Contemporary teams often face complex problem-solving tasks. We theorized that two individual differences previously neglected in team research (cognitive motivation and maximizing) would be helpful for teams facing such situations. We tested this assertion on 81 teams participating in an escape-room simulation in which teams were locked into a pre-arranged room and had to solve various complex problems to escape the room as quickly as possible. The findings show that the average of the team members’ cognitive motivation had a positive direct relation to team performance, while maximizing had a positive indirect relation to team performance via cooperation.
Andvik, Elisabeth & Holth, Anne Cathrine (2025)
Når styringslogikken hindrer samordning i offentlig sektor
[Kronikk]
Samordning krever skifte i styringsfilosofi – fra sektorlogikk til samordningslogikk. Samordning er ikke bare en organisatorisk inngang, det er en styringspolitisk grunntanke. Hvis vi mener alvor med samordning i offentlig sektor, må vi tørre å endre selve grunnmuren i hvordan vi styrer. Da kan vi kanskje bevege oss fra fragmentering til fellesskap.
Andvik, Elisabeth & Myklemyr, Anita (2023)
Klarte å hjelpe barn som hadde vært kasteballer i systemet
[Kronikk]
Kvalnes, Øyvind & Andvik, Elisabeth (2023)
Hvordan bryte ned profesjonsgrenser og skape samarbeidsmirakler
[Kronikk]
Andvik, Elisabeth (2023)
Når indikator blir diktator
[Kronikk]
Key Performance Indicators (KPIer), måleparamertere som brukes for å måle suksess, er vanlig praksis i mange bedrifter. Til tross for at de har til hensikt å motivere, kan de dessverre også være kilde til redusert motivasjon blant ansatte. Studien viser til at KPIer som overvåkningssystem innen ledelse kan skape et stressende arbeidsmiljø hvor avvik kan føre til skuffelse, stress og demotivasjon for ansatte.
For å unngå dette, er utøvelsen av ledelse av avgjørende betydning.
Hvordan kan ledere skape KPIer som motiverer?
Involver ansatte i målsettingsprosessen gjennom åpen kommunikasjon, deltakelse i målformulering og tydelige retningslinjer som incentiverer kvalitet. Dette fremmer økt eierskap, selvstendighet og motivasjon.
Prioriter læringsmål fremfor kun resultatmål og unngå overdreven konkurranse. En støttende, tillitsbasert ledelsesstil, feirer læringsprosessen fremfor å kritisere feil. Dette kan fremme mestring, forbedringskultur, motvirke juks og uetisk praksis.
Utvikle varierte KPIer som dekker ulike aspekter av jobben. Dette reduserer opplevelsen av urettferdighet og øker motivasjonen blant ansatte.
Andvik, Elisabeth (2023)
Knekte samarbeidskoden – hjalp utsatte barn
[Kronikk]
Alle som har jobbet i tverrfaglige team vet hvor utfordrende det kan være å samarbeide med kolleger fra helt ulike profesjoner og fagområder. Få steder er det dog viktigere å mestre tverrfaglig samarbeid enn i helse og omsorg. Forskning viser til store samarbeidsbarrierer, særlig utfordringer knyttet til makt-ubalanse og manglende forståelse for roller og gjensidig avhengighet. Det fører igjen til negativ konkurranse mellom ulike profesjoner.
På Haukeland kartla jeg forskjeller i gruppedynamikk over tid. På denne måten identifiserte jeg hvordan effektive team løste oppgavene. Disse teamene avklarte tydelig forventningene seg imellom ved å reflektere over koordinering av oppgaver, om relasjoner i gruppen, om ledelsesoppgavene, samt om hvordan hver enkelt kunne tilpasse seg hverandres praksis.
Andviks 5 råd for effektivt tverrfaglig teamarbeid
1. Vurder om oppgavene trenger et tverrfaglig team
Tverrfaglige team er best egnet for komplekse oppgaver. I noen tilfeller kan det være mest hensiktsmessig med en enklere organisering.
2. Jobb med rekrutteringen og arkitekturen for samhandling
Se etter mennesker som er interesserte i å samarbeide med andre og som har lyst til å lære av og sammen med andre. De må ha forståelse for teamets gjensidige avhengighet og anerkjenne likeverdighet.
3. Prioriter oppstarten og avklar forventningene til samarbeidet
Diskuter formål, oppgavefordeling og koordinering i tillegg til og hvordan teamet skal jobbe sammen. Oppstarten har en vedvarende innvirkning på teamets fremtidige samhandlingsmønster.
4. Velg en fleksibel rollestruktur som utfordrer tradisjonelle hierarkier og makt-ubalanse
Fleksible rollestrukturer bidrar til å fremme ulike perspektiv og læring. Observer hverandre for å lære av andres tilnærming og la lederrollen gå på omgang. Rollespill der man øver på å løse oppgaver slik en annen profesjon ville gjort det, kan gi nye og verdifulle perspektiver. Gode team har en åpen og utforskende tilnærming til problemet og samarbeidsmetodikk.
5. Sett av tid til å reflektere over hvordan teamet jobber sammen
Gi og ta imot konstruktive og direkte tilbakemeldinger på hvordan egen atferd påvirker samhandlingen i teamet. Det bidrar både til at man ser egen atferd og samspillet utenfra. Hva fungerte i dag? Hva kan bli bedre?
Andvik, Elisabeth (2022)
Skal vi få mange, suksessfulle gründere, må det bli kult å feile også
[Kronikk]
Andvik, Elisabeth; Elgen, Irene Bircow & Greve, Gottfried (2020)
Vi må hindre at enda flere unge blir uføretrygdet
[Kronikk]
Andvik, Elisabeth (2025)
Between Group Leadership
[Lecture]. Event
Andvik, Elisabeth (2025)
Lederoppskrifter: Hvordan lykkes med å styrke samarbeidet på tvers av profesjoner i tverrfaglige team?
