Digitalisering og ledelse
Ny teknologi, kunnskap og utfordringer stiller krav til ledelsen i fremtidens skole. Med dette programmet lærer du om ulike perspektiver på digitalisering i skolen, samt hvordan du kan legge til rette for verdier og ferdigheter som gjør implementeringen mer engasjerende og effektiv.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 15
- Oslo
- Se timeplan
HVORFOR DIGITALISERING OG LEDELSE?
Det er et behov for å gi ledere økt kompetanse til å drive digitaliseringen på skolen. I nye læreplaner legges det blant annet mer vekt på digitale ferdigheter, og en ny hverdag under pandemi har tydeliggjort behovet for digital kompetanse i skolen. En skoleleder må ha en helhetlig strategi for digital læring (merk: ikke bare digitale løsninger) som også inkluderer gode prosessverktøy for implementering og evaluering av den digitale transformasjonen.
Programmet vil gi ledere en innføring i de strategiske, pedagogiske, didaktiske og relasjonelle/emosjonelle perspektivene på digitalisering i skolen samt legge til rette for verdier og ferdigheter som gjør implementeringen mer engasjerende og effektiv.
Programmet er utviklet for Utdanningsdirektoratet, og er en del av videreutdanning for ledere.
- Dette programmet kan inngå i graden Executive Master of Management med spesialisering i utdanningsledelse.
Slik søker du
Handelshøyskolen BI er valgt ut for å levere videreutdanning for ledere. Dette er et tilbud for skoleledere i grunnopplæringen og videregående.
Programmet er på masternivå og inngår i Master of Management-graden med spesialisering i utdanningsledelse.
Løpende opptak frem til oppstart.
Hvordan gjennomføres programmet?
Programmet gjennomføres over to semestre og totalt fem samlinger.
Basert på læring fra samlingene vil du utarbeide eksperimenter for digitale forbedringer på egen skole. Gjennomføring av eksperimentene gir læring som du dokumenterer og deler med medstudenter via logg. Eksperimentene og loggen danner fundamentet for prosjektoppgave.
Prosjektoppgaven utgjør en sentral del av programmet. Oppgaven blir utlevert allerede på første samling og baserer seg på endringseksperimentene som du gjennomfører mellom hver samling. Prosjektoppgaven settes sammen av erfaringene du har gjort deg gjennom endringseksperimentene. Arbeid med prosjektoppgaven foregår mellom og på hver samling, og du vil få individuell veiledning i løpet av programmets gjennomføring.
Du vil også få presentert eksempler på aktuelle og relevante digitale verktøy og hvordan de kan benyttes på din skole, men valg av verktøy skal komme etter at du har gjort grundige analyser, undersøkelser, evalueringer og tester.
I programmet legges det opp til erfaringsdeling og gruppediskusjoner. Deltakerne vil jobbe med endringseksperimenter mellom samlingene og dele sine erfaringer med sin tildelte gruppe. Hver gruppe har en mentor som vil veilede og støtte deltakerne i å gjennomføre eksperimentene, samt legge til rette for erfaringsdeling og konstruktive tilbakemeldinger. Mentorene kommer fra innovative skoler som har lang erfaring med digital transformasjon i skolen.
HVEM PASSER PROGRAMMET FOR?
Programmet passer for skoleledere som har gjennomført den nasjonale rektorutdanningen, Ledelse av læring og endring 1 og 2 eller tilsvarende program på 30 studiepoeng, og som ønsker å få økt kunnskap til å implementere fagfornyelsen på egen skole. Tilbudet er for alle, uavhengig av om du allerede har en mastergrad eller ikke. Du kan ta en eller flere moduler avhengig av ønske og behov.
Programmets samlinger
- Digital modenhet og designtenkning: Vi går gjennom en introduksjon til digitalisering og digital transformasjon, og bruk av designtenkning i skolen. Ståstedsanalyse av digital modenhet og planverk for digitalisering i skolen.
- Digital transformasjon og pedagogikk: Vi ser nærmere på digital transformasjon i skolen, digitale systemer, infrastruktur og prosesser. Hvordan fungerer det å jobbe med virtuelle team? Hvordan planlegge den digitale undervisningen?
