Slik utvikler du en anti-bullshit kultur
Ifølge forskeren André Spicer, som har skrevet boken «Business Bullshit», spiller mange ledere og medarbeidere et bullshit-spill. Mange blir med på spillet for å bygge et positivt inntrykk av seg selv, bli inkludert og dermed få påvirkningskraft til å oppnå det de ønsker.
I bullshit-spillet vet alle, unntatt de mest naive, at de deltar i et spill. Men ingen vil innrømme det. Heller ikke for hverandre. Spillet blir en kommunikasjonskultur der det tomme, meningsløse og usagte dominerer.
En bullshit-kultur skaper overfladiske vurderinger og diskusjoner, og bare grunn enighet. Dette fører ikke til gode eller evidensbaserte beslutningsprosesser. Bullshit-spillet er immunt mot fakta, kunnskap og kritiske vurderinger. Bullshit-spillet dreper dermed grunnlaget for en effektiv, kunnskapsbasert organisasjon.
Mange kvier seg for å avsløre bullshit og notoriske bullshittere. For å dempe bullshit-spillet i en organisasjon er det likevel nødvendig at ledere tør. De kan for eksempel vise nysgjerrighet ved å stille utdypende spørsmål. De kan også vise at et utsagn kan tolkes på forskjellige måter, eller utfordre en påstand rent faktamessig og ikke minst språklig. Gode bullshittere har ofte gode talegaver.
Det er viktig å huske at bullshitting ikke er det samme som å lyve, og at noen bullshitter uten å være klar over det selv. De kan både være og virke velmenende.
Helst bør ledere forsøke å utvikle en anti-bullshit-kultur. I en slik kultur forventer man bullshit og forsøker systematisk å avdekke bullshit ved å lete etter tomme, meningsløse eller misvisende påstander uten hold i fakta. Dette innebærer at fakta og kunnskap vektlegges fremfor meninger, ønsketenkning eller besnærende retorikk.
Et åpenbart sted å starte er å eliminere alle møter, prosjekter og komiteer som ikke har et tydelig og faktabasert formål, men som derimot kan være tegn på en ineffektiv bullshit-kultur. Både ledere og medarbeidere bør dessuten sette spørsmålstegn ved alle forslag til slagord, verdier eller visjoner som er selvfølgelige, tomme eller komplett meningsløse.
Det burde være nok å ta av.
Teksten ble først publisert i Dagens Næringsliv: https://www.dn.no/ledelse/ledelse/linda-lai/dn-ledelse/bullshit-spillet/2-1-1772656