Andvik, Elisabeth (red.). Lederoppskrifter: Hvordan lykkes med å styrke samarbeidet på tvers av profesjoner i tverrfaglige team?
Tverrfaglig samarbeid er en prosess hvor fagfolk fra ulike disipliner eller organisasjoner samarbeider for å løse komplekse problem som overskrider ett enkelt fagområde1. Dette står i kontrast til tradisjonell organisering med fokus på spesialisering og oppgavefordeling, som ofte fører til manglende koordinering og kommunikasjons mellom tjenester. Kompliserte utfordringer krever derimot en helhetlig tilnærming, hvor hvert fagområde deler sitt unike perspektiv. Når saken kan ses fra flere sider, forbedres problemløsning og innovative løsninger skapes. Tverrfaglige eksempler er samarbeid mellom politi, brannvesen, NAV, sykehus, skole og barnevern. Som i et jazzband, der hvert særegne instrument tilpasses de andre, må fagene justere og utfylle hverandre for å få til et vellykket samarbeid.
Andvik, Elisabeth (2025)
Tverrfaglig team: Hvordan mestre samarbeid på tvers av ulike profesjoner i tverrfaglige team?
Andvik, Elisabeth (red.). Tverrfaglig team: Hvordan mestre samarbeid på tvers av ulike profesjoner i tverrfaglige team?
Andvik, Elisabeth (2025)
Between-group leadership
[Lecture]. Event
Andvik, Elisabeth (2024)
Tverrsektorielt samarbeid fra A-Å
[Lecture]. Event
Andvik, Elisabeth (2024)
Tverrfaglig samarbeid for framtida
[Conference Lecture]. Event
Andvik, Elisabeth & Bang, Henning (2024)
Podcast: Lederutvikling av ledergrupper
[Lecture]. Event
Andvik, Elisabeth (2024)
Healthcare and healthcare management for the future
[Conference Lecture]. Event
Andvik, Elisabeth (2024)
<Key Note Speaker: Fra tvert og faglig til tverrfaglig i tverrsektorielle samarbeid
[Lecture]. Event
Andvik, Elisabeth & Mørk, Bjørn Erik (2024)
Transforming Knowledge Across Boundaries in Interprofessional Teams
[Conference Lecture]. Event
Andvik, Elisabeth & Gjerde, Susann (2024)
Reflektertende praksis i lederutvikling og coaching
[Lecture]. Event
Andvik, Elisabeth (2024)
Den Tverrfaglige Verktøykassen
[Lecture]. Event
Andvik, Elisabeth (2024)
Stressmestring i høyrisisko operative kontekster: Fra A-Å
[Lecture]. Event
Andvik, Elisabeth; Elgen, Irene Bircow & Nordfonn, Ingrid Lovise (2023)
Klarte å hjelpe barn som hadde vært kasteballer i systemet
[Professional Article].
Andvik, Elisabeth (2023)
Hvordan sikre utvikling av mangfoldskompetanse
[Conference Lecture]. Event
Andvik, Elisabeth (2023)
Tverrfaglig samarbeid fra A til Å
[Conference Lecture]. Event
Andvik, Elisabeth (2023)
Tverrt og faglig eller tverrfaglig?
[Conference Lecture]. Event
Andvik, Elisabeth & Gifford, Rachel (2023)
Healthcare for the Future
[Lecture]. Event
Andvik, Elisabeth & Gifford, Rachel (2023)
Healthcare for the Future: A comparative study of Norway and the Netherlands
[Conference Lecture]. Event
Andvik, Elisabeth (2023)
Tverrfaglig Samarbeid i Toppidretten
[Conference Lecture]. Event
Andvik, Elisabeth (2023)
Hvordan knekke samhandlingskoden i tverrfaglig teamarbeid med Førsteamanuensis Elisabeth Andvik
[Lecture]. Event
Andvik, Elisabeth (2023)
Å mestre tverrfaglig samarbeid i utdanningssektoren
[Lecture]. Event
Andvik, Elisabeth (2023)
Fra tverr og faglig til tverrfaglig samarbeid som funker – med Elisabeth Andvik
[Lecture]. Event
Andvik, Elisabeth (2023)
Reisen fra individuelle eksperter til tverrfaglige ekspertteam
[Conference Lecture]. Event
Andvik, Elisabeth (2023)
Samarbeid på tvers i primærhelsetjenesten
[Conference Lecture]. Event
Andvik, Elisabeth & Kvalnes, Øyvind (2023)
Hvordan bryte profesjonsgrenser og skape samarbeidsmirakler med Elisabeth Andvik
[Lecture]. Event
Andvik, Elisabeth (2023)
Stressmestring i Forsvaret
[Lecture]. Event
Andvik, Elisabeth (2022)
Tverrfaglig samarbeid i håndtering av sammensatte lidelser hos kvinner
[Lecture]. Event
Andvik, Elisabeth (2022)
From boundary guard to rebel: The interplay of boundary strategies in interprofessional teams
[Conference Lecture]. Event
Andvik, Elisabeth (2022)
The First Decisive Minutes: How Initial Interaction Patterns Matter for Solving Complex Problems
[Conference Lecture]. Event
Andvik, Elisabeth (2022)
Transforming Knowing in Practice Across Boundaries in Interprofessional Teams
[Conference Lecture]. Event
Andvik, Elisabeth (2022)
Samarbeid på tvers i Medieklynger
[Conference Lecture]. Event
Andvik, Elisabeth (2022)
Hvordan mestre tverrfaglig samarbeid i spesialisthelsetjenesten?