Du kan selv påvirke hva folk finner når de søker etter deg på nettet. Her er ti råd som hjelper deg på vei.

KOMMENTAR: Audun Farbrot om kommunikasjon

Hender det at du «googler» deg selv? Ingenting å være flau over. Nesten alle gjør det.

Folk som vil vite mer om hvem du er og hva du står for, privat så vel som profesjonelt, søker deg opp på nettet. Det spiller ikke noen rolle om du liker det. De gjør det likevel.

Veien til kunnskap går i økende grad via Google og andre digitale kanaler. Hva er de første treffene som kommer opp når du søker på ditt eget navn på nettet? Hvor lett er det å finne frem til din profesjonelle kompetanse?

Hva finner de om deg?

Ikke helt fornøyd med søkeresultatet? Den gode nyheten er at du selv kan gjøre noe med det ved å dele din kunnskap i sosiale medier som for eksempel Twitter, LinkedIN, Facebook og blogg.

Sosiale medier kan være mer enn medier og kommunikasjonskanaler. De kan brukes som strategiske verktøy til å bygge en faglig identitet på nettet.

Hvis du jevnlig deler innhold som er interessant for andre, øker du sannsynligheten for å bli funnet for din profesjonelle kompetanse.

Ti råd

Her er ti råd for å komme i gang med å bygge faglig identitet på nett:

  • 1. Finn din nisje. Velg deg område(r) der du kan markere deg som en av de fremste i klassen.
  • 2. Sosiale medier er sosiale. Tenk dialog og deling, ikke enveis kommunikasjon.
  • 3. Vær nysgjerrig på andre. Lytt, lær og la deg inspirere av hva andre gjør. Det betyr at du må følge og like andre.
  • 4. By på deg selv. Det er fullt mulig å være profesjonell med en personlig touch og stemme.
  • 5. Tør å skille deg ut. Få vil bry seg om du mener det samme som alle andre.
  • 6. Ha teft for timing. Hva er andre opptatt av i dag? Kan du tilføre noe?
  • 7. Vær interessant og/eller nyttig (for andre)!
  • 8. Det enkle er ofte det beste. Bruk et muntlig språk, ikke fagspråket ditt.
  • 9. Delta i samtalen. Svar på spørsmål. Kommenter andres innlegg.
  • 10. Det er ikke så farlig som du (kanskje) tror. Tenk på at alt du skriver skal tåle dagslys og forsiden av en hvilken som helst avis.

Referanse:

Artikkelen er publisert som gjestekommentar i Dagsavisen 11. januar 2016. 

Si din mening:

Send gjerne dine spørsmål og kommentarer til denne artikkelen på E-post til forskning@bi.no. Bruk gjerne kommentarfeltet nedenfor.

Spørsmål til artikkelen? Andre ting? Kontakt BI Business Review

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på