Ledelsens tillitsevne settes på prøve når medarbeidere vil lage revy.
Noen ildsjeler i organisasjonen finner ut at de vil gjenopplive tradisjonen med å lage revy med innslag fra det interne jobblivet. Dette har skapt mye moro tidligere, og flere klør etter å skrive tekster med snert og få frem latteren hos kolleger. Så kommer beskjeden fra ledelsen. De vil gjerne ha et møte med revygruppen, for å drøfte grensene for hva det går an å spøke med. Denne meldingen legger en demper på gløden hos revyentusiastene. Skal ledelsen virkelig ha et ord med i laget om innholdet i sketsjene deres?
Skjemt og humor hører med i en organisasjonskultur. Hva folk ler av sammen, forteller mye om hvordan det er å jobbe her. Det finnes forløsende latter, men også giftige morsomheter som er sårende og bidrar til utenforskap. Kanskje det er noe i den nære historikken på akkurat denne arbeidsplassen som kan forklare at ledelsen blander seg inn i arbeidet til revygruppen. Noen kan nylig ha blitt utsatt for nedsettende humor, og lederne ønsker ingen gjentagelse av dette.
Samtidig er det et tegn på mistillit at revyentusiastene ikke får frie tøyler. Dette er voksne mennesker som finner glede i å lage sketsjer og fremføre dem for kolleger. En leder skal ha eksepsjonelt gode grunner til å gripe inn i vurderingene deres.
Tillit bygger på tre elementer
En standard teori om tillit i organisasjoner går ut på at den bygger på tre elementer. Tillitsgiveren antar at tillitsmottageren har evner, velvilje og integritet til å gjennomføre en handling eller et prosjekt. Når disse tre elementene er på plass, kan tillitsgiver senke skuldrene og konsentrere seg om sitt, uten å overvåke hva tillitsmottager driver med.
Alle tre elementene er nødvendig for å skape tillit. Det holder ikke at den mulige tillitsmottageren har evner i stort monn, hvis det er tvil om velviljen eller integriteten. Og verdens beste menneske – med eksemplarisk velvilje og integritet – vil ikke få tillit uten å ha evnene til å utføre oppgaven.
Hva er det mistenksomheten retter seg mot når ledelsen innkaller revygruppen til møte? Her kan vi tenke oss at det i hovedsak er to muligheter. Enten er man i tvil om gruppens evner til å lage respektfulle tekster, til tross for at de er fine, gode mennesker. Eller så betrakter ledelsen dette som kreative og evnerike folk, som samtidig jobber ut fra tvilsomme etiske holdninger og prinsipper. Hva som er tilfellet i denne historien, vet jeg ikke.
Manglende tillitsevne
Et begrep som brukes i forskningen er tillitsevne. Det hjelper ikke om den som søker tillit faktisk har nødvendige evner, velvilje og integritet hvis den som er i posisjon til å gi den det mangler tillitsevne.
Da jeg fikk høre om dette eksempelet på ledelse som søker revykontroll, var min første tanke at dette handlet om manglende tillitsevne. Slike situasjoner avslører om ledelsen er i stand til å gi slipp, ta risiko, gjøre seg sårbar, ved å ønske velkommen et initiativ til å lage revy. Her kan hva som helst skje, innen rammer som revygruppen selv er i stand til å definere.
Denne ledelsen er trolig nervøs for at revyen skal ha innhold som enkelte vil oppleve som støtende. Ved å ta et møte med revygruppen i forkant kan de både advare mot den slags, og skaffe seg ryggdekning i tilfelle noen likevel skulle bli såret av noe av det som blir sagt eller gjort på scenen. Da kan de forsvare seg med at revyfolkene ble advart på forhånd, og likevel gikk videre på denne måten.
Alle organisasjoner trenger den frigjørende latteren som oppstår når en driver gjøn med seg selv. Dette er en latter som balanserer ut alvoret som ofte dominerer hverdagen på jobb. Ledelsens innblanding i revyarbeid er egnet til å forstyrre motivasjonen og innskrenke autonomien til dem som har engasjert seg for å muntre opp egne kolleger.
Revyfolkene i dette eksempelet har stoff til en liten rampestrek på scenen. Møtet med den engstelige ledelsen kan bli til en morsom sketsj. Tenk at de innkalte oss for å snakke om hva det er greit å spøke om i organisasjonen vår! Det er nesten ikke til å tro.
Teksten ble først publisert i Dagens Næringsliv: https://www.dn.no/ledelse/ledelse/oyvind-kvalnes/humor/hva-kan-vi-spoke-med-her/2-1-1915670
Kilde
Mayer, Roger C., James H. Davis, and F. David Schoorman. "An integrative model of organizational trust." Academy of management review 20.3 (1995): 709-734.
Publisert 16. desember 2025