Ledere flest er ikke på sosiale medier. Det gir deg en sjelden mulighet til å skille deg ut, skriver Audun Farbrot.
Folk bruker mye tid i sosiale medier, enten vi snakker om Twitter, Facebook eller LinkedIN, for å ta noen få eksempler. Det gjelder også dine medarbeidere og de unge talentene du drømmer om å ansette. Her møter du også kundene dine, journalister, opinionsdannere og andre viktige forbindelser.
Ledelse utøves gjennom kommunikasjon. “Ledelse kan ikke finne sted uten kommunikasjon”, fastslår førsteamanuensis og ledelsesekspert Jan Ketil Arnulf ved BI. Og ledere må selvfølgelig gå foran og ta i bruk de mest effektive kommunikasjonskanalene.
Da er det et tankekors at det er så få ledere som har tatt i bruk sosiale medier til å utøve ledelse. For sosiale medier representerer i dag en sentral kommunikasjonskanal.
Få ledere i sosiale medier
Bare en av syv (14,3 prosent) toppledere i verdens største børsselskaper (notert på børsene FTSE100, Nasdaq 100 og Dow Jones 30) har sin personlige profil på Twitter, viser en undersøkelse Financial Times omtalte tidligere i år. Hvis vi trekker fra profilene som ikke lenger er aktive, er det færre enn en av ti toppledere (8,9 prosent) som bruker Twitter. Stort bedre er det heller ikke i Norge.
Ledere kan engasjere sine medarbeidere til bedre prestasjoner om de fremstår som en troverdig rollemodell, motiverer gjennom visjon og inspirasjon og våger å utfordre etablerte sannheter, påviser professor Øyvind L. Martinsen ved BI i sin forskning. Denne lederstilen kalles gjerne fint for transformasjonsledelse.
Ledelse gjennom kommunikasjon
Ikke så rent få ledere vurderer seg selv til å praktisere en slik form for inspirerende og engasjerende ledelse. Dessverre deler ikke medarbeiderne alltid denne oppfatningen. Det er faktisk ikke mer enn 4-6 prosent overlapp når ledere og medarbeidere blir bedt om å vurdere den samme lederens ferdigheter. På dette området er det ikke alltid opplagt at det er sjefen som har rett.
Hva kan så ledere gjøre med dette?
- Én ting er naturligvis å arbeide for å utvikle økt selvinnsikt og evnen til å se hvordan andre oppfatter deg. Her finnes det et rikt utvalg av lederutviklingsprogrammer.
- Den andre veien handler om å bli mer bevisst på hvordan du utøver ledelse gjennom kommunikasjon.
Ta sjansen på bli helt sjef i sosiale medier. Her har du en gyllen mulighet til å skille deg positivt ut. Sosiale medier er kommunikasjonskanaler som egner seg utrolig bra til å engasjere både ansatte og kunder.
La deg inspirere av Bent Myrdahl, sjefen i Q-meieriene (kjent som @QBentM på Twitter), adm. direktør Anita Krohn Traaseth i Innovasjon Norge (@krohntraaseth på Twitter), gründer, eier og daglig Steinar J. Olsen i Stormberg (@SteinarJOlsen på Twitter og eier og styreleder Johan H. Andresen i Ferd (@FerdOwner på Twitter).
Syv råd til ledere
Her er syv praktiske råd til deg som vil være helt sjef, også i sosiale medier:
1) Vær deg selv nå du viser ansikt i sosiale medier. Vi liker autentiske ledere (ledere som er hel ved).
2) Skriv som du snakker. Ikke bruk lederpreik, konsulentfraser og andre managementfloskler.
3) Skriv selv. Ikke la kommunikasjonsrådgivere drive dine profiler i sosiale medier. Da fremstår du ofte som kjedeligere enn du egentlig er og risikerer å bli avslørt.
4) Finn din gylne balanse mellom å være profesjonell og personlig i sosiale medier. Ikke vær redd for å vise at også ledere er mennesker, i hvert fall av og til. Fortell gjerne om dine interesser utenfor jobben.
5) Forsøk å forklare bakgrunnen for beslutningene du tar som leder. Del dine refleksjoner om ledelse og de utfordringer som virksomheten står overfor.
6) Delta i samtalene. Svar på spørsmål og kommentarer som du får. Adm. direktør Bent Myrdahl i Q-meieriene gir 100 prosent svar-garanti på sin Twitter-profil.
7) Bruk litt tid på å finne din egen, personlige stil. Del gjerne bilder fra lederhverdagen din, av flinke medarbeidere, av spennende ting som skjer og fra reiser med jobben. Ta sjansen på å by litt på deg selv.
Sosiale medier er ikke så farlig som enkelte ledere tror om du følger følgende to enkle regler:
- Alt du sier og skriver må tåle dagslys.
- Det du skriver må tåle forsiden av en hvilken som helst avis og reportasje i Kapital.
Referanse:
Artikkelen er publisert som kommentarartikkel i Kapital nr. 6-2015.