Markedsføring og kunderelasjoner
Fordypningen Markedsføring og kunderelasjoner gir deg perspektiver, kunnskap og verktøyene du trenger for å skape en solid merkevareidentitet.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 30
- Pris: 54 600 kr
- Nettstudier
- Se timeplan
Hva lærer du i fordypningen Markedsføring og kunderelasjoner?
En god markedsfører må ha innsikt i hva som er verdifullt for kundene og hva som påvirker deres beslutninger. Det er viktig å forstå hvordan man kan påvirke kundens atferd og hvilke verktøy og teknologier som kan brukes til dette formålet. Det er også essensielt å vite hvordan man kan bli foretrukket som en leverandør av et produkt eller en tjeneste, samt hvordan man kan bygge lønnsomme relasjoner med kundene.
Fordypningen i Markedsføring og kunderelasjoner på 30 studiepoeng består av fire kurs som gir deg perspektiver, kunnskap og verktøy som er nødvendige for å posisjonere bedriften og skape en sterk merkevareidentitet. Videre lærer du hvordan man kan bygge solide relasjoner både i forbruker- og bedriftsmarkedet, og hvordan man kan bruke effektive digitale markedsføringsverktøy.
Undervisningsformen i denne fordypningen er 100% nettbasert og vil bestå av en variert blanding av direktesendte webinarer og andre relevante læringsaktiviteter. Det legges vekt på koble teori og praksis gjennom eksempler og case. Det er fullt mulig å samarbeide med medstudenter digitalt, slik at også de blir en god kilde til læring og bidrar til å øke læringsutbyttet du tar med deg ut i praksis.
Hvem passer fordypningen for?
Fordypningen Markedsføring og kunderelasjoner har en bred målgruppe. Det passer for deg som har en markedsføringsfunksjon i bedriften din, men også for deg som har salg og markedsføring som ett av flere ansvarsområder.
Fordypningen er også aktuell for deg som har utdanning innen markedsføring fra før som ligger et stykke tilbake i tid, som gjør at du kan trenge en faglig oppdatering.
Gjennomføring
Denne fordypningen er på 30 studiepoeng og gjennomføres 100% nettbasert. Den består av fire kurs som gjennomføres over to semestre. Undervisningen i hvert av delkursene vil bestå av en kombinasjon av direktesendte webinarer, temabaserte videoer og andre relevante læringsaktiviteter. Se timeplanen for tidspunkt for webinarer.
Du må også beregne tid til selvstudium, arbeid med øvingsoppgaver, ev. gruppearbeid og eksamener.
Fordypningen kan inngå i graden Bachelor of Management.
Kurs som inngår i fordypningen
Du søker på hele fordypingen ved å klikke på Søk nå knappen. Det vil gi deg en prisfordel sammenlignet med om du søker på kursene enkeltvis. For å gjennomføre fordypningen må du ta alle fire kursene som strekker seg over to semestre.
-
Emneoversikt
- Merkekjennskap og merkekunnskap
- Merkeverdikjeden, verdifastsettelsesmetoder, merkevarepyramiden
- Merkeelementer
- Merkeutvidelser, arkitektur og porteføljestyring
- Merkekommunikasjon - målsetninger og planlegging
- Merkesamarbeid
Kurset gir deg innsikt i hvordan man kan bygge en sterk merkevare ved å fokusere på kundenes behov, ønsker og preferanser. Ved å ta hensyn til dette kan man utvikle en merkevare som blir sett på som attraktiv og pålitelig.
En merkevare er ikke bare resultatet av markedsføring, men noe som bygges opp av hele organisasjonen. Det handler om å posisjonere seg overfor en spesifikk målgruppe. I denne sammenheng legger kurset stor vekt på å forstå kundenes behov og verdiskapning for dem. Dette danner grunnlaget for strategiene i merkevareutviklingen.
Gjennom kurset lærer du hvordan man kan utvikle en vellykket merkevarestrategi som skiller seg ut fra konkurrentene og bygger langvarige relasjoner med kundene.
Dette kurset kan også gjennomføres som enkeltkurs uavhengig av fordypningen Markedsføring og kunderelasjoner, mer informasjon her.
-
Emneoversikt
- Segmentering og målgrupper
- Forbrukerens beslutningstaking
- Vanebaserte valg og nudging
- Motivasjon, følelser og rasjonalitet
- Teknologi, forbrukeratferd og etikk
- Bærekraftig forbruk
- Personlighet og innflytelse på atferd
- Persepsjon og sensorisk markedsføring
- Forbrukerlæring
- Forme og endre forbrukernes holdninger
- Sosial klasse, kultur og referansegrupper
Dette kurset gir deg en grundig innføring i dette feltet,og lærer deg å ha et kritisk blikk på hvordan kunnskapen om forbrukerpsykologi kan anvendes i praksis. Hovedfokuset vil være på de ulike faktorene som påvirker forbrukeratferd og hvordan markedsførere kan dra nytte av dette.
Tema som bærekraftig forbruk, teknologi, sosialpsykologi og atferdsøkonomi er sentralt. Du vil også lære hvordan du anvender forbrukerdata for bedre kundeinnsikt i markedsføringen. Kurset utforsker også behovet for varer og tjenester, samt beslutningsprosessen bak kjøp.
Dette kurset kan også gjennomføres som enkeltkurs uavhengig av fordypningen Markedsføring og kunderelasjoner, mer informasjon her.
