Forskning viser at vi som kunder lar oss påvirke av musikken som spilles i butikkene. Rask musikk løfter omsetningen til nye høyder.

BI Forskning: Musikk i butikken

Forskning viser at vi som kunder lar oss påvirke av både de andre i butikken og musikken som spilles i butikkene. Et BI-eksperiment viste at kunder brukte mer penger, hvis de hørte på rask musikk, som for eksempel Lady Gaga. Rolige ballader, som Taylor Swift, hadde derimot ingen effekt på omsetningen i butikkene.

Studien viste også at musikken ikke har noe å si for salget, hvis det var lite kunder i butikken.

- Det ser ut til at hurtig musikk i butikker med mye folk, får oss til å føle at vi er på en morsom plass, sier førsteamanuensis Klemens Knöferle.

Mer om samme studie: Heftig musikk løfter salget - når det er stinn brakke

Han har gjennomført studier av seks forskjellige små dagligvarebutikker i ulike deler av Oslo. Ingen av butikkene var større enn 100 kvadratmeter.

Sammen med flere andre forskere gjennomførte han eksperimenter fire timer om dagen, seks dager i uken over en periode på seks uker fra mai til juni 2014.

Lady Gaga får deg til å bruke mer penger

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på