Forskningssenter

Centre for Creative Industries (BI:CCI)

Handelshøyskolen BI har opprettet et forskningssenter for kreativ næring for å fremme forskning og utdanning innenfor dette fagfeltet i Norge.

  • Alle elementer
  • Forskningsartikler
  • Publikasjoner
  • Forskningsrapporter
  • Olsen, Ragnhild Kristin; Solvoll, Mona Kristin

    Reinventing the business model for local newspapers by building walls

    Olsen, Ragnhild Kristin; Solvoll, Mona Kristin. 2018. Reinventing the business model for local newspapers by building walls. Journal of Media Business Studies. Url: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/16522354.2018.1445160

  • Olsen, Ragnhild; Solvoll, Mona; Gran, Anne-Britt

    Digitalisering av lokal mediebruk (2. versjon)

    Olsen, Ragnhild; Solvoll, Mona; Gran, Anne-Britt. 2018. Digitalisering av lokal mediebruk. DnD-rapport 1, 2. versjon. Oslo: BI Centre for Creative Industries

  • Gran, Anne-Britt; Vestberg, Nina; Booth, Peter

    Digitaltmuseum.no

    Gran, Anne-Britt; Vestberg, Nina; Booth, Peter. 2018. Digitaltmuseum.no. DnD-rapport nr. 3. Oslo: BI Centre for Creative Industries

  • Gran, Anne-Britt; Kristensen, Linn-Birgit Kampen; Røssaak, Eivind

    Digitalisering av bok og bibliotek

    Gran, Anne-Britt; Kristensen, Linn-Birgit Kampen; Røssaak, Eivind. 2018. Digitalisering av bok og bibliotekDnD-rapport 2. Oslo: BI Centre for Creative Industries

  • Gaustad, Terje; Theie, Marcus Gjems; Eidsvold-Tøien, Irina; Torp, Øyvind; Gran, Anne-Britt; Espelien, Anne

    Utredning av pengestrømmene i verdikjeden for norske filmer og serier

    Gaustad, Terje; Theie, Marcus Gjems; Eidsvold-Tøien, Irina; Torp, Øyvind; Gran, Anne-Britt; Espelien, Anne. 2018. Utredning av pengestrømmene i verdikjeden for norske filmer og serierOslo: Menon Economics og BI Centre for Creative Industries

  • Øyvind Torp, Anne-Britt Gran, Irina Eidsvoll Tøien og Marcus Gjems Theie

    Musikkbransjen i Norge 2011-2015: Økonomisk analyse av fem delbransjer og elleve undergrupper

    Torp, Øyvind; Gran, Anne-Britt; Tøien, Irina Eidsvoll; Theie, Marcus Gjems. 2017. Musikkbransjen i Norge 2011-2015: Økonomisk analyse av fem delbransjer og elleve undergrupper  Oslo: BI Centre for Creative Industries

  • Mona Solvoll

    Annonse+

    Solvoll, Mona. 2017. Annonse+ -Annonsepotensialet for digitale lokalaviser med brukerbetalinger. Oslo: BI Centre for Creative Industries

  • Kristian Alm, Mark Brown og Sigrid Røyseng

    Kommunikasjon og Ytringsfrihet i Organisasjoner

    Alm, Kristian, Mark Brown, Sigrid Røyseng. 2016. Kommunikasjon og ytringsfrihet i organisasjonerOslo: CappelenDamm Akademisk

  • Anne-Britt Gran

    Økonomisk selvsensur i kultursektoren

    Anne-Britt Gran: Økonomisk selvsensur i kultursektoren. I Kristian Alm , Mark Brown og Sigrid Røyseng (red.) Kommunikasjon og ytringsfrihet i organisasjoner, Oslo: CappelenDamm Akademisk, 2016.

  • Anne-Britt Gran, Øyvind Torp og Marcus Theie

    Kreativ Næring i Norge 2008-2014

    Gran, Anne-Britt, Øyvind Torp, Marcus Theie. 2016. Kreativ næring i Norge 2008-2014. Oslo: BI Centre for Creative Industries

  • Peder Inge Furseth og Richard Cuthbertson

    Innovation in a Consumer Society: Value-Driven Service Innovation

    Furseth, Peder Inge og Richard Cuthbertson. 2016. Innovation in a Consumer Society: Value-Driven Service Innovation. UK: Oxford University Press

  • Steven DeMello og Peder Inge Furseth

    Innovation and Culture in Public Services – The Case of Independent Living

    DeMello, Steven og Furseth Peder Inge. 2016. Innovation and Culture in Public Services – The Case of Independent Living. UK: Edward Elgar Publishing.

  • Anne-Britt Gran og Øyvind Torp

    Eksportundersøkelsen 2015

    Gran, Anne-Britt og Øyvind Torp. 2015. Eksportundersøkelsen 2015. Oslo: BI Centre for Creative Industries

  • Richard Cuthbertson, Peder Inge Furseth og Stephen J. Ezell

    Innovating in a Service-Driven Economy

    Cuthbertson, Richard, Peder Inge Furseth og Stephen J. Ezell. 2015. Innovating in a Service-Driven Economy.  UK: Palgrave Macmillan.

