Forskningstemaer inkluderer medisinske forsyningskjeder, helseledelse og helseteknologi.
Forskning på bærekraft
Næringsliv, økonomi og ledelse spiller en avgjørende rolle i å nå FNs bærekraftsmål. Våre forskere publiserer forskning som er relevant for å nå alle målene.
-
SDG 3 – God helse og livskvalitet
-
SDG 8 - Anstendig arbeid og økonomisk vekst
Forskningsteamer inkluderer ansattes trivsel, et godt arbeidsmiljø og spesielt sårbare arbeidstakere.
-
SDG 12 – Ansvarlig forbruk og produksjon
Forskningsteamer inkluderer bærekraftige forsyningskjeder, og markedsføring av bærekraftig mat og andre grønne produkter.
-
SDG 16 - Fred, rettferdighet og velfungerende institusjoner
Forskningsteamer inkluderer skatte- og regnskapslover, økonomisk kriminalitet, effektivt byråkrati og valg.
-
SDG 17 - Samarbeid for å nå målene
Forskningstemaer inkluderer makroøkonomiske prognoser og kriseforebygging.
Større pågående SDG-relevante initiativer
Forskningssentre
- Forskningssenter for byggenæringen jobber med spørsmål knyttet til bærekraft og klima og er relevant for å nå SDG9 Industri, innovasjon og infrastruktur, SDG11 Bærekraftige byer og lokalsamfunn og SDG13 Stoppe klimaendringene.
- Forskningssenter for helseledelse er relevant for å nå SDG3 God helse og livskvalitet
- Forskningssenter for anvendt makroøkonomi og råvarepriser (CAMP) jobber med spørsmål knyttet til makroøkonomisk stabilitet og prognoser og er relevant for å nå SDG17 Samarbeid for å nå målene.
- Nordisk senter for internett og samfunn jobber med spørsmål knyttet til digital ulikhet og arbeid i plattformøkonomien og er relevant for å nå SDG 8 Anstendig arbeid og økonomisk vekst og SDG 10 reduserte forskjeller.
Forskningsprosjekter
- Senter for fremtidig helse (C3) er relevant for å nå SDG 3 God helse og livskvalitet
- Measures for Improved Availability of Medicines and Vaccines (MIA) er relevant for å nå SDG 3 God helse og livskvalitet
- ARTSFORMATION er relevant for å nå SDG 10 Mindre ulikhet
- Future ways of working in the digital economy is relevant to SDG 10 Mindre ulikhet
- Klima 2050 er relevant for å nå SDG 13 Stoppe klimaendringene
- Norsk bærekraftbarometer: I 2020 har Handelshøyskolen BI, Barcode Intelligence og Norstat for første gang målt hvor bærekraftige norske bedrifter er sett fra kundenes ståsted.
- MACROCAMP om koronakrisen, strukturelle endringer og makroøkonomisk politikk er relevant for SDG 17 Samarbeid for å nå målene.
- Funding Frictions after the Global Financial Crisis er relevant for SDG 17 Samarbeid for å nå målene.
Rapport om bærekraftsforskning 2020-2021
Rapporten om bærekraftsforskning ved Handelshøyskolen BI gir en oversikt over BI-forskning knyttet til å nå FNs bærekraftsmål.
Hovedfunn:
- I perioden 2020-2021 er om lag 30 prosent av publikasjonene fra forskere ved BI relevante for å nå minst ett av bærekraftsmålene.
- Alle våre ni institutter publiserer forsking som er relevante for bærekraft.
- BIs forskning dekker alle de 17 bærekraftsmålene.
- 80 prosent av publikasjonene som er relevante for bærekraftsmålene er artikler i vitenskapelige tidsskrifter, 35 prosent av disse er tidsskrifter med ABS-rangering 3 eller høyere.
Norsk bærekraftsbarometer
Sporveien T-banen vinner Bærekraftprisen 2021 for andre år på rad med en score på 78,7 poeng, etterfulgt av Sporveien Trikken på 77,2 poeng. Sporveien gjør rent bord i årets undersøkelse.
BI bidrar til forskning på bærekraftig matproduksjon
Matilda Dorotic og Luk Warlop fra Instituttet for markedsføring ved BI er tildelt 1,8 millioner i forskningsstøtte til et prosjekt som har til hensikt å sikre bærekraftig matproduksjon i storbyer.
Studenter med perspektiver for fremtiden
Kreative innspill fra studenter på reelle problemstillinger gir nye perspektiver som kan bidra til å utvikle tjenester for fremtiden for årets samarbeidspartnere i BIs case-konkurranse (BIICC).
-
BI Business Review
Den prestasjonsbaserte belønningens to ansikter
Belønning som virker etter hensikten kan gå ut over medarbeidernes indre motivasjon, mentale helse og føre til at de tenker mer på å slutte i jobben.
-
BI Business Review
Lederens språk er aldri nøytralt
Autentisitet er selve kjernen i et godt omdømme, både som en tydelig egenskap og som en viktig del av hvordan virksomheter blir vurdert.
-
BI Business Review
Er dette god ledelse?
Byrådets avgang i Trondheim: – Fremtidens ledere må ta bedre vurderinger og beslutninger enn dette.
-
BI Business Review
Hvordan rose uten å smiske
Vi må lære å skille mellom smisk og konstruktiv ros på jobb.