Nyhet

Glade gründere

14. juni 2017

Da Espen Johan Hinsch (22) og Brage Eriksen (23) startet på Entreprenørskap og økonomi på BI høsten 2015 hadde de aldri møtt hverandre før. To år senere er de bestevenner, gründere og medeiere i en suksesshistorie av en studentbedrift.

Produktet deres, Mr. Gripy, er en bærbar smørebukk som kan brukes hvor som helst og når som helst. Smørebukken passer til både langrenn- og alpinski. Guttene har nylig fått innvilget patentsøknaden sin, og har landet flere lukrative salgsavtaler med sportsbutikker rundt om i Oslo. Men selv om produktet er tilsynelatende enkelt, oppdaget de unge entreprenørene at prosessen fra idé til ferdig produkt var langt mer omfattende enn de først trodde.

- Produktet var jo kjempeenkelt og tenkte at vi bare måtte levere 3D tegninger til Kina, sier Espen.

Så enkelt var det dessverre ikke, og de driftige ildsjelene har reist land og strand rundt for å finne riktig produksjonsselskap, logo, design og materiale.

Verdifull erfaring

Å starte opp en studentbedrift er en helt egen del av bachelorgraden i Entreprenørskap og økonomi, og gir studentene verdifull forståelse for fagfeltet. Espen og Brage er ikke i tvil om at de har fått mye igjen for å arbeide med studentbedriften ved siden av studiene.

- Det å jobbe med et start-up selskap ved siden av studiene har gjort skolefagene mye mer interessante. Det er hakket mer morsomt å lese på aksjeloven når man selv har et aksjeselskap, sier Espen entusiastisk og forteller at læringsutbyttet har vært enormt. Til daglig driftes Happy Norwegian fra BI Startup, BI Oslos helt egen innovasjonshub, hvor guttene har egne kontorplasser.

Interessert i entreprenørskap og økonomi? Les mer om dine studiemulighetene på BI her.

Rektor ved Handelshøyskolen BI, Inge Jan Henjesand, syns gründerne bak Happy Norwegian har gjort en fenomenal jobb.

- Det er gledelig å se at studenter har ambisjoner om å bidra til å skape sin egen fremtid, understreker Henjesand. Videre poengterer han viktigheten av kompetanse innenfor entreprenørskap og økonomi i et samfunn som er i konstant utvikling.

- Å kunne utvikle forretningsplaner- og modeller er helt sentrale for å kunne bidra til å utvikle og innovere tjenester og produkter i en tid hvor konjunkturer endrer seg raskt, fortsetter Inge Jan Henjesand.

En øktende trend

Søkertallene til Entreprenørskap og økonomi har økt kraftig de siste årene, og bachelorstudiet tilbys nå i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger.

Selv har Espen og Brage aldri vært i tvil om at de tok det rette valget da de begynte studiene høsten 2015. Happy Norwegian har utviklet seg til å bli en real suksesshistorie, og har i skrivende stund solgt produkter for nærmere 170.000 kroner.

- Det er rett og slett kjempegøy å se at folk liker produktet og at de kjøper det!

For selv om det er en kjent sak at gründertilværelsen kan være tøff, sitter guttene allerede igjen med verdifull erfaring og kunnskap.

-Jeg aldri lært så mye om business som jeg har gjort siste året, avslutter Espen.

Du kan også se alle nyheter her.