Storytelling som strategisk verktøy
Har du et ønske om å bli bedre til å motivere og engasjere, og oftere få gjennomslag for dine ideer og synspunkt? I dette programmet lærer du hvordan du kan bruke historier som et strategisk verktøy for å vekke følelser, skape mening og drive utvikling i din organisasjon.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 15
- Pris: 50 200 kr
- Stavanger
- Se timeplan
HVORFOR STORYTELLING SOM STRATEGISK VERKTØY?
Historier påvirker oss gjennom å spille på følelsene våre, og vi bruker historier bevisst eller ubevisst til å forstå omgivelsene. Enten disse omgivelsene er avdelingen vår, organisasjonen eller markedene vi befinner oss i. Historier bidrar til å skape mening. Derfor påvirker historiene også arbeidslivene våre på alle plan.
Historier som fortelles innenfor organisasjonen kan gjøre ledere til helter eller skurker, og de kan hjelpe eller avspore strategi- og endringsprosesser. Det å forstå og kunne anvende storytelling er derfor et viktig strategisk verktøy for alle som ønsker å påvirke menneskers holdninger og adferd.
I dette programmet konsentrerer vi oss om hvordan du kan bygge historier som gir effekten du ønsker. Disse historiene kan komme i uendelig mange former; i taler, presentasjoner, årsrapporter, dialoger og all annen form for kommunikasjon. Hver form krever sine spesifikke presentasjonsferdigheter, men uansett format og sammenheng vil selve historien utgjøre kjernen i storytellingen. I dette kurset vil vi derfor fokusere på storytellingens rolle og relevans i arbeidslivet.
EMNEOVERSIKT
- Storytellingens relevans i arbeidslivet: Du vil lære hvordan historiefortelling påvirker individer, organisasjoner og markeder.
- Hvordan historier fungerer: Fokus på historiens evne til å påvirke, mening, underholdning og følelser.
- Hva historier er: Skille mellom historier og andre typer narrativer. Mer om grunnleggende historieelementer som karakterer, plott og omgivelser.
- Hvordan skape og bruke historier: Historiestruktur – å sette samme de ulike historieelementene.
- Hvordan organiserer du din storytelling: Å styre dine eller organisasjonens overliggende historier – hvordan historiene settes sammen i større sammenhenger og hvordan du forholder deg til konkurrerende historier.
- Storytellingens farer og mørke sider: Storytelling som verktøy for manipulasjon, og storytellerens etiske dilemmaer
Hvem passer programmet for?
Dette programmet er for alle som ønsker å bli bedre til å motivere, engasjere og påvirke, og for de som ønsker bedre å forstå hvordan storytelling påvirker arbeidsliv, næringsliv og samfunn.
Praktisk informasjon
-
Dette masterprogrammet er på 15 studiepoeng. Det vil være 3 samlinger à 2 dager over et semester. De digitale læringsprosessene, som utgjør omtrent en tredjedel av kurset, vil kombinere forskjellige nettbaserte læringsaktiviteter som gjennomføres både individuelt og i grupper. Summen av samlingene og de digitale elementene utgjør totalt ca. 75 timer. For den digitale delen av kurset benyttes Insendi som digital læringsplattform, samt webinarverktøy som Zoom.
- Dette programmet kan inngå i graden Executive Master of Management.
-
-
Det stilles ingen krav til forkunnskaper ut over opptakskravene.
-
Studentene evalueres gjennom en prosjektoppgave som teller 60% og en 72 timers individuell hjemmeeksamen som teller 40%. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer. Begge eksamener må bestås for at vitnemål i kurset skal bli tildelt.
-
Undervisningen vil primært holdes av norske forelesere, men deler av undervisningen kan foregå på engelsk.
Pensumlitteratur på engelsk forekommer.
-
Pensumliste er tilgjengelig for søkere som er tatt opp på programmet inne på studentportalen. Brukernavn og passord til studentportalen får du tilsendt i forkant av studiestart.
-
Fakturering: Studieavgiften faktureres normalt i etterkant av studiestart. Fakturaen vil du finne under Min faktura inne på studentportalen.
Se Priser ved Handelshøyskolen BI for fullstendig oversikt over gjeldende studieavgifter.
-
Executive Master of Management praktiserer rullerende opptak av studenter på de enkelte programmene så lenge det er kapasitet.
Er det venteliste på programmet? Les mer om dette her.
FORELESER
Guro Refsum Sanden førsteamanuensis ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøyskolen BI. Guro har en ph.d. fra Copenhagen Business School, og har blant annet jobbet som docent ved Göteborgs Universitet, adjunkt (assistant professor) ved Aalborg Universitet, og postdoc. ved Harvard University, før hun kom til BI i 2023. Hun har også jobbet i ulike selskaper, blant annet som management trainee i forsikringsselskapet Tryg.
Guros forskning fokuserer på språk og kommunikasjon i multinasjonale selskaper, og forholdet mellom nasjonal språkpolitikk og selskapsrett. Arbeidene hennes har blitt publisert i internasjonale tidsskrifter som Applied Linguistics, European Journal of International Management, og Nordic Journal of Linguistics.
Kurset ble først utviklet av Terje Gaustad i 2022, og er videreutviklet av Guro Sanden som overtok kursansvaret i 2023.
Ratna Elisabet Kamsvåg er foreleser i Stavanger.
Timeplan
Stavanger: Gjennomføring vår 2024
1. samling: 31.01 - 01.02
2. samling: 13.03 - 14.03
3. samling: 24.04 - 25.04
Oslo: Gjennomføring høst 2023
1. samling: 04.09 - 05.09
2. samling: 09.10 - 10.10
3. samling: 13.11 - 14.11
Vi tar forbehold om endringer i timeplanen.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 15
- Pris: 50 200 kr
- Stavanger