Jobb gir større tilfredshet med livet
En forskningsoppsummering av 90 enkeltstudier som omfatter til sammen nesten 70,000 personer viser at de som er i jobb både får dekket sine psykologiske behov bedre og at de har mindre økonomiske bekymringer enn arbeidsledige (som søker arbeid). Dekning av psykologiske behov og mindre økonomiske bekymringer er i sin tur er assosiert med større tilfredshet med livet og fravær av psykologiske belastninger som symptomer på depresjon og angst.
I Norge har vi et økonomisk sikkerhetsnett i form av trygdeordninger som gjør at de økonomiske ulempene ved å stå utenfor arbeidslivet er mindre enn f.eks. i USA, hvor mange av de underliggende forskningsstudiene er gjort. Men selv om mottatt trygd var tilnærmet lik en ordinær lønnsinntekt, betyr funnene i studien at en håndterbar personlig økonomi ikke er tilstrekkelig for et godt (nok) liv. Funnene understøtter Simon Markussens konklusjon i DN fra 11. mai i fjor: «Fremfor en velferdsstat som sikrer alle inntekt, bør vi lage en velferdsstat som sikrer flest mulig en inntekt fra arbeid.»
Det betyr at alle som kan jobbe helt eller delvis bør jobbe, uavhengig av trygdebasert status i NAV-systemet i form av uføretrygd, arbeidsavklaringspenger eller ledighetstrygd. Men hva med dem som kan jobbe og ikke vil det? Her står ideologier og politiske grunnsyn mot hverandre når det gjelder hvor stor andel av dem uten arbeid dette gjelder og jeg vet ikke om f.eks. NAV eller andre har gode data på det. Uansett andel eller antall, dersom man kan jobbe, men ikke ønsker det, kan vi med henvisning til forskningsfunnene hevde at man ikke vet sitt eget beste. Derfor bør også dem som ikke ønsker å jobbe allikevel gjøre det.
Da er derimot ikke løsningen en kraftigere pisk, som f.eks. å fjerne muligheten til uføretrygd for unge, men bedre tilrettelegging og skreddersøm. NAV-direktør Hans Christian Holte viser i DN (30 januar i år) at NAV har nok kunnskap om hva som skal til for at flere unge uføre skal mestre å jobbe - og dermed ønske det. Problemet er at det mangler ressurser både i NAV-systemet og blant arbeidsgivere. Når det gjelder sistnevnte er det heller ikke tilstrekkelig med økonomiske incentiver, de må også få opplæring og annen assistanse for å bli gode arbeidsgivere for andre enn gjennomsnitts- eller drømmemedarbeideren. Da kan også flere arbeidsgivere enn i dag vise at de virkelig mener noe med mangfold og inkludering.
Teksten ble først publisert i Dagens Næringsliv.