Tiden roper om endringsevne og strategivalg for digitalisering. Digitalisering bør derfor stå høyt på agendaen i styrerom og lederkontorer, men har de kompetansen som trengs?

Ragnvald Sannes er førstelektor ved Institutt for strategi og entreprenørskap ved BI. Han har forsket på digitalisering og omstilling 

– Vi aner ikke hva som kommer til å treffe oss. Utviklingen vi har sett de siste årene kommer bare til å gå raskere og raskere fremover, sier Sannes som også underviser i diverse kurs om forretningsutvikling og digitalisering..

Massiv omveltning

Ikke alle bedrifter vil overleve den digitale transformasjonen. Den digitale utviklingen forandrer bedriftenes rammebetingelser, og at de som vil overleve bør endre strategi nå, framfor å vente og bli tvunget til å tilpasse seg senere.

På BIs frokostseminar «Lederens verktøykasse oppfordret Sannes styrer og ledelse til å følge mye mer med og aktivt ta strategiske grep. Han delte scenen med Berit Svendsen som i tillegg til å være leder for Vipps’ internasjonale satsing, er tilknyttet BI som Excecutive in Residence. Begge brenner for teknologiutvikling og hvordan organisasjoner er avhengige av ledere som gjør smarte valg.

Mangler kompetanse

Svendsen mener at det er for lite kompetanse på toppnivå når det kommer til digitalisering.

– Det er ekstra bekymringsverdig når man vet at det er de samme lederne som sitter i styrene til hverandre. Styremedlemmer er med på å utarbeide digital strategi for bedriften sammen med ledelsen, sier Svendsen.

Det holder heller ikke å bare hyre inn ett digitalt alibi. Hele toppledelsen må engasjere seg. Alle i styret og ledelsen må oppdatere seg og være med i diskusjonen om hva digitalisering innebærer for virksomheten. Sammen må de lage en helhetlig strategi.

Nyttige råd

– En god strategi er å ha orden på bedriftens data, å få ulike systemer til å snakke godt sammen og gjøre dataene tilgjengelige på en slik måte at man enkelt kan ta i bruk både dagens og morgendagens teknologi, råder Sannes.

Svendsen har tre råd til toppledere og styremedlemmer:

  1. Sørg for å ha nøkkelkompetanse. Det krever ofte å få inn nye folk, men også å oppdatere de ansatte du allerede har fortløpende. Og du må starte med toppledelsen og styret.
  2. Vær nysgjerrig og grip mulighetene for bedriften. Utforsk nye muligheter for hva dere kan få til med ny teknologi.
  3. Be om hjelp og råd når det trengs.

Mange ledere synes det er skummelt å gjøre store digitale endringer. Og selv om det er risiko, er nok enda verre å ikke ta ordentlig grep om digitalisering.

Se hele frokostseminaret «Masse styr, eller digital styring?»

Øk din digitale kompetanse på BI

 

Video

MASSE STYR, ELLER DIGITAL STYRING?

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på