  • Margit Daams og Anne-Britt Gran

    Drømmeløftet kulturell og kreativ næring

    Daams, Margit og Anne-Britt Gran. 2015. Drømmeløftet kulturell og kreativ næring. Oslo: Innovasjon Norge

  • Sigrid Røyseng

    Sosiologiske studier av kunst. I: Kultursosiologisk forskning

    Røyseng, Sigrid. 2015. Sosiologiske studier av kunst. I: Kultursosiologisk forskning. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02499-8. p. 97-10

  • Mona K. Solvoll

    Football on Television: How has the coverage of the Cup Finals in Norway changed from 1961 to 1995?

    Solvoll, Mona K. 2015. Football on Television: How has the coverage of the Cup Finals in Norway changed from 1961 to 1995?. Media Culture and Society 2015; Volume 38.(2) p. 141-158

  • Bang, T., Roppen, J., Krumsvik, H. A., Solvoll, K. M., og Barland, J

    Medieøkonomi: Konflikt og samspill

    Bang, T., Roppen, J., Krumsvik, H. A., Solvoll, K. M., og Barland, J. 2014. Medieøkonomi: Konflikt og samspill. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

  • Bech-Karlsen, J

    Den nye litterære bølgen. Litteraritet og transparens i norske dokumentarbøker 2006-2013.

    Bech-Karlsen, J. 2014. Den nye litterære bølgen. Litteraritet og transparens i norske dokumentarbøker 2006-2013. Oslo: Cappelen Damm Akademisk

  • Feuls, M., Fieseler, C., og Suphan, A

    A social net? Internet and Social Media Use during Unemployment”. Work, Employment and Society 28

    Feuls, M., Fieseler, C., og Suphan, A. 2014. “A social net? Internet and Social Media Use during Unemployment”. Work, Employment and Society 28 (4): 551-570. 

  • Fieseler, C., Meckel, M., og Ranzini, G.

    Professional Personae‐ How Organizational Identification Shapes Online Identity in the Workplace”. Journal of Computer‐Mediated Communication.

    Fieseler, C., Meckel, M., og Ranzini, G. 2014. “Professional Personae‐ How Organizational Identification Shapes Online Identity in the Workplace”. Journal of ComputerMediated Communication. doi: 10.1111/jcc4.12103

  • Gran, A-B.

    Digitale tider i kulturlivet. Om digitalt kulturforbruk, kulturpolitikk og kulturelle etterslep". Sosiologi i dag.

    Gran, A-B. 2014. "Digitale tider i kulturlivet. Om digitalt kulturforbruk, kulturpolitikk og kulturelle etterslep". Sosiologi i dag. 44 (1): 13-38.

  • Gran, A-B

    Status 2013. Om privat kulturfinansiering, Rapport Arts & Business.

    Gran, A-B. 2014. Status 2013. Om privat kulturfinansieringRapport Arts & Business.

  • Røyseng, S

    Kulturpolitikk og lobbyisme. En case-studie av det dansepolitiske oppsvinget under Kulturløftet

    Røyseng, S. 2014. "Kulturpolitikk og lobbyisme. En case-studie av det dansepolitiske oppsvinget under Kulturløftet". Sosiologi i dag 44 (1): 66-89.

  • Warner-Søderholm, G., Andy Bertsch, A., Saeed, M., and Abdullah, ABM

    Doing Business in Norway: An International Perspective

    Warner-Søderholm, G., Andy Bertsch, A., Saeed, M., and Abdullah, ABM. 2014. "Doing Business in Norway: An International Perspective". Asian Journal of Research in Business Economics and Management 4 (11): 32-45.

  • Bech-Karlsen, J

    Between Journalism and Fiction. Three Founders of Modern Norwegian Literary Reportage

    Bech-Karlsen, J. 2013. "Between Journalism and Fiction. Three Founders of Modern Norwegian Literary Reportage". Literary Journalism Studies, Vol. 5, No. 1.

  • Bertsch, A. og Warner-Søderholm, G

    Exploring Societal Cultural Values and Human Rights and Development

    Bertsch, A. og Warner-Søderholm, G. 2013. «Exploring Societal Cultural Values and Human Rights and Development”. SAGE Open. July-September, 3 (3)

  • Fieseler, C. og Fleck, M.

    The Pursuit of Empowerment through Social Media: Structural Social Capital Dynamics in CSR-Blogging

    Fieseler, C. og Fleck, M. 2013. “The Pursuit of Empowerment through Social Media: Structural Social Capital Dynamics in CSR-Blogging.” Journal of Business Ethics 118 (4): 759-775.

  • Gaustad, T. og Gran, A-B

    Opphavsrett som filmpolitisk virkemiddel

    Gaustad, T. og Gran, A-B. 2013. "Opphavsrett som filmpolitisk virkemiddel"The Nordic Journal of Cultural Policy 16 (1): 106-124.

