Hvordan endrer sosiale medier medielandskapet? Hva er egentlig nytt? Her er seks ting som har endret seg.

KOMMENTAR: Audun Farbrot om kommunikasjon i ledelse

Jeg ble født før Facebook ble en del av livene våre. Ja, jeg har til og med jobbet med kommunikasjon og medier lenge før sosiale medier ble unnfanget.

Lenge tenkte jeg at jeg ikke trengte å bry meg om sosiale medier. Hverken privat eller på jobb. Jeg skulle aldri noensinne vise ansikt på Facebook, sa jeg. Twitter forsto jeg ikke bæret av. Etter hvert skjønte jeg at det ikke var et veldig moderne standpunkt.

For en liten stund siden ble jeg intervjuet om hvordan medielandskapet har endret seg som et resultat av at vi har fått sosiale medier.

Seks endringer

Hvilke konsekvenser får sosiale medier for hvordan organisasjoner og fageksperter kommuniserer med sine utvalgte målgrupper? Hva betyr det for kommunikasjon på jobben?

Her er seks områder som har endret seg i kjølvannet av sosiale medier:

  • 1. Folk bruker mer og mer tid i sosiale medier. Det skjer på bekostning av noen av de tradisjonelle mediene. Det er ikke sikkert du treffer folk der du traff dem tidligere.
  • 2. Sosiale medier har gitt oss en teknologi som gjør det mulig å få til kommunikasjon basert på dialog og deltakelse, og ikke bare enveis formidling av budskap. 
  • 3. Sosiale medier kan forsterke effekten av det du gjør i tradisjonelle medier. Har du skrevet innhold for tradisjonelle medier, kan du dele dette også i sosiale medier. Denne artikkelen kan du for eksempel lese både på papir og på nett. Og du kan diskutere den i sosiale medier. 
  • 4. Du kan være din egen redaktør, og er ikke avhengig av andres velsignelse for å delta i samfunnsdebatten. 
  • 5. Sosiale medier gir deg mulighet til å kommunisere gjennom nettverk. Det gjør at du raskere kan nå et stort potensielt publikum på tvers av landegrenser. 
  • 6. Sosiale medier er mer enn medier og kanaler. De gir deg mulighet til å bygge din faglige profil på nett. Du kan altså selv påvirke hva andre finner når de søker etter deg på nettet. 

Har du ennå ikke tatt spranget ut i sosiale medier? Just do it! Det kan til og med være morsomt. 

Referanse:

Artikkelen er publisert som kommentarartikkel i Dagsavisen 27. juni 2016

Si din mening:

Send gjerne dine spørsmål og kommentarer til denne artikkelen på E-post til forskning@bi.no Du kan også bruke kommentarfeltet nedenfor.

Spørsmål til artikkelen? Andre ting? Kontakt BI Business Review

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på