjekter og få dem fullfinansiert, sier Are.


EN VARIERT JOBB

En produsent er en slags prosjektleder for en film eller TV-serie fra begynnelse til slutt.


– Produsenten er involvert i alle faser, i motsetning til de fleste andre medarbeiderne, som er involvert i deler av prosessen, forklarer Are. Han følger filmproduksjonen tett helt fra idéen dukker opp og fram til den ferdige filmen vises på kino eller TV.


- Min rolle er å skille mellom de gode og de dårlige idéene, og satse på en idé som man har tro på at folk vil se, forklarer Are. Deretter samarbeider han kreativt med manusforfatter og regissør, utvikler historien og lager et salgbart konsept.


– Filmbransjen er blitt en mer og mer profesjonell bransje der det regnes som stadig viktigere å nå et publikum. Utdannelsen min, med strategi og markedsføring, er særlig nyttig når vi jobber med lanseringsstrategier og markedsplaner. Å skape synlighet rundt en lansering av en film er kjempeviktig og en stor del av produsentjobben, forklarer Are. Store filmprosjekter kan vare i flere år. Selve opptakene er kun en kort del av en lang prosess.


- Man må ha et kreativt hode, kunne samarbeide og forstå ulike typer mennesker, for film er teamarbeid, sier Are. I Miso Film Norge leder han et team på fire produsenter og en assistent.


– I mitt faste team i Miso Film er jeg opptatt av å skape en teamfølelse og bryte ned hierarkiet.


FILM ER LAGARBEID

Som produsent i en stor produksjon velger han en annen tilnærming. Et hundretalls frilansere fra ulike fagområder er gjerne med i en og samme film. Skuespillere, lydteknikere, fotografer og redigerere kommer inn på ulike tidspunkt i produksjonen. For at alle skal trekke i samme retning, jobber Are og en gruppe fagsjefer i starten med å skape en felles visjon, en visuell presentasjon av hvordan filmen skal se ut til slutt.


– Det er viktig at alle har lik idé om hva vi skal lage. Hvis folk har ulike idéer eller bare tenker på sin egen rolle, for eksempel at en fotograf tenker at de skal ta fine bilder, så glemmer de at vi skal fortelle samme historie.

– Det er viktig at alle har felles visjon om hva vi skal lage. Hvis folk drar i ulike retninger eller bare tenker på sin egen rolle, for eksempel at en fotograf kun tenker på å ta fine visuelle bilder som kunne vært hengt på en kunstutstilling, så kan det gå på bekostning av effektiv historiefortelling.

– Heksejakt satte fokus på varsling og maktmisbruk. Den skapte debatt om etikk på Universitetet. Det er inspirerende å jobbe med prosjekter som kan bidra til å gjøre en forskjell i samfunnet, sier Are Heidenstrøm.