Storytelling som strategisk verktøy
I dette kurset lærer du hvordan du kan bruke historier som et strategisk verktøy for å vekke følelser, skape mening og drive utvikling i din organisasjon.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 15
- Pris: 52 600 kr
- Bergen
Dette lærer du:
- Effektiv storytelling: Forstå og anvend universelle prinsipper for å skape historier som påvirker målgruppen emosjonelt.
- Strategisk bruk av historier: lær å bruke historier som et strategisk verktøy for ledelse, kommunikasjon, markedsføring og meningsdannelse.
- Fundamentale elementer i en historie: karakterer, plott og omgivelser – deres funksjoner, natur og struktur.
Dette kurset handler om hvordan du kan bygge historier som gir den effekten og reaksjonen du ønsker i målgruppen. Vi vil se på de ulike formene av historier du kan møte på i arbeidslivet; taler, presentasjoner, årsrapporter, dialoger og all annen form for kommunikasjon.
Du lærer å strukturere egne historier på en måte som gjør at de kan brukes som strategiske verktøy for å nå bestemte mål. Videre lærer du å anvende universelle storytelling-prinsipper for å gjøre historiene mer troverdige, engasjerende og overbevisende.
Etter kurset skal du klare å strukturere og skape historier som er effektive i forhold til historiefortellerens mål og de følelsesmessige reaksjonene man ønsker å oppnå. I tillegg til å mestre å skape engasjerende historier ut fra et gitt materiale.
"Dette kurset har vært avgjørende for min lederrolle. Det ga meg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter i historiefortelling, som har gjort meg tryggere i kommunikasjon, presentasjoner og rådgivning."
Opptakskrav
For å ta dette kurset må du
- ha fylt 25 år
- ha fullført en bachelorgrad
- ha fire års arbeidserfaring i full stilling (tre år dersom du har en fullført mastergrad fra før)
Ta kurset alene eller som del av en grad
Dette kurset kan inngå som en del av en Executive Master of Management.
Hvis du vil, kan du derfor ta flere kurs senere og bygge en hel mastergrad. Dette kurset gir 15 studiepoeng, en Executive master består av 90 studiepoeng. Sammensetningen av kurs bestemmer du selv, basert på hva du vil lære og hva du skal bruke kunnskapen til.
Samlinger og kursinnhold
Kurset består av tre samlinger over ett semester. Samlingene varer i to dager, og foregår på campus Bergen på dagtid.
Pensum blir tilgjengelig så snart man er tatt opp til kurset.
Eksamen består av en prosjektoppgave som teller 60 % av totalkarakteren, og en 72 timers hjemmeeksamen som teller 40 %. Prosjektoppgaven kan gjennomføres individuelt eller i grupper på inntil tre personer.
Samlinger
-
Storytellingens relevans i arbeidslivet
Hvordan påvirker storytelling individer, organisasjoner og markeder? Vi ser også på ulike anvendelsesområder av storytelling i arbeidslivet: for å skape mening, identitet og identifikasjon, læring, ledelse og administrasjon, endringsprosesser, kommunikasjon, strategiimplementering, merkevarebygging, kapitalinnhenting, med mer.
Hvordan historier fungerer
- Historiens evne til å påvirke
- Mening, underholdning og følelser
- Identifikasjon og narrativ transport
-
Hva historier er
- Historier og andre typer narrativer
- Fundamentale story-elementer: karakterer, plott og omgivelser
- Metanarrativer og store historier
Hvordan skape og bruke historier
- Story-struktur: å sette sammen story-elementene
- Story-strukturens universelle natur
- Karakterer og karakteregenskaper
-
I denne samlingen går vi gjennom hvordan på en best egnet måte organiserer din eller organisasjonens storytelling, og hvordan man aktivt bruker storytelling for å oppnå et konkret mål. Vi tar også for oss storytellings farer og mørke sider, som en del av manipulasjon for eksempel, og de etiske dilemmaene knyttet til dette.
Forelesere
Guro Refsum Sanden er førsteamanuensis ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøyskolen BI. Guro har en Ph.D fra Copenhagen Business School, og hennes forskning fokuserer på språk og kommunikasjon i multinasjonale selskaper, og forholdet mellom nasjonal språkpolitikk og selskapsrett. Arbeidene hennes har blitt publisert i internasjonale tidsskrifter.
Kurset ble først utviklet av Terje Gaustad i 2022, og er videreutviklet av Guro Sanden som overtok kursansvaret i 2023.
Ratna Elisabet Kamsvåg har en mastergrad i retorikk og språklig kommunikasjon fra Universitetet i Oslo, og er i øyeblikket i ferd med å avslutte doktorgradsarbeidet sitt under tittelen ‘Retorikkens transcendental-fenomenologiske dimensjon’. Ratna har jobbet på BI i mer enn ti år, og har blant annet ansvaret for kurset ‘Retorikk, kommunikasjon og ledelse’.
Forventet tidsbruk
Alle våre kurs er lagt opp slik at de skal kunne kombineres med jobb og familie, men noe tid må du regne med å sette av.
Du kommer til å bruke totalt 6 dager på samlinger. De digitale læringsprosessene, som utgjør omtrent en tredjedel av kurset, vil kombinere forskjellige nettbaserte læringsaktiviteter som gjennomføres både individuelt og i grupper. Summen av samlingene og de digitale elementene utgjør totalt ca. 75 timer.
I tillegg kommer tiden du trenger til å lese pensum og skrive prosjektoppgave. Hvor mye tid studentene bruker på dette er veldig individuelt. Her har du mulighet til å tilpasse arbeidet til livet ellers.
Les mer om hvordan det er å kombinere deltidsstudier med jobb, familie og fritid.
Finansiering og fakturering
Studiet er godkjent for støtte fra Statens lånekasse. Studieavgiften faktureres etter studiestart, normalt 1. mars.
Vil du vite mer?
Vi arrangerer jevnlig informasjonswebinarer du kan delta på. Der vil du treffe en veileder og få svar på det du måtte lure på.
Se lignende kurs
Ikke helt kurset for deg? Vi har flere kurs innen samme fagområde -
alt fra korte kurs til deltidsstudier på masternivå.