Medarbeidere viser vanligvis ikke frem sin indre motivasjon til andre for å oppnå fordeler.

Høyt indre motiverte medarbeidere har stor arbeidsglede og brenner for jobben. De opplever indre belønninger som tilfredshet, glede og mening gjennom jobben de gjør. En rekke forskningsoppsummeringer viser at indre motivasjon er assosiert med en rekke fordelaktige utfall innen arbeidsliv, helse, idrett og skole/utdannelse som resultater og prestasjoner og psykologisk og sosial fungering. Indre motivasjon har med andre ord instrumentelle konsekvenser.
I arbeidslivet betyr det at indre motivasjon ikke bare er bra for arbeidsgivere, men også for de høyt indre motiverte selv. De er og blir oppfattet som dyktige og viktige medarbeidere og de får lettere jobb, har bedre karriereutvikling, får bedre betalt og de har det bedre på jobben enn dem som er mindre indre motivert. Det lønner seg med andre ord å brenne for jobben og være indre motivert.
De instrumentelle eller fordelaktige konsekvensene av indre motivasjon har ført til en interesse for om, hvorfor og hvordan medarbeidere gjør indre motivasjon synlig for andre. Til tross for at indre motivasjon er en indre psykologisk tilstand kommer den til uttrykk for andre gjennom adferd. Høyt indre motiverte medarbeidere vil for eksempel oftere snakke om et prosjekt på jobben enn om familien eller den siste ferieturen på sosiale jobbtilstelninger, de jobber ofte mye og med full innlevelse og de viser på andre måter stor arbeidsglede.
Den dominerende forklaringen på hvorfor medarbeidere gjør sin indre motivasjon synlig for andre har vært dens instrumentelle konsekvenser – altså at det lønner seg å vise at man er indre motivert. En slik forklaring innebærer at medarbeidere vil «fake» sin indre motivasjon, altså at de bevisst ønsker å fremstå som mer indre motiverte enn de egentlig er.
Hvorfor signalisere arbeidsglede?
En nylig publisert studie har undersøkt situasjoner hvor medarbeidere har vist sin indre motivasjon og fant at i cirka halvparten av disse ga medarbeidere et ekte bilde av sin egen indre motivasjon. Kun i cirka en fjerdedel av situasjonene ga medarbeiderne uttrykk for å være mer indre motivert enn de egentlig var, mens i like mange situasjoner underspilte de sin indre motivasjon.
For det andre viste det seg at hovedmotivet for å synliggjøre indre motivasjon ikke var å gjøre et godt inntrykk over andre for å oppnå fordeler. Den vanligste årsaken var derimot å signalisere arbeidsglede for å inspirere, motivere og bygge gode relasjoner til andre.
Dette underbygges av at den vanligste måten å vise indre motivasjon på var indirekte gjennom ikke-verbal adferd, i motsetning til mer direkte å fortelle hvor fantastisk jobb man har. Instrumentelle motiver forekom også, men oftest i situasjoner hvor den uttrykte arbeidsgleden var større enn den faktiske altså når den indre motivasjonen ble «faket».
I tillegg skjedde synliggjøring av indre motivasjon som oftest overfor kolleger og ikke ledere og kunder eller klienter. Siden kolleger vanligvis har liten innflytelse over forfremmelser og lønnsforhold støtter det forklaringen om at medarbeidere ikke viser frem sin indre motivasjon for å oppnå fordeler for seg selv.
Det å forklare andres motiver og adferd med å «det lønner seg» er utbredt og skyldes at andres indre motiver er skjult for oss, mens vi har informasjon om fordelene som oppnås ved å gjøre en god jobb. Samtidig er nok tendensen til å undervurdere andre personers indre og overvurdere deres ytre eller instrumentelle motiver kulturelt betinget.
I USA, hvor studien er gjennomført, undervises studenter i såkalt «impression management» hvor målet er å gi et godt inntrykk av seg selv overfor andre. Det betyr sannsynligvis at enda færre «faker» indre motivasjon eller arbeidsglede i Norge enn i USA. Det betyr at de fleste som synes å brenne for jobben ikke «faker».
Samtidig er det en metodisk svakhet ved studien at den spør deltagerne om hvorfor de viste sin indre motivasjon til andre. Det kan føre til at man skaper forklaringer på adferd som kanskje ikke var bevisst eller intensjonell og derfor egentlig ikke har noen forklaring. Som relativt høyt indre motivert forsker og underviser tror jeg ikke har noen gode eksplisitte forklaringer om i hvilken grad og hvorfor jeg viser dette til andre. Jeg er nok vanligvis for oppslukt av selve oppgavene jeg utfører til å ha noen slik bevissthet eller forklaring.
Teksten ble først publisert i Dagens Næringsliv: https://www.dn.no/ledelse/ledelse/bard-kuvaas/dn-ledelse/faker-du-at-du-brenner-for-jobben/2-1-1849920
Kilde
Kwon, Mijeong, and Katherine K. Bae. "I Love My Job! Exploring Employees’ Intentional Display of Intrinsic Motivation to Others." Academy of Management Discoveries ja (2025).
Publisert 12. august 2025