-
Ledelse

Seks tabber du må unngå i jobbintervjuet

Ole I Iversen

En liten tabbe i jobbintervjuet kan koste deg drømmejobben. Her er seks vanlige tabber du helst bør unngå når du er i jobbintervju.

LEDERENS VERKTØYKASSE: Rekruttering

Ved alle både i private og offentlige virksomheter gjennomføres det en eller flere jobbintervjuer for å avdekke kandidatens faglige kunnskaper, erfaring og om de ellers egner seg for jobben.

Ofte kan det være liten forskjell mellom kandidatene og små tabber kan kanskje være det som vipper avgjørelsen i din disfavør.

Her er seks utbredte tabber du bør unngå i jobbintervjuet.

1: Å stille uforberedt

Du bør unngå er å stille uforberedt, tenke at dette går bra, dette tar jeg på sparket. Intervjuerne merker fort om du har satt deg inn i virksomheten og jobben du har søkt på. Har du ikke gjort det, virker du ikke spesielt motivert for jobben. Sjansene for at jobben blir din, raser nedover.

Under intervjuet bør du heller ikke sitte å se ned eller bort i hjørnet. Henvend deg til intervjueren, er det flere til stede så husk å henvende deg til alle. Snakk heller litt sakte enn litt for fort. Hold hendene i ro, enten i fanget eller på bordet, men unngå å lene deg fremover, over bordet, da virker du aggressiv.

2: Ikke snakk negativt om tidligere arbeidsgivere eller kolleger

Det er aldri lurt å snakke negativt om nåværende eller tidligere arbeidsgivere. Det skaper nemlig et negativt bilde også av den som forteller historien. Omtal andre på en høflig og anstendig måte. Fokusér på det du har lært i ulike jobber og evne til å samarbeide med personer som er annerledes enn deg selv.

3: Ikke snakk hele tiden

De fleste intervjuere har en plan for intervjuet, en liste med spørsmål eller områder som skal kartlegges. Når du får spørsmål, bør du svare direkte på det du blir spurt om. Unngå å snakke i vei om alle vesentlige og uvesentlige ting.

Dersom kandidaten er alt for snakkesalig, kan det indikere at kandidaten ikke klarer å skille mellom det som er vesentlig og det som er uvesentlig. Kanskje fører det til at intervjueren ikke rekker å stille alle sine spørsmål og vil mangle viktig informasjon om den snakkesalige kandidaten. Det reduserer sjansen for å bli ansatt.

4: Ikke forsøk å være en annen enn den du er

En annen tabbe er å forsøke å være en annen enn den man er. Å innta en rolle og gi utrykk for at man har personlige egenskaper man ikke har. I verste fall kan du få en jobb du ikke passer til, og vil mistrives med.

Påtatte roller bryter nemlig sammen over tid. Det er slitsomt over tid å forsøke å være en annen enn den man egentlig er.

5: Ikke skryt uhemmet av deg selv

På jobbintervjuet er det viktig å få frem sine styrker, og gjerne komme med konkrete eksempler på hva man har fått til. Men unngå å skryte uhemmet av deg selv. Ikke påta deg æren for det andre har gjort. Vær tydelig på hva som er ditt bidrag i situasjonene du forteller om.

Unngå halvsannheter og hvite løgner, eller å late som om du har erfaring med arbeidsoppgaver du ikke har gjort. En god intervjuer vil raskt forstå dette, og dermed er du ute av konkurransen.

6: Ikke spør om lønn under førstegangsintervjuet

Vanligvis gjennomføres det to intervjuer før en ansettelse. På førstegangsintervjuet bør man ikke stille spørsmål om lønn eller andre goder. Ofte vil intervjueren mot slutten av intervjuet spørre deg om lønnsmessige forventninger, eller hva du har i lønn i dag. Dersom spørsmål om lønn ikke har vært tema og andregangsintervjuet nærmer seg slutten, så er det lov å ta dette opp.

Referanser:

Iversen, O. I. (2015) Rekrutterings- og intervjuteknikk, Fagbokforlaget.

Denne formidlingsartikkelen er skrevet for BI Business Review og første gang publisert 25. mars 2019.

Tekst: Ole I. Iversen, førsteamanuensis II ved Institutt for ledelse og organisasjon på BI og HR-sjef i Forsvarsmateriell

Publisert 25. mars 2019

Du kan også se alle nyheter her.