-
Emneoversikt
- Digital markedsføring
- Databehandling og relasjonsdatabaser i markedsføring
- Web-teknologi og sporing
- Søk og søkemotoroptimalisering
- Algoritmer, maskinlæring og data-drevne beslutninger
- Programmatisk markedsføring og performance marketing
- Inbound markedsføring
Målet med dette kurset er å skape en forståelse for digital markedsføring ved å utforske relevante verktøy og teknologier, slik som Google Analytics, Google Ads, Meta Business Suite, Salesforce og HubSpot.
Vi vil undersøke hvordan man strategisk kan utnytte digitale verktøy, slik som CRM-software, til å fremme kundeforhold. Kurset vil også gjøre deg i stand til å evaluere og forbedre digital markedsføring.
Ved slutten av kurset kan du forvente å ha en god forståelse av de teknologiene som brukes innen markedsføring. Du vil også kunne foreslå hvordan bedriften bør bygge opp sin digitale infrastruktur.
Dette kurset kan også gjennomføres som enkeltkurs uavhengig av fordypningen Markedsføring og kunderelasjoner, mer informasjon her.
-
Emneoversikt
- Transaksjoner versus relasjoner: Hva er en relasjon?
- Kundeverdi for bedriftskunder og forbrukere
- Analysere transaksjoner
- Kundeløsninger og problemløsing i samarbeid med kunder
- Styring av kunderelasjoner og relasjonsbyggingsprosessen
- Vanlige utfordringer i styring av kunderelasjoner
- Personlig salg og forhandlinger
- Kundeporteføljeverdi, kundestrategi og segmentering
- Design av relasjonskonsept, servicekonsept og kundeprogrammer
I den første delen av kurset fokuserer vi på den enkelte kunderelasjonen og hvordan den kan bygges, utvikles og opprettholdes. Videre vil vi se på ulike strategier og verktøy som kan bidra til å utvikle og styrke kunderelasjonen over tid. Dette kan inkludere regelmessig kommunikasjon, personlig tilpasning og oppfølgning av kundens behov.
I den andre delen av kurset vil vi fokusere på håndtering av hele kundeporteføljer. Videre vil vi se på ulike teknologiske verktøy og systemer som kan brukes til å effektivisere håndteringen av kundeporteføljen.
Gjennom kurset vil du også lære om forskjellene og likhetene mellom kunderelasjoner i bedriftsmarkeder og konsumentmarkeder. Dette vil hjelpe deg med å forstå de spesifikke utfordringene og mulighetene som finnes i disse markedene, og gi deg innsikt i hvordan man best kan tilpasse strategier og tiltak for å møte kundenes behov og ønsker.
Samlet sett vil dette kurset gi deg en grundig forståelse av hvordan man kan bygge og opprettholde gode kunderelasjoner, både på individuelt nivå og i større porteføljer.
Dette kurset kan også gjennomføres som enkeltkurs uavhengig av fordypningen Markedsføring og kunderelasjoner, mer informasjon her.
Praktisk informasjon
-
Fordypningen består av fire enkeltkurs som går over 2 semester
Du tar to kurs hvert semester. Alle kursene gir 7,5 studiepoeng og gjennomføres som en kombinasjon av webinarer, temabaserte videoer og andre relevante læringsaktiviteter. Vi anbefaler å forberede deg til webinarer for best mulig faglig utbytte (min 60-90 minutter).
- Merkevareledelse
- Forbrukerpsykologi
- Digital tools and technologies in marketing
- Ledelse og styring av kunderelasjoner
- Fordypningen kan inngå i graden Bachelor of Management
-
Generell studiekompetanse gir deg opptak til dette kurset.
-
Det stilles ingen krav til forkunnskaper ut over opptakskravene.
-
For å fullføre fordypningen, kreves det at du består eksamen i hvert av de tre enkelkursene som utgjør fordypningen. Hvert kurs har sin egen eksamensform som må bestås individuelt.
Merkevareledelse:
Kurset avsluttes med en tre timers individuell skriftlig eksamen som teller 100%.Forbrukerpsykologi:
Kurset avsluttes med en tre timers individuell skriftlig eksamen. Ved siden av eksamen vil det bli gjennomført tre obligatoriske arbeidskrav. Av disse arbeidskravene må minst to av de tre være godkjent for at studenten skal få tillatelse til å gå opp til eksamen.Digital tools and technologies in marketing:
Eksamen i dette kurset er en 8-timers skriftlig innlevering på slutten av semesteret, som teller 100% av karakteren i faget. Oppgaven kan løses individuelt eller i en gruppe på inntil 3 studenter.Ledelse og styring av kunderelasjoner:
Informasjon om eksamensform kommer. -
Alle kursene gjennomføres på norsk. Noe pensum på engelsk kan forekomme.
-
Pensumliste er tilgjengelig for søkere som er tatt opp på programmet inne på studentportalen. Brukernavn og passord til studentportalen får du tilsendt i forkant av studiestart.
-
Studieavgiften faktureres normalt i begynnelsen av hvert semester og gjelder for det aktuelle semesteret.
Faktura vil du finne under Min faktura inne på studentportalen etter kursstart.
Timeplan
Oppstart vår 2025
Kursdatoer fastsettes, mer info om datoer vil komme.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 30
- Pris: 54 600 kr
- Nettstudier