Stadig flere leser om forskningsnyheter og samfunnsdebatt på BIs forskningssider. Hvilke temaer var "hottest" i 2010. Her er en oversikt over de ti mest leste artiklene.

MEST LEST I 2010: Lesernes favoritter

1. Miljøkatastrofe som PR-krise

BP sparte på sikkerheten, og ga verden en miljøkatastrofe. BP har håndtert utblåsningen mer som et PR-problem enn som naturkatastrofe.

Les hele artikkelen.

2. Belønning og motivasjon

Når jobber du best – hva er viktigst for deg? Er det belønningen som følge av jobben du gjør, eller har det mer å gjøre med hvor spennende, utfordrende og interessant jobben er?, utfordrer BI-forsker Bård Kuvaas.

Les hele artikkelen.

3. Sykefravær som fortjent

Lav arbeidsmoral kan være en viktig forklaring på det korte sykefraværet, men bare i organisasjoner med dårlig ledelse og organisering, hevder BI-professor Bård Kuvaas.

Les hele artikkelen.

4. Digitalt selvmord

Endel er nå så slitne av den digitale nettverksbyggingen at de tar livet av sin personlighet på nettet, skriver Cecilie Staude, ekspert på sosiale medier ved BI.

Les hele artikkelen.

5. Narsissister blir ledere

Selvopptatte lederkandidater hevder seg godt i ansettelsesintervjuer, hevder Christian Enger Gimsø ved BI. Det kan føre til mistrivsel, oppsigelser og sykemeldte ansatte.

Les hele artikkelen.

6. Tillit til ansatte lønner seg 

Behandler du dine medarbeidere som drittunger, ender du opp med en gjennomsnittsmedarbeider som opptrer som en.

Les hele artikkelen.

7. Mutert hollandsk syke

Velferdsstaten er i dag mye mer dominerende i Norge enn den var i Holland da deres omstilling fant sted. Ser vi nå fremveksten av en «mutert» og langt mer alvorlig hollandsk syke i Norge?

Les hele artikkelen.

8. Fra klikk til kjøp

Små endringer på nettsidene kan få flere til å gå fra nysgjerrige klikk til å fullføre kjøp av varer og tjenester i nettbutikken, viser Asle Fagerstrøm i en doktorgradsstudie ved BI.

Les hele artikkelen

9. Flytoget har de mest fornøyde kundene

Flytoget har Norges mest fornøyde kunder, og vinner Kundetilfredshetsprisen 2010. Det viser årets undersøkelse fra forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved BI.

Les hele artikkelen.

10. Fra synsing til fakta om sosiale medier

Bedrifter som lykkes i sosiale medier, vil få en konkurransefordel. De som sitter på gjerdet, går glipp av store muligheter, hevder Cecilie Staude ved Handelshøyskolen BI.

Les hele artikkelen.

Si din mening:

Send gjerne dine spørsmål og kommentarer til denne artikkelen på E-post til forskning@bi.no

 

 

Spørsmål til artikkelen? Andre ting? Kontakt BI Business Review

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på