Erfaringer fra to selskaper
En studie som nylig ble gjennomført av de to norske selskapene Posten Bring og Beta, gir innsikt i hvordan loven fungerer i praksis.
Posten Bring: Strukturert tilnærming
For Posten Bring som en aktør med lang erfaring med å forholde seg til arbeidsforhold i leverandørkjeden har åpenhetsloven vært nyttig for å systematisere virksomhetens eksisterende praksis. Ved å bruke loven til å formalisere sine prosesser har selskapet økt oppmerksomheten om menneskerettigheter og fått bedre risikovurderinger.
Det er publisert en 31-siders aktsomhetsrapport som fungerer som en ressurs både internt og eksternt. Men kravene om rapportering reiser også spørsmål om hvorvidt krav til dokumentasjon kan stjele oppmerksomhet fra tiltak som faktisk gir bedre arbeidsforhold.
Det er også viktig å samkjøre rapportering i henhold til åpenhetsloven med allerede eksisterende rapporteringskrav og gjøre informasjonen tilgjengelig via etablerte databaser som Brønnøysundregisteret.
Ved å fremme transparens kan loven også bidra til tillit mellom selskaper, kunder og offentligheten.
Beta: En bratt læringskurve
Beta, et anonymt selskap som er mindre synlig og lite kjent for andre utenfor sektoren, var ikke klar over lovens krav før selskapets egen revisor avdekket mangler. Sånn sett har prosessen vært en aha-opplevelse. Ressursmangel og begrenset erfaring gjorde implementeringen utfordrende. Likevel har selskapet etablert et formelt rammeverk for risikovurdering og bedret innsikten i egen leverandørkjede.
Prosessen har også avdekket uforutsette sosiale utfordringer i Norge, noe som viser at slike problemer ikke er begrenset til lavkostland.
Utfordringer og muligheter
Selv om åpenhetsloven setter et sterkt søkelys på menneskerettigheter, gir loven blant annet følgende utfordringer:
- Vage krav: Begrepet anstendig må defineres tydelig, og selskaper må klargjøre hvor langt ned i leverandørkjedene selskapene skal gå i sine undersøkelser.
- Ressurskrevende: Små og mellomstore bedrifter har begrensede ressurser til å håndtere lovens krav.
- Balanse mellom rapportering og handling: Overdreven vekt på rapportering kan trekke oppmerksomheten vekk fra praktiske forbedringer.
Samtidig har loven potensial til å drive frem innovasjon og samarbeid mellom ulike interessenter og aktører. Ved å fremme transparens kan loven også bidra til tillit mellom selskaper, kunder og offentligheten og bidra til mer rettferdige og bærekraftige verdikjeder.
Forbrukertilsynet har ansvar for å følge opp loven ved å bistå forbrukere og selskaper i å forstå og implementere den. Gjennom offentlig press har Forbrukertilsynet bidratt til å påvirke selskaper til å etterleve loven. Enkelte selskaper har blitt klaget inn for brudd, men det har inntil nylig ikke vært aktuelt med bøter for manglende oppfyllelse.
I oktober fikk Lager 137 Norges første bot for brudd på åpenhetsloven etter å ha ignorert forespørsler om leverandørkjeder. Selv om beløpet på 450 000 kroner kunne virke stort, er det allikevel relativt lite i forhold til selskapets totale omsetning. Saken var til behandling i markedsrådet, som er klageinstans, og i februar ble vedtaket opphevet. Denne saken har fått mye medieomtale og skjerpet bedrifters oppmerksomhet om loven.