Hvordan planlegge strategisk for usikre tider i din organisasjon? Per Espen Stoknes gir deg en innføring i kunsten å lage fremtidsbilder.

Vi vet vi står overfor raskere digitalisering, robotisering, elektrifisering. Dette kan snu opp ned på spillereglene for virksomheten din. Fremtidstenking blir særlig avgjørende i møte med turbulens. Men hva skjer når ‘alle’ tenker likt?

Forsker Per Espen Stoknes ved Handelshøyskolen BI har studert og ledet prosesser for fremtidstenkning i tjue år, og vil gi en oversikt over hvordan selskaper bruker scenarier til å navigere strategisk gjennom uforutsigbart farvann.

Stoknes peker på tre hovedtyper for fremtidstenkning:

  1. Prognoser - fremskrive fremtiden basert på trender
  2. Visjoner - beskrive egen mest ønskede fremtid
  3. Scenarier - forstå utviklingen av usikkerhet i omverdenen

Lederens verktøykasse er en seminarserie ved Handelshøyskolen BI. Fri deltakelse

Spørsmål til artikkelen? Andre ting? Kontakt BI Business Review

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på