Teknologien har endret markedsføringsfaget. Har digitale kundereiser, performance marketing, influencers, Google analytics og Facebook gjort merkevarer overflødig?

Fortsatt snakker mange om skillet mellom tradisjonelle medier og nye medier. Professor Lars Olsen mener dette begynner å bli gammeldags. Nesten samtlige tradisjonelle medier finnes også i digitale formater. Det er ikke lenger noe skille. Derfor kan vi gå tilbake å snakke om ren markedsføring uten å nevne ordet digital.

Les også: Kommandosentral for strategisk markedsføring

Olsen ønsker likevel i denne forelesningen å  trekke frem tre utfordringer når man snakker om merkevarer i en digital tid. Dette er:

  1. Digitale kundereise
    • Kundereisen starter ofte ved at noe trigger et behov og et ønske om å kjøpe et produkt eller en tjeneste. Det første kundene gjør i dag er å skrive noen søkeord i Google eller en av de andre søkemotorene. Når kunden da oppsøker butikken vil kunden være i et kjøpsmodus.
    • Utfordringen er hvoran man skal sortere all informasjon når alt er tilgjengelig enten via søkemotorer eller venner/influencers. I disse tilfellene vil merkevarene igjen spille en vesentlig rolle. For å slippe å velge mellom alle alternativene velger mange på gammel vane og kjøper bare en nyere/større/bedre variant av det merket man opprinnelig hadde.
  2. Big data og nye verktøy
    • Digital atferd, online kjøp, nettdiskusjoner, klikkemønstre osv. følges, måles og analyseres.
    • MEN: Data er ikke nok. Dyp innsikt om kundens behov og motiver er enda viktigere
  3. Online forbukere og merker
    • Digital teknologi øker kontakten mellom merke-forbruker, men også forbruker-forbruker og bedrifter-forbruker osv. Forbrukere snakker sammen, klager og deler på sosiale medier.
    • Merkekriser kan være bare et klikk unna

Oppsummert kan man si at økt tilgang på informasjon om merkevaren styrker behovet for riktig merkekjennskap, tydelig merkeposisjonering, bærekraft og etisk forretningsatferd - kort sagt en strategi.

For mer se hele foredraget under. Vi beklager dårlig lyd.

Merkevarer i en digital tid

Spørsmål til artikkelen? Andre ting? Kontakt BI Business Review

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på