Krydderbomber, 3D-printet snacks og VR-familiemiddager? Ny forskning viser hvordan dagens astronauter kan bli morgendagens gastronauter.

Medforfattet av professor Marianna Obrist, University of Sussex

I 1961 ble den sovjetiske kosmonauten Juri Gagarin det første mennesket til å nyte et måltid i rommet. Situasjonen tatt i betraktning forventet han kanskje ikke mye, men det spørs om kjøttpuré og sjokoladesaus på tube var en stor kulinarisk opplevelse.

Siden det har teknologien totalt forvandlet vårt syn på romfart, inkludert på hvordan vi lager og spiser mat.

En ny generasjon av astronauter og romturister vil samtidig kanskje også foretrekke en meny bedre tilpasset sine behov og ønsker enn gamle NASA-favoritter som «dehydrerte reker», «oransje drikke», «xylose-sukkertabletter» og «termostabilisert sjokoladepudding».

Men hvordan tilby genuint spennende og fristende mat som også kan fremkalle minner fra et hjem millioner av kilometer unna, med de begrensinger man tross alt opplever i vektløs tilstand på et trangt romskip?

Mat som nytelse

Majoriteten av forskningen på rom-mat har fokusert på funksjonelle og ernæringsmessige aspekter ved astronauters kosmiske diett, og ikke den menneskelige opplevelsen knyttet til å spise i rommet. Med tanke på en stadig økende mulighet for korte og lengre reiser til månen og Mars, kan det argumenteres for at rom-mat fortjener mer oppmerksomhet.

Sammen med våre kolleger gjennomførte vi et studie der vi så for oss en fremtid som ikke bare tar hensyn til ernæringsmessige krav der mat kun blir anerkjent som nødvendig for å overleve, men heller en fremtid som anser mat som kilde til nytelse, der man også tenker på romreisendes sensoriske, sosioemosjonelle og miljømessige behov.

Målet vårt var å dra fordeler av teknologiske nyvinninger som 3D-printere og virtuell/utvidet virkelighet (VR og AR) for å kunne skape bedre matopplevelser.

Tre ideer

Basert på våre funn utviklet vi tre teknologiske designkonsepter som integrerer og takler de funksjonelle, sensoriske, følelsesmessige, sosiale og miljømessige aspektene ved å spise i rommet:

  • Krydderbombe-miksing: Folk ønsker varierte smaker, men romfart byr på to utfordringer: Krydder og ingredienser i fast form er ikke utbredt, fordi de flyter. I tillegg har astronauter tidligere rapportert om redusert smaksoppfatning grunnet tett nese i rommet. Denne ideen tar hensyn til begge disse problemstillingene, ved å foreslå en miksekapsel der krydder i fast form kan oppløses rett i maten og tilføre både smak og tekstur.
  • 3D-printet smaksreise: Den følelsen når du er milevis unna familien, men likevel savner matlagingen deres? Med dette konseptet kan astronauten bestille sin livrett fra familie eller venner, før en matprinter gjenskaper måltidet inne på romfergen. Dine nærmeste kan potensielt sende deg et overraskelsesmåltid, basert på dine preferanser, som du kan nyte som en «bar» som integrerer flere måltid i en og samme bit.
  • «Minnebiter» fra Jorden: Hvordan kan vi hjelpe astronauter som ønsker å dele et måltid fra hjemstedet sitt sammen med vennene sine nede på bakken? Vi foreslår små biter som inneholder distinkte smaker fra ulike regioner og kulturer, eller til og med smaker som minner deg på et konkret øyeblikk (f.eks et bryllup eller en bursdag). Ved å kombinere spising med teknologi, basert på virtuell virkelighet (VR) og utvidet virkelighet (AR), kan man til og med spise sammen med venner og familie. Musikk, stemningsskapende lys, temperatur og fuktighet kan også brukes for å forsterke og gjenskape settinger fra Jorden.

Mat til ettertanke

Siden romfartens spede begynnelse har vi sett mange innovasjoner knyttet til mat i ulike romprogram. Uten NASAs Apollo-program ville for eksempel millioner av mennesker aldri kunnet lage ferdigretter i mikrobølgeovnen hjemme.

Dette viser at innovasjoner knyttet til romfartsmat kan bli til hverdagslige matvaner, etter hvert som tiden går.

Vi mener vår forskning kan bidra til slike innovasjoner innenfor forskning og utvikling, samt at den slår et slag for en mer empirisk og multisensorisk tilnærming til å skape fremtidens matopplevelser i rommet.

Referanse:

Obrist M, Tu Y, Yao L and Velasco C. (2019). Space Food Experiences: Designing Passenger's Eating Experiences for Future Space Travel Scenarios. Front. Comput. Sci.

Les hele artikkelen her (engelsk): https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fcomp.2019.00003/full

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på