Masterstudier

Strategic Marketing Management

Vil du mestre markedsføringens spilleregler? MSc in Strategic Marketing Management lærer deg hvordan du forstår forbrukeren, analyserer markedet og bygger merkevarer som skaper suksess. Få ferdighetene som gjør deg ettertraktet i en digital verden!

Hva lærer du?

Dette studiet forbereder deg på å bli en datadrevet, kundeorientert leder som kan analysere data, forstå kunder og ta verdiskapende beslutninger om digital markedsføring, innovasjon, prissetting, relasjoner og bærekraftige forretningsstrategier for vekst. 
Undervisningen er forskningsbasert og praktisk: du lærer å bruke kvantitative og kvalitative metoder, analysere reelle case, og utforme og evaluere markedsstrategier. Du lærer også å ta hensyn til interessenter, etikk, bærekraft og personvern når du tar markedsføringsvalg. 

Du vil få: 

  • fordypet forståelse av sentrale temaer i markedsføring, som kundeopplevelse, innovasjon, prissetting, relasjonsarbeid og performance-markedsføring
  • god forståelse av hvordan markedsføring bidrar til verdiskaping
  • grundig kjennskap til digital markedsføring
  • evne til å vurdere og analysere markedsføringsproblemer kritisk og gi datadrevne anbefalinger og beslutninger
  • ferdighet i å utforme, gjennomføre og evaluere helhetlige kampanjer på tvers av kanaler, bruke verktøy for å optimalisere effekt og nå virksomhetens mål
  • kompetanse til å utforme pris- og innovasjonsstrategier som støtter vekst og lønnsomhet
  • bevissthet om interessenter, etikk og bærekraft i markedsføringsbeslutninger

Hvorfor velge dette studiet?

Vi fokuserer på engasjerende undervisning og høy faglig kvalitet, slik at du får et solid faglig fundament og blir godt rustet for arbeidslivet. I videoen nedenfor forteller en student, en foreleser og en bransjeekspert om sine erfaringer, og hvorfor de mener at MSc in Strategic Marketing Management et godt valg.

Hvorfor velge en MSc in Strategic Marketing Management?

Usikker på hvilket masterprogram som passer best for deg? Ta vår Master Quiz og finn ut! 

Karrieremuligheter

MSc in Strategic Marketing Management forbereder deg på en vellykket karriere i markedsføring, både nasjonalt og internasjonalt, med relevante og oppdaterte ferdigheter. Etter studiet vil du ha solide analytiske ferdigheter, et strategisk, kundeorientert tankesett og praktisk, forskningsbasert markedsføringskunnskap som gjør deg attraktiv for mange typer stillinger. 

Eksempler på mulige stillinger: 

  • Strategisk markedsføringsleder 
  • Produktsjef 
  • Merkevaresjef 
  • Spesialist på markedsanalyse/markedsforskning 
  • Rådgiver innen brukeropplevelse (UX) og kundeinnsikt 
  • Leder for digital- og resultatorientert markedsføring 
  • Leder for prissetting og inntekt
  • Leder innen B2B-markedsføring og salg 

Kombinasjonen av menneskelig innsikt, analytisk kompetanse og forretningsforståelse gjør at du skiller deg ut i arbeidsmarkedet. 

Portrett av Magnus Emil Furnes
Magnus Emil Furnes Junior Brand Manager Coca-Cola Junior Brand Manager hos Coca-Cola
Tidligere student Priska Natri
Priska Natri Global Incubation Lead Google Global Incubation Lead at Google
Tidligere student Renate Berenett
Renate Berenett Senior Product Manager Orkla A Young and Up-and-Coming Manager

Generelle muligheter

Som student på BI får du flere spennende muligheter som kan bidra til en variert og interessant studiehverdag, samtidig som du bygger relevant kompetanse. Sjekk ut de spennende mulighetene du har underveis i studiet: 

Internship

Få relevant jobberfaring som en del av studiet og få den berømte foten innenfor døra. BI tilbyr internship som valgkurs. Du kan selv velge bedrift, og får muligheten til å teste fag og bransje ut ifra interesser, kompetanse og personlige egenskaper. 

Utveksling

Du trenger ikke å utsette studiene for å tilfredsstille reiselysten – ta deler av utdanningen din i utlandet! Ønsker du å jobbe i utlandet eller i et internasjonalt selskap etter studiene, kan det være lurt å velge utveksling. 

Valgkurs

Vi tilbyr en rekke valgkurs, slik at du kan tilpasse studiet ditt etter egne ønsker og interesser. På den måten kan du bygge opp kompetanse og få en fagkombinasjon som gjør deg attraktiv og unik. 

Double Degree

Få to mastergrader på samme tid som det tar å fullføre én. Doble innsikten din, doble nettverket ditt og doble potensialet ditt. 

;

Studieplan

Studieåret på BI er delt i to semestre og det er en eksamensperiode i hvert semester. Studerer du på deltid vil hvert semester strekke seg over ett år istedet for et halvt år. Studieplanen gir oversikt over hvilke fag om inngår i studiet og når fagene gjennomføres. Spørsmål om noen av disse fagene? Ta kontakt på info@bi.no.

1. År

  • 60 studiepoeng (stp)

Høst

  • Research for Marketing Decisions I

    7.5 stp

  • Customer Experience Management

    7.5 stp

  • Customer Centricity

    7.5 stp

  • Innovation and Pricing Strategies

    7.5 stp

Vår

  • Research for Marketing Decisions II

    7.5 stp

  • Customer Value Analytics

    7.5 stp

  • B2B Marketing and Sales

    7.5 stp

  • Topics in Digital Marketing

    7.5 stp

2. År

  • 60 studiepoeng (stp)

Høst

  • Master thesis for the 2026-2028 class

    7.5 stp

Vår

  • Doing Marketing for Value Creation

    7.5 stp

  • Master thesis for the 2026-2028 class

    22.5 stp

Opptakskrav

Prioritert søknadsfrist: 1. mars
Etter 1. mars: Søknader behandles fortløpende.

Studieavgift

Studieåret 2025-2026: 122 800 kr.
Oppdatert pris for 2026-2027 kommer.

Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.

Studenter med bachelorgrad fra BI har rett på rabattert studieavgift.

Studieavgiften faktureres per semester og justeres årlig i takt med prisutviklingen. Den dekker deltakelse i forelesninger og ordinær eksamensavgift.

Andre priser gjelder for studenter fra land utenfor EU/EØS og Sveits. Enkelte unntak og variasjoner kan forekomme.

Les mer om studieavgiften.