- Digital strategi og etikk: Vi snakker om strategisk ledelse, hvordan fungerer og bruke systemtenkning, etikk og digitalisering, GDPR og personvern i skolen.
- Meg som leder i en digital transformasjon: Vi ser nærmere på deg som leder i en digital transformasjon. Hvordan utvikle egen ledelse av digitalisering? Deretter har vi fokus på organisasjonslæring og innovasjon. Digitalt tankesett og digital transformasjon som organisasjonsendring.
- Prosesser for implementering av digitale strategier: Vi ser nærmere på faktorer som sikrer vellykket implementering av teknologi i skolen.
Praktisk informasjon
-
Dette masterprogrammet er på 15 studiepoeng. Programmet inngår som del av graden Executive Master of Management med spesialisering i utdanningsledelse, men kan også tas som et eget delstudium.
- Dette programmet kan inngå i graden Executive Master of Management og Executive Master of Management med spesialisering i utdanningsledelse.
I programmer hvor det ikke er obligatorisk fremmøte er det studentens ansvar å innhente informasjon som er gitt på forelesningene, men som ikke fremkommer på programmets hjemmeside/læringsplattform eller annet kursmateriell.
-
Du må ha gjennomført den nasjonale rektorutdanningen, Ledelse av læring og endring 1 og 2, eller tilsvarende program på 30 studiepoeng. Generelt opptakskrav: 180 studiepoeng, 4 års yrkeserfaring. Kvalifiserte søkere må være ansatt som rektor, assisterende rektor eller skoleleder. Ansatte på kommunenivå dekkes ikke av denne ordningen.
-
Kriterier for prioritering av søkere:
1) Styrere og rektorer prioriteres foran andre ledere i barnehager og skoler. Med styrere og rektorer menes ledere med stillingstitler som virksomhetsleder, enhetsleder, daglig leder e.l. Ved oversøking av styrere og rektorer skal styrere og rektorer fra kommunene i Oppfølgingsordningen prioriteres. Deretter skal det gjøres loddtrekning.
2) Andre ledere enn styrere og rektorer prioriteres på samme måte dvs ledere i Oppfølgingsordningen prioriteres. Deretter skal det gjøres loddtrekning. Merk at ass.styrere og ass.rektorer havner i gruppen med andre barnehage- og skoleledere.
Ved loddtrekning i fellesmodulene trekkes det annenhver gang fra kategoriene barnehage- og skoleledere.
-
Studentene evalueres gjennom en prosjektoppgave (60%) og en 72 timers hjemmeeksamen (40%). Begge eksamensformer må bestås for å oppnå karakter i kurset.
-
Undervisningsspråket er norsk. Engelskspråkelige gjesteforelesere kan forekomme.
Pensumlitteratur på engelsk forekommer.
-
Pensumliste er tilgjengelig for søkere som er tatt opp på programmet inne på studentportalen. Brukernavn og passord til studentportalen får du tilsendt i forkant av studiestart.
-
Kvalifiserte søkere får dekket studieavgiften av Utdanningsdirektoratet. Utgifter i sammenheng med reise og pensum må dekkes av den enkelte deltaker. Studieplassene er finansiert av Utdanningsdirektoratet. Det er ingen stipend- eller vikarordning for de modulbaserte videreutdanningstilbudene for ledere. Utgifter til reise, opphold og studiemateriell finansieres ikke av Utdanningsdirektoratet.
-
Du søker direkte til BI via søkeknappen, og studieavgiften dekkes av UDIR. Du trenger ingen formell godkjenning av søknaden din fra eier, slik som du trenger når du søker styrer- eller rektorutdanningen. Vi oppfordrer likevel at du som søker har dialog med eieren din om deltakelse og tilrettelegging av studiene.
Forelesere
Timeplan
Oslo: Gjennomføring høst 2022/vår 2023
1. samling: 12.09 - 14.09
2. samling: 17.11 - 18.11
3. samling: 08.02 - 09.02
4. samling: 23.03 - 24.03
5. samling: 22.05 - 23.05
Vi tar forbehold om endringer i timeplanen.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 15
- Oslo