Pandemien har bidratt til å gjøre nordmenn mer opptatt av bærekraftig forbruk.

Siden 2010 har Black Friday, og nå i større grad også Black Week, fått et solid fotfeste i Norge. Samtidig ser vi at stadig flere forbrukere reagerer på «løp og kjøp»- og «bruk og kast»-mentaliteten slike handelsdager gjerne bidrar til å forsterke.

Ifølge en rapport fra BCGs Oslo-kontor, gjengitt av Kampanje, kommer det frem at 40 prosent av norske forbrukere mener bærekraft er viktig eller svært viktig når de skal velge hvilket produkt de skal kjøpe. Den samme undersøkelsen viser at 30 prosent sier viktigheten av bærekraft har økt i forbindelse med Covid-19-pandemien.  

Det betyr ikke at det er slik for alle. Noen har kanskje en handleliste i hodet og setter pris på muligheten til å få ting de trenger til en snillere pris.

Men er Black Friday egentlig et konsept det er verdt å jobbe videre med?

Holder seg unna Black Friday i 2021

Det kan virke som at flere allerede er i tenkeboksen. Handelsorganisasjonen Virke har anslått at omsetningen i norske butikker blir åtte prosent lavere i Black Friday-uken enn i 2020. Samtidig tror de omsetningen vil stige sammenlignet med normalåret 2019.

Kanskje enda mer interessant er det faktum at stadig flere kjedetilknyttede og frittstående butikker oppgir at de vil holde seg unna hele Black Friday-konseptet i år.

Dette kan tyde på at flere har begynt å tenke litt lenger, også i lys av samfunnets økende fokus på bærekraft. For bærekraft handler ikke bare om miljø, det går også på lønnsomhet. Mange bedrifter sliter fortsatt med å få Black Friday- og Black Week-dagene til å bli lønnsomme.

Når forbrukerne våkner

Hvis vi snur på tallene fra BCG oppgir 60 prosent av nordmenn at bærekraft ikke er viktig for dem når de skal velge et produkt. Mange av oss har nok ikke helt «våknet» ennå og vil fortsette med det forbruket vi har hatt inntil videre.

Samtidig ser vi også endringer i flere kategorier etter hvert som flere kunder begynner å stille spørsmål omkring bærekraft.

Når en stor nok masse av forbrukerne blir engasjert, så vil ting skje fort. Dette er nok noe mange eiere og investorer også har i bakhodet når de vurderer fremtiden til Black Friday-konseptet.

Et faresignal for fremtiden

En annen faktor som bransjen bør ta innover seg er hvordan handelsdager som Black Friday påvirker kundens tillit til merkevaren.

Tall fra prissammenligningstjenesten Prisjakt.no for fjoråret viser at rundt 126.000 produkter gikk opp i pris i november, før de ble redusert igjen på Black Friday. Bransjen bør forstå at forbrukerne for lengst har avslørt denne strategien.

En fersk meningsmåling fra Opinion bekreftet tidligere denne måneden at vi blir stadig mer skeptiske til butikkenes elleville kampanjepriser. 39 prosent av de spurte, altså 1,7 millioner nordmenn, sier de har liten tiltro til at tilbudsprisene er så gode som de ser ut til å være.

Når Black Friday står igjen som en handelsdag som kundene ikke tror på, som få mener er bærekraftig og som mange i bransjen ikke klarer å gjøre lønnsom, er det kanskje på tide å se seg om etter bedre konsepter?

Referanser:

Denne kronikken er skrevet for BI Business Review.

Kampanje, «Forbrukerne vil ha grønnere Black Friday», først publisert 22.11.21: https://kampanje.com/premium/november-2021/innsikt/forbrukerne-onsker-gronnere-black-friday-hoyskolelektor-mener-konseptet-kan-havne-paa-soppelhaugen/

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på