Business Communication
Forstå hvordan digitale teknologier påvirker organisasjoner og samfunn, og hvordan organisasjoner må endre kommunikasjonens funksjoner og roller for å tilpasse seg et stadig mer komplekst digitalt landskap.
Hva lærer du?
Business Communication handler om å bygge relasjoner og resultater, internt og eksternt, samtidig som man er tro mot strategi og verdier. I dette masterstudiet fokuserer vi på å kombinere grunnleggende kommunikasjonsteori med digitale plattformer og KI, og hvordan data samles inn, struktureres, lagres og forvaltes, samt praktiske dataferdigheter (å finne, analysere og formidle innsikt). Du vil jobbe med prosjekter og bruke kvantitative, kvalitative og generativ KI-baserte metoder, og diskuterer reelle businessutfordinger med gjester fra næringslivet. Med fokus på digital kommunikasjon kan du skape vekst og innovasjon, bidra til medie-, samfunns- og organisasjonsendringer, og bruke intelligent teknologi ansvarlig.
Du vil lære å:
- designe kommunikasjon for interne og eksterne interessenter, i tråd med strategi, verdier, omdømme og etterlevelse (inkl. interessentdialog og håndtering av saker/kriser).
- bruke blandede metoder, intervjuer, data fra sosiale medier, spørreundersøkelser, analyser og eksperimenter for innsikt, måling og kontinuerlig forbedring.
- planlegge og drive digitale plattformer og kanaloperasjoner fra planlegging til publisering, med forståelse for samspillet mellom mennesker og teknologi.
- gjennomføre og presentere anvendt forskning og bruke ansvarlig KI (etikk, personvern og åpenhet) for tillitsskapende kommunikasjon.
- navigere sensitive og polariserte debatter og oversette komplekse funn til tydelige beslutninger og handling.
Hvorfor velge dette studiet?
Vi fokuserer på engasjerende undervisning og høy faglig kvalitet, slik at du får et solid faglig fundament og blir godt rustet for arbeidslivet. I videoen nedenfor forteller en student, en foreleser og en bransjeekspert om sine erfaringer, og hvorfor de mener at MSc in Digital Communication Management er et godt valg.
Usikker på hvilket masterprogram som passer best for deg? Ta vår Master Quiz og finn ut!
Karrieremuligheter
Plattformer og KI endrer seg raskt, forventningene til åpenhet og etterlevelse øker, og den offentlige debatten er ofte polarisert. Som kandidat vil du kunne tilpasse deg ulike kontekster, verne om og bygge virksomheters omdømme, samarbeide med ulike interessenter og gjøre fakta og data om til klare budskap og handling.
Eksempler på områder du kan jobbe i:
- Kommunikasjonsstrategi og omdømme – ivareta interessentdialog samt håndtering av saker og kriser.
- Digitale kanaler og innholdsdrift – planlegge og optimalisere digitale kampanjer.
- Internkommunikasjon og endring – rådgi om interkulturell kommunikasjon samt bærekrafts- eller innovasjonsstrategier.
- Analyse og innsikt – planlegge målingene (definere KPI-er, metoder og verktøy), drive eksperimentering og bruke sosial lytting (overvåke og analysere åpne samtaler).

Generelle muligheter
Som student på BI får du flere spennende muligheter som kan bidra til en variert og interessant studiehverdag, samtidig som du bygger relevant kompetanse. Sjekk ut de spennende mulighetene du har underveis i studiet:
Internship
Få relevant jobberfaring som en del av studiet og få den berømte foten innenfor døra. BI tilbyr internship som valgkurs. Du kan selv velge bedrift, og får muligheten til å teste fag og bransje ut ifra interesser, kompetanse og personlige egenskaper.
Utveksling
Du trenger ikke å utsette studiene for å tilfredsstille reiselysten – ta deler av utdanningen din i utlandet! Ønsker du å jobbe i utlandet eller i et internasjonalt selskap etter studiene, kan det være lurt å velge utveksling.
Valgkurs
Vi tilbyr en rekke valgkurs, slik at du kan tilpasse studiet ditt etter egne ønsker og interesser. På den måten kan du bygge opp kompetanse og få en fagkombinasjon som gjør deg attraktiv og unik.
Double Degree
Få to mastergrader på samme tid som det tar å fullføre én. Doble innsikten din, doble nettverket ditt og doble potensialet ditt.
Studieplan
1. År
- 60 studiepoeng (stp)
Høst
-
Social Tensions and Connections in a Polarized World
7.5 stp
-
Ethics and Sustainability in Organizations
7.5 stp
-
AI for Business
7.5 stp
-
Research Methodology for Business Communication
7.5 stp
Vår
-
Communication Management
7.5 stp
-
Corporate Branding and Storytelling
7.5 stp
-
Digital Platforms, AI and Value Capture
7.5 stp
-
Human-Technology Interaction
7.5 stp
2. År
- 60 studiepoeng (stp)
Vår
-
Data Protection and Ethics
7.5 stp
-
Master thesis for the 2026-2028 class
22.5 stp
Opptakskrav
- Generelle opptakskrav for Master of Science
- Spesifikke opptakskrav for MSc in Digital Communication Management (engelsk side)
Prioritert søknadsfrist: 1. mars
Etter 1. mars: Søknader behandles fortløpende.
Studieavgift
Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
Studenter med bachelorgrad fra BI har rett på rabattert studieavgift.
Studieavgiften faktureres per semester og justeres årlig i takt med prisutviklingen. Den dekker deltakelse i forelesninger og ordinær eksamensavgift.
Andre priser gjelder for studenter fra land utenfor EU/EØS og Sveits. Enkelte unntak og variasjoner kan forekomme.
Les mer om studieavgiften.