Bilde-kollasj av bildene som er brukt i de mest leste artiklene i 2025 fra BI Business Review.
Samfunn

Disse sakene ble mest lest i 2025

Kronisk travle ledere, norsk EU-medlemsskap, kravstore Generasjon Z og massering av griser. Dette er våre mest populære saker i året som gikk.

Vi i BI Business Review-redaksjonen har knust tallene og sett på hvilke saker dere – våre kjære lesere – lot dere engasjere aller mest av det siste året.

Det er en glede å konstatere at faglig påfyll og forskningsbasert kunnskap på ingen måte har gått av moten i 2025.

Finn frem noe godt å drikke, len deg tilbake og nyt en velfortjent lesepause!

Det er 30 år siden nordmenn sist gikk til urnene for å stemme ja eller nei til medlemskap i EU. I dag er vi tett integrert, men et norsk EU-medlemskap synes fortsatt fjernt. Hvorfor er det slik? Ingen saker i 2025 ble en like stor snakkis som Ulf Sverdrup og hans artikkel hvor han tar for seg de viktigste faktorene som påvirker vårt syn på EU.

1) Hvorfor er ikke Norge medlem av EU?

«Fordi vi nesten er med, er det mange som ikke ser gevinstene av å bli helt med. Samtidig har man bygd opp stor toleranse for kostnadene av å stå utenfor. Norske politikere, velgere og bedrifter, er vant med, og aksepterer, at Norge ikke deltar der beslutninger fattes.»

 

Undersøkelser viser at norske ledere mener Generasjon Z er mer krevende å lede enn tidligere generasjoner. Men hva skjer når vi skal lede unge medarbeidere, hvis vi antar at de kjennetegnes ved lav arbeidsmoral og motivasjon? Bård Kuvaas traff en nerve med sitt innlegg om det meningsløse ved en generasjonstilnærming.

2) Hvordan skal vi lede generasjon Z?

«Er det noe forskningen er klar på er det at jobbrelevante holdninger som for eksempel lojalitet og arbeidsmoral og jobbmotivasjon blir skapt av arbeidsforholdene i den organisasjonen man jobber for. Ingen er med andre ord født slik eller blitt slik fordi man er født i et gitt tidsintervall.»

Alle gode ting er to, i hvert fall for Bård Kuvaas som kaprer sin andre pallplass på vår liste med en artikkel om kronisk travle ledere. For det å oppleve at man har dårlig tid er vel de noe de aller fleste av oss kan kjenne oss igjen i? Ikke sant? Eller er det bare oss?

3) Kronisk travle ledere har mer tid enn de tror

«Forskning viser at kronisk travle ledere typisk holder tidsfrister, viser et høyt engasjement i jobben, er effektive og leverer gode arbeidsprestasjoner. De blir også oppfattet av andre som fulle av energi, proaktive og effektive og blir derfor også oftere valgt til lederposisjoner enn andre.»

Mørke personlighetstrekk – som narsissisme eller psykopatiske trekk – er vanlige blant ledere, ifølge forskningen, og har ofte klare skadevirkninger på lederens organisasjon og medarbeidere. Men hvorfor klarer mange personer med slike mørke trekk å få og beholde lederposisjoner, også over tid? Linda Lai fenget bredt da hun skrev om hvorfor så mange velger å jobbe for «dårlige» ledere.

4) Hvorfor er «mørke» personlighetstrekk så vanlige blant ledere?

«Mange ledere med mørke trekk har en adferd som andre ønsker hos en leder. For eksempel er ledere med mørke trekk ofte effektive, utholdende og visjonære. De tar oftere risiko. De er ofte svært selvsikre, og virker derfor mer kompetente enn de faktisk er.»

Kunstig intelligens bidrar til raskere prosesser, mer presise kampanjer og nye former for kundedialog. Så hvorfor er kundene fremdeles skeptiske? Tarje Børsum Gaustad og kolleger engasjerte med sin oppramsing av åtte psykologiske barrierer som forklarer hvorfor vi foretrekker menneskelig kontakt fremfor teknologiske løsninger.

5) KI i markedsføring: når teknologi møter psykologi

«Vi forholder oss grunnleggende annerledes til mennesker enn til maskiner, særlig når det handler om samspill, følelser, empati og relasjoner. Derfor bør virksomheter bruke verktøyene der de er sterkest, og la mennesker ta resten.»

Norske lesere bryr seg om atferden og personligheten til verdens mektigste mann. Linda Lai noterer seg for sin andre sak på listen i en artikkel hvor hun omtaler ny forskning som kaster lys over betydningen av omgjengelighet hos ledere.

6) Er Trump et forbilde, eller unntaket som bekrefter regelen?

«Trumps kombinasjon av personlighetstrekk gjør at noen ser på ham som sterk og kompromissløs, og som en redningsmann i krevende økonomiske og politiske tider. I alle fall så lenge Trump ikke rammer dem selv.»

Når det oppstår alvorlige konflikter i en organisasjon, antas det gjerne at ting bare kan bli bedre hvis en først går i dybden og avdekker årsakene til at folk er sinte på hverandre. Men Øyvind Kvalnes mener alvorlige konflikter oftere har godt av mer overfladisk stell og pleie.

7) Om å massere grisen

«I mange tilfeller er det en god idé å massere grisen, i stedet for å snitte den opp for å finne ut akkurat hva som feiler den.» 

Digg med fri i jula? Eller er du en av dem som allerede gleder seg til en enda lengre sommerferie? Ferieglade lesere flokket til Christina G. Nerstad og hennes sak om at hva vi gjør før, under og etter ferien har utrolig mye å si.

8) Effekten av ferie er større enn vi har trodd

«Nøkkelordet er psykologisk avkobling, altså i hvilken grad vi klarer å koble helt av fra jobb når vi er på ferie. Det ser vi er svært viktig for oss mennesker.»

Forskningen til Karoline Kopperud engasjerte mange lesere. Hun har blant annet funnet ut at vi utvikler oss best når vi fokuserer på det vi er gode i. Og at når den daglige kontakten blir mindre, blir lederens evne til å se, støtte og bekrefte enda viktigere for å opprettholde motivasjon og driv.

9) Derfor er ros bedre enn ris

«Ledere som aktivt fokuserer på medarbeidernes styrker, øker deres følelse av kompetanse og mestring. Denne økte selvtilliten gjør medarbeidere på hjemmekontor mer initiativrike og proaktive – noe som er avgjørende i et arbeidsliv preget av kontinuerlige endringer.»

Vi er voldsomt nysgjerrige på KI. Flere ble enda mer nysgjerrige av Jonas R. Kunst og hans sak om at teknologien skulle være en produktivitetsrevolusjon for næringslivet og en snarvei til å løse menneskehetens store utfordringer. Men, at begge deler viser seg nå å være en illusjon.

10) KI er keiserens nye klær

«Bak de svulstige overskriftene skjuler det seg en brutal økonomisk virkelighet. En MIT-studie er nådeløs i sin konklusjon: Hele 95 prosent av bedrifters initiativer innen generativ kunstig intelligens (KI) mislykkes i å produsere målbar avkastning på investeringen.»

Publisert 18. desember 2025

Del artikkelen:

Du kan også se alle nyheter her.