IT-giganten Microsoft blar opp 46 milliarder kroner for telefoniselskapet Skype. Får de valuta for pengene? BI-forsker Espen Andersen gir sin vurdering.

KOMMENTAR: Espen Andersen om teknologistrategi

Microsofts oppkjøp av Skype må sees i sammenheng med Windows Phone 7 (WP7). Det er etter sigende et godt men foreløpig lite utbredt mobiloperativsystem som ligger an til å bli Nokias, og dermed en stor del av markedets, foretrukne plattform.

Nokias hittil dominerende markedsandeler innen mobiltelefonmarkedet er truet – og alliansen med Microsoft er viktig for Nokia, men antakelig bare første byggesten i en overgang til mobile plattformer for Microsoft.

Per i dag er det hovedsakelig mobiloperatørene – de som eier mobilnettene – som  tjener penger på mobiltrafikk.

Plagsomme Skype

Skype har nok vært en konkurrent i markedet for telefonsamtaler, men det gjelder først og fremst fasttelefon, der tjenesten, som er gratis mellom PCer og praktisk talt gratis til fasttelefoner i USA og mange andre land har vært «revenue killer number one», for å sitere en leder innen et stort norsk telekomselskap.

Mobiloperatørene er slått av Skype på sitt eget marked
Med Skype som en integrert del av W7M kan Microsoft tilby interessante muligheter også på mobile plattformer:

  1. For det første fordi man kan legge stemme- og videotelefoni som en integrert del av Office- og Outlook-pakken.
  2. For det andre fordi man reduserer sin avhengighet av mobilleverandørene.

Med Skype kan Microsoft stå for hele den internasjonale switchingen (og dermed redusere prisen, siden de ikke trenger å forholde seg til interconnect-  og roamingavtaler), og de kan tilby samme samtaletjeneste over Wi-Fi som gjennom mobilnettet, og de kan skape en ensartet brukeropplevelse enten du sitter foran PCen eller bruker mobilen.

Mobiloperatørene gremmer seg

Mobiloperatørene må gremme seg, for de er slått av Skype på sitt eget marked: De siste to dagene har jeg blitt intervjuet tre ganger av NRK, gjennom Skype – ikke fordi det er billig, men fordi lydkvaliteten er bedre enn det mobiltelefonen kan tilby.

At denne tjenesten nå skal integreres med den mest brukte plattformen på Internett må være en tankevekker. Den bør også være et tankekors for Apple, som nok har trofaste brukere som snakker mye sammen (og kan bruke FaceTime på iPad, iPhone og Mac) men som er i mindretall, uansett hvor mye det står om iPad i avisene.

Strategisk grep

Med andre ord: På et strategisk nivå er dette et meget interessant grep for Microsoft. Så gjenstår det operative: Kommer de til å få det til?

Microsofts track record for oppkjøp er blandet. Man sørger for en teknisk integrasjon  og man lanserer etter hvert tunge markedskampanjer.

Men i prosessen glemmer man ofte det opprinnelige markedet, de første kundene som skapte det som Microsoft kjøpte. I tillegg er Microsoft i mange sammenhenger en koloss på leirføtter – som en del frustrerte ansatte har sagt, i online fora og andre steder – «it is still all about Windows.»

Lynraske Skype

Skype er et lynraskt selskap, som henvender seg direkte til sluttbrukere med en meget enkelt tjeneste: samtaler (audio og etter hvert video) med andre Skype-brukere, og etter hvert med vanlige telefoner.

Brukerne er folk som vil snakke internasjonalt uten å betale for det, som meg for eksempel, som nettopp var ferdig med en samtale med min doktorgradsstudent i California da jeg satte meg til å forfatte denne epistel.

Jeg betaler ikke stort for Skype – noen hundrelapper i året for å kunne ringe rundt omkring i verden fra skrivebordet – og tjenesten konkurrerer ikke så mye på samtalepriser (jeg har nå telefonen betalt av jobben likevel) som med lydkvalitet. Skype via PC har bedre lyd enn mobilsamtaler med headset, ganske enkelt.

De vanligste kundene er imidlertid folk som ikke vil betale: utenlandsstudenter, au pairs, fremmedarbeidere, internasjonale kjærestepar, startup-bedrifter med tynt budsjett og programmerere i Venezuela, Ukraina eller India.

De store teleselskapene liker ikke Skype, men de er vanskelige å få has på fordi de ikke har egen hardware – i stedet bruker de alle brukernes PCer til å sende lydpakkene sine rundt omkring i verden. Det er ikke så trafikktungt – som de fleste telefonselskaper har sagt i mange år – «voice is noise», tar så lite plass på datanettene at det neste ikke registreres.

Vise ansikt i mobilmarkedet

Helt siden Microsoft forsøkte å kjøpe personlig økonomi-selskapet Intuit i 1995 har Bill Gates forstått viktigheten av å være det synlige ansikt, det første kunden får se. Med Skype har Microsoft en mulighet til å gjøre dette i mobilmarkedet.

Det gjenstår å se om selskapet klarer å holde fart og fokus – å gjøre Skype til en del av Windows uten å gjøre Skype så langsomt, både teknisk og markedsmessig, at selskapet mister den lettbentheten som har tatt det dit det er i dag.

Referanse:

Artikkelen er publisert som kommentarartikkel i nettavisen E24 11. mai 2011.

Si din mening:

Send gjerne dine kommentarer og synspunkter på denne artikkelen til forskning@bi.no

 

Spørsmål til artikkelen? Andre ting? Kontakt BI Business Review

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på