Viktig å redusere negative holdninger
De ulike typene holdninger påvirker også medarbeidernes vurderinger av potensielle arbeidsgivere. Spesielt ser det ut til at medarbeidere med høy usikkerhet rundt bruk av KI på jobb og egen jobbfremtid, vurderer det som mindre aktuelt å søke jobb i en organisasjon som i stor grad bruker avansert KI ved rekruttering. Medarbeidere med mer positive holdninger til KI vurderer det derimot som like aktuelt å søke jobb i en organisasjon med lav grad av KI-bruk som en med høy bruk av KI-bruk ved rekruttering.
Disse funnene tyder på at måten KI brukes på ved rekruttering kan påvirke potensielle jobbsøkeres oppfatning av virksomheten og om de søker og eventuelt takker ja til en gitt jobb. Negative holdninger til KI kan gjøre at ellers godt kvalifiserte kandidater ikke takker ja til en jobb hvis de får inntrykk av at organisasjonen erstatter viktige, komplekse og skjønnsmessige vurderinger med KI.
Funnene tyder også på at det er viktigere å redusere negative holdninger til KI på jobb enn å oppnå mest mulig positive holdninger. Negative holdninger kan motarbeides gjennom god kommunikasjon, høy autonomi og motiverende mestringsopplevelser. KI-utviklere, utdannelsesinstitusjoner og arbeidsgivere bør derfor satse på å utvikle KI-løsninger som gir brukerne størst mulig mestringsfølelse, opplevelse av kontroll og ikke minst arbeidsglede. Da må nåværende og fremtidige KI-brukere tas med på råd, både ved strategiutforming og design av spesifikke verktøy og løsninger.
KI i arbeidslivet er for viktig til å bli overlatt til teknologiekspertene og de største (og ofte ukritiske) entusiastene. Hvis ikke medarbeiderne lar seg begeistre, er det ikke nødvendigvis medarbeiderne som er problemet.
Teksten ble først publisert i Dagens Næringsliv: https://www.dn.no/ledelse/ledelse/linda-lai/dn-ledelse/ansattes-holdninger-til-ki-er-avgjorende-for-a-lykkes/2-1-1852283