Vi har valgt et navn som forteller om en aspirasjon om å være med å forme en fremtid. Kommunikasjonsdirektør Reidar Gjærum i Equinor svarer Øivind Hagen ved BI.

DEBATT: Reidar Gjærum i Equinor svarer Øivind Hagen ved BI

Øivind Hagen ved Handelshøyskolen BI mener i et innlegg publisert i DN og BI Business Review (lenke til innlegget) det er feil av Statoil å endre navn til Equinor. Begrunnelsen er at olje og gass i mange år vil være en dominerende del av selskapets satsning. 

Hagen bruker BPs tyve år gamle introduksjon av «Beyond Petroleum» som hovedargument. Det viktigste er vel å vurdere oss ut fra hva Equinor er og skal bli. Men uansett; to enkle momenter før jeg forklarer hvorfor vi mener det var riktig for oss å skifte navn.

Hvorfor det var riktig å skifte navn

Der BP snakker om «beyond» - etter – snakker vi om både og. Og der BP selv sier de endret profil før de la en ny strategi, er det motsatte situasjonen i Equinor. 

Vi så at persepsjonen av selskapet hang etter den utvikling vi faktisk var inne i, og at navnet fungerte som en bremsekloss for dialog med viktige målgrupper. Et selskap med ambisjoner om å bygge en bredere portefølje av energiressurser hadde fortsatt olje - og bare olje - i navnet. Mente vi da alvor?  Burde vi ikke finne et navn som bedre reflekterte selskapets strategi, om å gå fra fokusert olje og gass til et bredt energiselskap?

Vil være med å forme en fremtid

Vi har valgt et navn som forteller om en aspirasjon om å være med å forme en fremtid, være konkurransedyktig også i et lavkarbonsamfunn. Som en karboneffektiv produsent av olje og gass, men også som en stor leverandør av energi fra vind og sol.

Dessuten har vi et navn som tydelig angir hvor vi kommer fra, i motsetning til BP som i ettertid angret på at det forlot sin britiske tilknytning. For oss er den norske tilhørigheten viktig når vi vokser utenfor landets grenser. Vi er avhengig av å nå frem til nye grupper og generasjoner, som ikke kjente Statoil, men som må kjenne Equinor. 

Strategi for en annerledes fremtid

Olje og gass vil lenge være dominerende i verdens energimiks. Slik det vil være det i Equinor. Fordi energiomleggingen tar tid. Vi snakker om et system som er innvevd i nær sagt alt vi har og gjør i samfunnet. Vi skal være utålmodige og drive endring. Men vi må også innse hva som virkelig kreves. Ikke for å endre bilparken i Norge, selv om bare det tar år. Men for å endre det globale energisystemet og gi verdens økende befolkning tilgang på bærekraftig energi til en pris de kan betale. 

«Faktorenes orden er likegyldig» lærte jeg en gang på barneskolen. I noen sammenhenger er det fortsatt tilfelle. Men ikke her. Her måtte strategien komme først. Uten en tydelig ny strategi kunne vi ikke skiftet navn. Med en tydelig strategi for en annerledes fremtid ville det blitt stadig tydeligere at det ville vært feil å ikke gjøre det.

Referanse:

Innlegget er skrevet som et tilsvar til Øivind Hagens artikkel "Statoil Beyound Petroleum", som ble publisert i Dagens Næringsliv 13. juli 2018 og i BI Business Review 23. juli 2018.

Si din mening:

Send gjerne dine spørsmål og kommentarer til denne artikkelen på E-post til forskning@bi.no.

Tekst: Kommunikasjonsdirektør Reidar Gjærum i Equinor ASA.

Foto: Ole Jørgen Bratland. Fra Statoil til Equinor. Konsernsjef Eldar Sætre klistrer på den nye logoen.

Spørsmål til artikkelen? Andre ting? Kontakt BI Business Review

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på