Fortsatt snakker mange om skillet mellom tradisjonelle medier og nye medier. Professor Lars Olsen mener dette begynner å bli gammeldags. Nesten samtlige tradisjonelle medier finnes også i digitale formater. Det er ikke lenger noe skille. Derfor kan vi gå tilbake å snakke om ren markedsføring uten å nevne ordet digital.
Les også: Kommandosentral for strategisk markedsføring
Olsen ønsker likevel i denne forelesningen å trekke frem tre utfordringer når man snakker om merkevarer i en digital tid. Dette er:
- Digitale kundereiser
- Kundereisen starter ofte ved at noe trigger et behov og et ønske om å kjøpe et produkt eller en tjeneste. Det første kundene gjør i dag er å skrive noen søkeord i Google eller en av de andre søkemotorene. Når kunden da oppsøker butikken vil kunden være i et kjøpsmodus.
- Utfordringen er hvoran man skal sortere all informasjon når alt er tilgjengelig enten via søkemotorer eller venner/influencers. I disse tilfellene vil merkevarene igjen spille en vesentlig rolle. For å slippe å velge mellom alle alternativene velger mange på gammel vane og kjøper bare en nyere/større/bedre variant av det merket man opprinnelig hadde.
- Big data og nye verktøy
- Digital atferd, online kjøp, nettdiskusjoner, klikkemønstre osv. følges, måles og analyseres.
- MEN: Data er ikke nok. Dyp innsikt om kundens behov og motiver er enda viktigere
- Online forbukere og merker
- Digital teknologi øker kontakten mellom merke-forbruker, men også forbruker-forbruker og bedrifter-forbruker osv. Forbrukere snakker sammen, klager og deler på sosiale medier.
- Merkekriser kan være bare et klikk unna
Oppsummert kan man si at økt tilgang på informasjon om merkevaren styrker behovet for riktig merkekjennskap, tydelig merkeposisjonering, bærekraft og etisk forretningsatferd - kort sagt en strategi.
For mer se hele foredraget under. Vi beklager dårlig lyd.