Kristian Dahlberg Hauge.
Ledelse

Er dette god ledelse?

Torhild Anita Sørengaard

Byrådets avgang i Trondheim: – Fremtidens ledere må ta bedre vurderinger og beslutninger enn dette.

Som fagperson og foreleser innen feltet ledelse og organisasjonsatferd går jeg aldri tom for eksempler til studentene når det kommer til ledere med dårlig vurderingsevne. I dette tilfellet trengte jeg ikke å gå lenger enn til Adressa som lå og lyste oppe på personalrommet i pausen til forelesningen «Hva er ledelse?».

Jeg hadde nettopp forklart hvilke ansvarsområder, forventninger og oppgaver som ligger i lederrollen. En av disse er rollemodellering av atferd overfor sine medarbeidere.

Hvis ledelsen utøver atferd preget av god vurderingsevne, øker sannsynligheten for at medarbeiderne gjør det samme. Hvis ledelsen utøver atferd preget av dårlig vurderingsevne, øker sannsynligheten for at medarbeiderne gjør det samme.

Forventer bedre

Det en leder gjør og sier forteller oss implisitt «dette er greit» og «dette er ikke greit».

Det er ikke ulovlig å bli tiltrukket av en kollega eller å drikke alkohol sammen utenfor arbeidstid, men det forventes at ledere tar kloke beslutninger både før, under og etter slike situasjoner. De har gjennom sin lederposisjon ervervet seg makt, autoritet, beslutningsmyndighet og lønn som står i samsvar med det ansvaret de har.

Vi forventer bedre av våre ledere. Vi forventer at de skal sette standarden. Vi forventer at de klarer å se det store bildet.

Det virker ikke som det har skjedd her. Ikke fra ordførerens side og ikke fra byrådslederen side.

Ansvaret en lederstilling innebærer

Heldigvis ser det ut som vurderingsevnen og beslutningstakingen forbedret seg etter hvert som situasjonen spant videre. Spørsmålet er om det er tilstrekkelig å handle i etterkant, når situasjonen som har oppstått egentlig kunne og burde vært forhindret fra starten.

Samtlige av bachelorstudentene som starter på BI må gjennom kurset «Organisasjonsatferd og ledelse». Et omfattende kurs med formål å gi studentene grunnleggende kunnskap og innsikt i tematikk som angår både ledere, medarbeidere og organisasjonen som helhet.

Selv om det ikke alltid er like interessant for dem å lære alle nyansene innen ledelse og organisasjon, så forstår de nytteverdien. De forstår hvorfor de må lære om lederens rolle, ansvar og oppgaver i en organisasjon. Etter hvert forstår de også alvoret og ansvaret en lederstilling innebærer.

Dårlig vurderingsevne

Burde vi ikke kunne forvente at erfarne ledere med mange års erfaring har minst like god forståelse for det? Og spesielt de lederne som har sentrale og offentlige posisjoner?

Jeg skal ikke konkludere med at dette er dårlig ledelse – men det er i hvert fall dårlig vurderingsevne.

Neste uke er tema for studentenes forelesning «Lederstil og lederatferd». Det blir interessant å se hva som har kommet frem i mellomtiden.

Den tredje i rekka er «Lederens egenskaper og destruktiv ledelse». Jeg håper at jeg slipper å bruke eksempler fra egen kommune i den.

På Handelshøyskolen BI utdanner vi fremtidens ledere. Fremtidens ledere må ta bedre vurderinger og beslutninger enn dette.

Referanse: 

Dette innlegget ble først publisert i Adressa 12. oktober 2025.

Publisert 19. oktober 2025

Del artikkelen:

Du kan også se alle nyheter her.