Søknad og tilbud
-
Ja, dette kan du gjøre så lenge søknaden din fortsatt ligger under "til behandling" i søkeportalen, og du får opp lenken "Trekk / endre søknad" under denne fanen. Husk å sende inn søknaden etter endringer er gjort for at behandlingen kan fortsette.
-
Nei, søknadene blir behandlet etter første innsendingsdato.
-
Om du har mottatt et studietilbud må du først svare på dette før du kan legge inn en ny søknad. Takker du ja til det første studietilbudet og på et senere tidspunkt mottar studietilbud på den nye søknaden, vil den nyeste kontrakten være gjeldende om den signeres.
-
Dersom du har mottatt et tilbud på et program eller studium hos oss, må du akseptere eller takke nei til dette før du kan sende inn en ny søknad. Om du på et senere tidspunkt søker igjen til et program eller studium i samme termin, og takker ja til et nytt tilbud, vil den nye aksepten erstatte den forrige kontrakten.
Merk at dersom du har søkt ett eller flere enkeltkurs, vil en aksept av et nytt tilbud komme i tillegg til den/de allerede inngåtte kontraktene. Om du ikke skal ta flere kurs parallelt må du derfor huske på å melde deg av det/de første du har akseptert. Dette skjer ikke automatisk.
-
I utgangspunktet kan du ikke legge inn en ny søknad på samme termin som du har fått avslag på. Om du mener at du skal få lov til dette likevel, for eksempel ved å søke på et studium/kurs med andre opptakskrav må du kontakte BI for at vi skal åpne søkeprofilen din igjen.
Bakgrunn og dokumentasjon
-
Når du legger inn en søknad må du velge en bakgrunn for søknaden din. Bakgrunnen viser hvilken utdanning du har fullført og som kvalifiserer deg for opptak til våre kurs eller studier.
Når du har valgt søkebakgrunnen som gjelder for deg vil du bli bedt om å laste opp dokumentasjon som er påkrevd for at vi skal kunne behandle søknaden din. Du må laste opp all dokumentasjon du har mottatt fra din skole/høyskole, og det må være en skannet versjon eller et bilde av originale dokumenter.
-
Da skal du velge bakgrunnen: «Fullfører videregående skole våren 202X".
BI vil da bli gjort oppmerksom på at du ikke har din søknadsdokumentasjon tilgjengelig før etter avlagt eksamen, men du får sendt inn din søknad og registreres som søker i BIs systemer.Søker du med elektronisk vitnemål fra Nasjonal vitnemålsdatabase (NVB) vil vi hente ut vitnemålet ditt når dette publiseres iløpet a juni/juli. Hvis du ikke søker med elektronisk vitnemål vil vi sende søknaden i retur og be deg laste opp rett dokumentasjon.
-
Dokumenter må være av følgende filtyper: pdf, doc, docx, odf, jpeg eller jpg. Maks størrelse på filtypen er 25MB.
-
Om du har vitnemålet ditt lagret i Nasjonal vitnemålsdatabase (NVB) har du mulighet til å gi BI samtykke for å hente ut dette. Hvis du ikke har dette lagret i NVB må du skanne/ta bilde av ditt papirvitnemål og laste det opp i søknaden din.
-
Om du logger deg inn på søknaden din vil du se en kommentar fra saksbehandler om hvilken dokumentasjon som mangler eller hva du må laste opp på nytt.
-
Når en dokumenttype står markert som «anbefalt», betyr det at søknaden din kan behandles raskere om dokumentasjonen sendes inn sammen med søknaden.
-
Om du har benyttet funksjonaliteten vil du motta denne skannede versjoner av dokumentene dine til den e-posten du oppga i skjemaet du sendte inn.
Merk: Du er selv ansvarlig for å laste opp dokumentasjonen din til søknaden for å få den vurdert. Vær oppmerksom på at BI makulerer all innsendt dokumentasjon, så unngå å sende inn dine originaler.
-
Verifisering er en vurdering av originaldokumentenes ekthet. I tillegg er verifisering en sjekk av at det du har lastet opp i forbindelse med søknaden din er identisk med dine originalpapirer. Er du trukket ut til verifisering vil du få en separat e-post om dette. Les mer om verifisering.
Status på søknad
-
Det kan være flere grunner til at du har blitt satt på en venteliste. Søkere som blir satt på venteliste vil bli informert. Les mer om venteliste
-
Betinget tilbud gis sjelden ut til 1. år bachelorstudenter. Årsaken til dette er at de fleste mottar dokumentasjonen sin i løpet av juni/juli, og det er derfor god tid å ferdigbehandle søknaden før studiestart.
-
Betinget tilbud gis til søkere som forventes å oppfylle opptakskravene i løpet av vårsemesteret. Søkere som fullfører sin bachelorgrad i løpet av våren/sommeren og som så langt innfrir opptakskravene, vil kunne få et betinget tilbud om studieplass. For å få et betinget tilbud må du ha avlagt minimum 150 studiepoeng og ha et karaktersnitt på 3,5 eller høyere. Betingelsen vil fremgå av studiekontrakten og vil som regel være at kandidaten fullfører sin bachelorgrad med karaktersnitt på minimum 3,5 og tilfredsstiller fagkravene i henhold til opptakskravene til studiet du har søkt på.
Betingelsene står i kontrakten din i delen som heter «Terms and conditions». Du er garantert studieplass så lenge betingelsene oppfylles før 1. september.
Søkere med en bachelorgrad fra Handelshøyskolen BI som får betinget tilbud må fortsatt laste opp dokumentasjon på vitnemål.
Signering av kontrakt
-
Søkeweb tilbyr søkere med norsk personnummer å signere studiekontrakten med BankID. BI benytter BankID 2.0 som er versjonen uten java.
-
Om du har trykket at du ønsker å signere på papir fraskriver du deg muligheten til å signere elektronisk. Dette er dessverre ikke reversibelt, så eneste mulighet blir å skrive ut kontrakten, signere og sende inn på e-post eller per post.
-
Om du får e-post med påminnelse om at du må signere, har vi mest sannsynlig ikke mottatt den signerte studiekontrakten din. Logg deg inn i søkeweb, og dobbelsjekk at søknaden ligger under fanen "Ferdig behandlet". Ligger den fortsatt under "Gjøremål" er ikke signeringen fullført. Du vil motta en kvittering på epost når vi har mottatt aksepten. Om du ikke har mottatt en kvittering etter du har signert, ta kontakt med oss via kontaktskjema på bi.no.
-
Vær sikker på at nettleseren din er oppdatert og at du bruker en nettleser som støtter BankID. På BankID sine egne sider kan du få hjelp dersom din BankID ikke fungerer.
-
Om du får feilmelding med ditt personlige passord, engangskode eller fødselsnummer under signeringen må du kontakte banken din for å få løst problemet. Husk at du alltid kan signere manuelt ved å skrive ut kontrakten.
Sist oppdatert 1. november 2022