Hvorfor er ikke flere opptatt av å lage titler som fanger interessen til leseren?

LEDERENS VERKTØYKASSE: Kommunikasjon i ledelse

Er det spekulativt å bruke potens i en overskrift? Ja, det vil det ofte være. Det er tilfelle når overskriften skaper større forventninger enn du klarer å innfri. Derfor blir vi stadig skuffet når vi kjøper løssalgsaviser eller klikker oss inn på artikler på nettet.

Hvis teksten din lever opp til overskriften, skal du ikke være så redd for å bruke ord og begreper som leseren tenner på. Snarere tverti mot. Det gjelder også i skriftlig kommunikasjon på jobben.

De første ordene

I begynnelsen var ordet. De første ordene som møter leseren din, enten det er sjefen din, en kollega, en forretningsforbindelse eller andre, er gjerne overskriften. Det gjelder når du skriver epost, et notat, utarbeider en rapport eller andre skriftlige dokumenter. Overskrifter på jobbtekster trenger ikke være dødskjedelige for å fremstå som profesjonelle.

Overskriften kan hjelpe deg til å vinne nødvendig oppmerksomhet om budskapet ditt, men den kan også ødelegge for deg. Selv den beste tanke og idé risikerer nemlig å (for)bli din hemmelighet hvis du gjemmer den bak en kjedelig overskrift og inngang til teksten.

Kraft til å vinne oppmerksomhet

Samme budskap kan presenteres med mange ulike overskrifter, og med ulike effekter på mottakeren. Noen overskrifter er mer potente enn andre. De har kraften i seg til å vinne kampen om oppmerksomhet hos travle lesere som bombarderes av utall budskap hver eneste dag.

Jeg har sammen med professor Linda Lai ved Handelshøyskolen BI gjennomført eksperimenter for å se hvilke overskrifter som får deg til å klikke på artikkellenker på Twitter og i annonser på Finn.no.

Overskrifter utformet som spørsmål oppnådde mer enn 2,5 ganger så mange klikk i gjennomsnitt som beskrivende overskrifter. Særlig kraft har spørsmålsoverskriften om den inneholder en referanse til leseren, – for eksempel du, deg eller din.

Hvis alle bruker spørsmål i overskrifter, vil de antakelig miste mye av sin kraft. Det samme er tilfelle om du blindt kopierer andres suksessoppskrifter.

Må skille deg ut

Skal du lykkes med å vinne leserens oppmerksomhet, må du skille deg positivt ut. Først og fremst med godt innhold. Godt innhold er dessverre ikke alltid nok.

Det gode innhold trenger hjelp av en potent overskrift, en overskrift med makt til å fange leserens interesse og oppmerksomhet. Det er ikke bare et håndverk, men også en kunst!

Ta sjansen på å leke litt med overskrifter som gir en tydelig retning på budskapet ditt.

Referanse:

Artikkelen er publisert som gjestekommentar i Dagsavisen 13. juli 2015 med overskriften "Potente titler".

Si din mening:

Send gjerne dine spørsmål og kommentarer til denne artikkelen på E-post til forskning@bi.no Du kan også bruke kommentarfeltet nedenfor.

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på