Har Elkjøp den innovasjonskultur og innovasjonsevne som over tid er nødvendig for å klare seg i konkurransen med verdens største bedrift - Amazon?

I DN 5. august kommenterte jeg at elektronikkbransjen vil møte hard konkurranse nå som Amazon kommer til Sverige. Jeg la til at norske varehandelsaktører har sovet i timen. Administrerende Fredrik Tønnesen i Elkjøp Norge skriver i DN dagen etter at de er klare for Amazon, at de sover godt om natten men ikke har sovet i timen. Jeg oppfatter innlegget delvis som et svar til det jeg uttalte, og vil derfor kommentere Elkjøp litt mer spesifikt.

Tønnesen sier at Elkjøp er optimistisk til det nært forestående møtet med Amazon, er forberedt til det digitale taktskiftet som kommer og ønsker Amazon velkommen.

Han ser konkurranse som et viktig verktøy for å øke innovasjon, presse priser og sikre best mulig service for kundene. Bedriften skal bruke det de omtaler som sitt hemmelige våpen – sine 4100 medarbeidere som har som mål å bli best i bransjen og gi personlig service til sine kunder.

La meg kort kommentere Tønnesens innlegg.

Vareutvalg

Amazon har et mye større utvalg av produkter innen elektronikk enn Elkjøp har og kan presse prisene på sine innkjøp langt mer enn Elkjøp kan. Vareutvalget til Elkjøp blir bare på størrelse med en kiosk i forhold til det Amazon har.

Konkurranse

Elkjøp og Power har en stor andel av omsetningen av elektronikk i Norge. Vel viser regnskapstallene for Elkjøp 2018/2019 en resultatforbedring på 56 prosent i forhold til året før, men dette kommer primært av oppkjøp av en tidligere konkurrent.

Service

Ifølge Norsk kundebarometer har Elkjøp mer enn 90 handelskonsepter foran seg når det gjelder kundetilfredshet målt i alle bransjer i varehandelen.

Kundeforståelse

Amazon tar kundeservice på alvor, er mestere i å integrere fysiske og digitale salgskanaler og forstår kundene kanskje bedre enn noen andre bedrifter i verden.

Hemmelig våpen

Medarbeiderne omtales i Tønnesens innlegg som det hemmelige våpenet. Og med det kjenner Amazon Elkjøps «hemmelighet». Men alle bedrifter har ansatte som strever med å bli best.

Sove godt

Det hører med til sjeldenhetene å lese et innlegg med innslag av hybris. Vi får vite at i Elkjøp, der er de klare til å slå fra seg i kampen mot globale giganter. Og at de sover dypt og godt om natten. Men burde de sove dypt og godt med de svakhetene som er påpekt ovenfor?

Etter å ha brukt fire milliarder dollar ferdigstilte Kodak et digitalt kamera. Bedriften konkluderte likevel med at den tjente så godt på sine fysiske produkter og forretningsmodeller at den ikke så noen grunn til å endre seg i digital retning. Kodak var en av verdens sterkeste merkevarer og hadde over 140.000 ansatte på 1990-tallet. Kodak gikk konkurs i 2012 – siden de sov i timen mens konkurrentene digitaliserte, innoverte, og skapte nye forretningsmodeller.

Så spørs det om Elkjøp har den innovasjonskultur og innovasjonsevne som over tid er nødvendig for å klare seg i konkurransen med verdens største bedrift. Jeg har ikke vært på innsiden av Elkjøp, så jeg vet egentlig ikke. Men de kildene jeg har tilgang til, sier at tross sterkt samhold blant ansatte i konsernet og betydelige økonomiske ressurser for innovasjon, har Elkjøp begrenset evne til endring.

Som Kodak.

Referanse

Innlegget ble først publisert på DN.no 10.08.20.

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på