-
Næringsliv

Den verdifulle lyden av øl

Carlos Velasco

Kan lyder påvirke oss til å oppfatte øl mer eller mindre eksklusivt?

Forskning: Multisensorisk markedsføring

Produkters innpakning har flere sensoriske egenskaper, blant annet farger, former, teksturer, vekt, en spesiell temperatur ‒ men også lyder. Det finnes lite forskning på hvordan disse lydene påvirker forbrukernes forventninger og opplevelser av en merkevare.

Nyere forskning viser imidlertid at lyder kan være viktige når det kommer til differensiering av merkevarer.

Flere selskaper har allerede begynt å utforske hvordan de kan styrke merkevarene sine ved å endre på emballasje og innpakning. Et eksempel er bryggeriet Beck’s, som redesignet flaskene sine med en smalere hals, fordi kundene så ut til å foretrekke hellelyden fra de nye flaskene.

Lyders påvirkningskraft på forbrukeropplevelsen ser man også i forbindelse med andre sensoriske egenskaper. I februar lanserte Mastercard sin egen «soniske logo» som et svar på den voksende interessen for stemmestyrt netthandel, et marked som er forventet å omsette for mer enn 40 milliarder dollar innen 2022.

Senter for multisensorisk markedsføring ved BI har sammen med japanske Asahi Breweries jobbet med å bedre forstå den potensielle verdien av ølmerkers multisensoriske egenskaper. Et av forskernes mål var å finne ut om innpakning spiller en større rolle enn man tror når vi vurderer ulike produkter og merkevarer.

Forskerne gjennomførte en studie i Norge, Storbritannia, Italia og Tsjekkia, blant annet for å undersøke om lydene av åpning og helling kan brukes til å skille mellom ølmerker.

Se videoen under for å se hva forskerne oppdaget - og finn ut hvorfor virksomheter kanskje burde bry seg mer om lyd når de designer produktene sine!

Referanser:

  • Velasco, C. & Spence, C (Eds). (2019). Multisensory packaging: Designing new product experiences. Cham: Palgrave MacMillan.
  • Quito, A. (2019, February 13). Mastercard’s new “sonic logo” will play every time you make a purchase. Hentet fra https://goo.gl/qwobbA
  • Spence, C., & Wang, Q. J. (2015). Sensory expectations elicited by the sounds of opening the packaging and pouring a beverage. Flavour, 4:35.

Den verdifulle lyden av øl

Publisert 29. mars 2019

Du kan også se alle nyheter her.