  • Gran, A-B

    Site-Specific Strength: The regional power of historical plays and place sponsoring

    Gran, A-B. 2013. “Site-Specific Strength: The regional power of historical plays and place sponsoring”. In L. Lindeborg, og Lindkvist, L. (eds.)The Value of Arts and Culture for Regional Development - A Scandinavian Perspective. London: Routledge.

  • Bucher, E., Fieseler, C., og Suphan, A

    The Stress Potential of Social Media in the Workplace

    Bucher, E., Fieseler, C., og Suphan, A. 2012. “The Stress Potential of Social Media in the Workplace.” Information, Communication & Society 16 (19): 1639-1667.

  • Gran, A-B., Gaustad, T., Figenschou, A., og A

    Digitalt kulturkonsum - en norsk studie

    Gran, A-B., Gaustad, T., Figenschou, A., og A. Molde 2012. Digitalt kulturkonsum - en norsk studie. Forskningsrapport nr. 2: Handelshøyskolen BI.

  • Larsen, S. og Solvoll, M

    Medieplanlegging

    Larsen, S. og Solvoll, M. 2012. Medieplanlegging. Bergen: Fagbokforlaget.

  • Mangset, P., Kleppe, B., og Røyseng, S

    Artists in an Iron Cage? Artist work in performing arts institutions

    Mangset, P., Kleppe, B., og Røyseng, S. 2012. ”Artists in an Iron Cage? Artist work in performing arts institutions.” The Journal of Arts Management, Law, and Society 42 (4):156-175.

  • Warner-Söderholm, G

    But we’re not all Vikings! Intercultural identity within a Nordic context

    Warner-Söderholm, G. 2012. “But we’re not all Vikings! Intercultural identity within a Nordic context.” Journal of Intercultural Communication. Issue 29.

  • Røyseng, S

    Kunstnere i kulturnæringenes tidsalder.

    Røyseng, S. 2011. Kunstnere i kulturnæringenes tidsalder. Oslo/Bergen: Norsk kulturråd/Fagbokforlaget

  • Fieseler, C. Fleck, M. og Meckel, M

    Corporate Social Responsibility in the Blogosphere

    Fieseler, C. Fleck, M. og Meckel, M. 2010. "Corporate Social Responsibility in the Blogosphere”. Journal of Business Ethics 91 (4): 599-614.

  • Bech-Karlsen, J

    Jordskjelv i mediene: Vil journalistikken overleve?

    Bech-Karlsen, J. 2009. "Jordskjelv i mediene: Vil journalistikken overleve?" Materialisten, Tidsskrift for forskning, fagkritikk og teoretisk debatt. Nr 1-2

  • Gaustad, T

    Sweetening the deal: To what extend can public funding attract private film investors?

    Gaustad, T. 2009. “Sweetening the deal: To what extend can public funding attract private film investors?”. Nordicom Review 30 (2): 179-197.

  • Mangset, P. og Røyseng, S

    Kulturelt entreprenørskap

    Mangset, P. og Røyseng, S. 2009. Kulturelt entreprenørskap. Bergen: Fagbokforlaget

  • Bech-Karlsen, Jo

    Losing i mediehuset. Filosofi, metoder og modeller til bruk i flermediale redaksjoner

    Bech-Karlsen, Jo. 2008. Losing i mediehuset. Filosofi, metoder og modeller til bruk i  flermediale redaksjoner. Fredrikstad: IJ-forlaget

  • Røyseng, S

    Arts management and the autonomy of art

    Røyseng, S. 2008. ”Arts management and the autonomy of art”. International Journal of Cultural Policy 14, (1): 37-48.

  • Kultursponsing

    Gran, A-B og Hofplass, S

    Gran, A-B og Hofplass, S. 2007. Kultursponsing. Oslo: Gyldendal Akademisk.

  • Bech-Karlsen, J

    Åpen eller skjult. Råd og uråd i fortellende journalistikk

    Bech-Karlsen, J. 2007. Åpen eller skjult. Råd og uråd i fortellende journalistikk. Oslo: Universitetsforlaget

  • Gaustad, T

    The Problem of Excludability for Media and Entertainment Products in New Electronic Market Channels

    Gaustad, T. 2002. “The Problem of Excludability for Media and Entertainment Products in New Electronic Market Channels.” Electronic Markets 12 (4): 248-252

  • Gaustad, T

    Joint Product Analysis in the Media and Entertainment Industries: Joint Value Creation in the Norwegian Film Sector

    Gaustad, T. 2002. “Joint Product Analysis in the Media and Entertainment Industries: Joint Value Creation in the Norwegian Film Sector.” In R.G. Picard (Ed.) Media Firms: Structures, Operations, and Performance. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates

  • Helgesen, T. og Gaustad, T

    Medieøkonomi

    Helgesen, T. og Gaustad, T. 2002. Medieøkonomi. Nesbyen: Stølen.