Ledere vil bli bedre på digitalisering

29. mars 2017

- Flere ser behovet for faglig påfyll enn tidligere, sier rektor ved BI, Inge Jan Henjesand. Det er spesielt kurs med fokus på digitalisering og analyse som er populære.

Les om saken og tematikken i Finansavisen 29.03.17, s. 30-31.

I løpet av de siste ti årene har antall studenter ved BIs videreutdanning økt med nesten 50 prosent. I år har BI 2.278 studenter på programmene Executive Master of Mangement og Executive MBA.

- Man kan ikke lenger forvente at stillingsbeskrivelsen forblir den samme år etter år. Et næringsliv i omstilling stiller nye krav til at også de som har jobbet i bedriftene i mange år holder seg faglig ajour i løpet av karrieren, sier Henjesand.

Nylig ble to nye kurs innen digitalisering, analyse og big data lansert, og disse ble fulltegnet svært raskt. Programmene har som mål å dyktiggjøre ledere til å forstå og analysere hvordan digitalisering, automatisering og «big data» påvirker bedriften.

Omstilling

Tone-Marie A. Wahlstrøm (27), jobber i dag som leder av «innovasjonslaboratoriet for finansielle tjenester» i Evry, og er en av dem som satte seg tilbake på skolebenken for å lære mer om digitalisering og innovasjon. - Jeg hadde nok ikke fått denne stillingen uten studiene, sier hun til Finansavisen.

- Arbeidsmarkedet for unge i dag er ganske tøft, det skjer mye, så jeg tror det er fornuftig å ligge et steg foran for å være attraktiv for arbeidsgivere, sier hun.

Wahlstrøm hadde fra før en bachelorgrad i finansiell økonomi fra Storbritannia, og startet karrieren i et lite firma i oljebransjen. Etter et par år begynte hun å jobbe i et kortselskap i Oslo, hvor hun tok fatt på masterkurset i Nyskapning og kommersialisering ved BI.

- Det skjer veldig mye spennende innenfor digitalisering og innovasjon, og da jeg lærte mer ønsket jeg å jobbe mer med disse områdene, og søkte meg videre, sier hun.

Tone-Marie A. Wahlstrøm

Programmering på timeplanen

- På kurset jeg tar nå lærer vi mye om verdien av data. Hovedmålet med kurset er å bygge en bro mellom de som sitter på datavarehus, og ledelsen som tar strategiske valg. Men det er også veldig praktisk rettet, vi skal blant annet lære å programmere, sier hun.

Walstrøm peker på at det er viktigere enn noen gang å henge med i et samfunn som blir stadig mer påvirket av digitaliseringen.

- Dette er kun begynnelsen på fremtidens nye olje, så å være en av de som forstår dette vil være svært verdifullt, sier Walstrøm.

De fleste som starter på en Executive Master er eldre enn Wahlstrøm. En spørreundersøkelse blant BIs videreutdanningsstudenter (2016) viser at 41 prosent av studentene har mer enn 15 års arbeidserfaring, mens 23 prosent har mellom 10 og 15 års erfaring.

- Da jeg startet var jeg den yngste i Norge som gikk på dette, men grunnet mye arbeidserfaring kom jeg heldigvis inn, sier hun.

Fakta om digitaliseringskursene:

  • Digital forretningsforståelse – lansert høsten 2016. Kurs på 7,5 studiepoeng på bachelornivå. Kan tas som del av graden Bachelor of Management, men mange tar det også for oppdatering, selv om de har en grad fra før.
  • Analytics for Strategic Management – lansert i februar 2017, med oppstart i februar. Masterprogram på 30 studiepoeng. For beslutningstagere som vil bli dyktige på å forstå data, og til å bestille gode og riktige analyser. 
Du kan også se alle nyheter her.