Det skrives utrolig mange tekster som nesten ingen leser. Her er ti spørsmål som vil hjelpe deg til å bli lest.

LEDERENS VERKTØYKASSE: Kommunikasjon i ledelse

Det skrives utrolig mye på norske arbeidsplasser. Mye tid og energi går med til å produsere rapporter, referater, notater, presentasjoner, brev, eposter og tekster til nettsider for å ta noen eksempler.

Dessverre er det mye av dette som knapt blir lest. Det betyr ikke nødvendigvis at tankene, ideene og budskapene ikke holder mål. Det kan like gjerne skyldes at budskapet er for dårlig presentert.

Vi kunne med fordel stilt større krav til skriftlige og muntlige språkferdigheter både hos ledere og medarbeidere både i næringsliv og offentlig sektor.

Sjekkliste for bedre kommunikasjon

Her er en sjekkliste jeg har utviklet til bruk i praktiske skrivekurs for forskere og fageksperter. Test teksten din mot følgende spørsmål.

  • Spørsmål 1: Hvordan ser drømmeleseren din ut? Se henne (ham) inn i øynene. Du må bestemme deg for og vite hvem du ønsker å skrive for. 
  • Spørsmål 2: Klarer du å skrive hovedbudskapet ditt på 140 tegn? Det er alt du har for å vinne leserens interesse og oppmerksomhet og få henne til å lese mer. 
  • Spørsmål 3: Har du noe nytt eller nyttig på hjertet? Det må du ha om du ønsker å bli lest. 
  • Spørsmål 4: Forestill deg at du er drømmeleseren din. Les overskriften din: Ville du lest denne teksten? 
  • Spørsmål 5: Hvor står hovedpoenget ditt? Først, underveis, i konklusjonen? Pass på å starte med hovedpoenget. Ikke gjem det bort. 
  • Spørsmål 6: Hva er din overraskelse til leseren? 
  • Spørsmål 7: Vil en nysgjerrig samfunnsengasjert 15-åring forstå hva du skriver? Eller din far eller mor? Eller din tante? Skriv enkelt og forståelig norsk med minst mulig fagspråk, forkortelser og stammespråk selv om du skriver for kollegene dine. 
  • Spørsmål 8: Hva har du gjort for å gjøre artikkelen relevant og interessant for leseren din? 
  • Spørsmål 9: Hvem har lest gjennom utkastet ditt? Hvilke kommentarer fikk du? Hva lærte du av det? 
  • Spørsmål 10: Hvor treffer du drømmeleseren best? Svaret vil hjelpe deg til å finne riktig kanal for teksten.

Hvordan gikk det? Ble teksten din bedre? Del gjerne erfaringer. 

Referanse:

Artikkelen er publisert som gjestekommentar i Dagsavisen 19. oktober 2015

Si din mening:

Send gjerne dine spørsmål og kommentarer til denne artikkelen på E-post til forskning@bi.no. Bruk gjerne kommentarfeltet nedenfor.

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på