Forskning viser at vi som kunder lar oss påvirke av musikken som spilles i butikkene. Rask musikk løfter omsetningen til nye høyder.

BI Forskning: Musikk i butikken

Forskning viser at vi som kunder lar oss påvirke av både de andre i butikken og musikken som spilles i butikkene. Et BI-eksperiment viste at kunder brukte mer penger, hvis de hørte på rask musikk, som for eksempel Lady Gaga. Rolige ballader, som Taylor Swift, hadde derimot ingen effekt på omsetningen i butikkene.

Studien viste også at musikken ikke har noe å si for salget, hvis det var lite kunder i butikken.

- Det ser ut til at hurtig musikk i butikker med mye folk, får oss til å føle at vi er på en morsom plass, sier førsteamanuensis Klemens Knöferle.

Mer om samme studie: Heftig musikk løfter salget - når det er stinn brakke

Han har gjennomført studier av seks forskjellige små dagligvarebutikker i ulike deler av Oslo. Ingen av butikkene var større enn 100 kvadratmeter.

Sammen med flere andre forskere gjennomførte han eksperimenter fire timer om dagen, seks dager i uken over en periode på seks uker fra mai til juni 2014.

Lady Gaga får deg til å bruke mer penger

Spørsmål til artikkelen? Andre ting? Kontakt BI Business Review

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på