Julehandelen på internett øker dobbelt så mye som julehandel i fysiske forretninger. Det viser en undersøkelse førsteamanuensis Peder Inge Furseth ved Handelshøyskolen BI har gjort.

BI Forskning: Netthandel

Omsetningen på netthandel i november og desember i Norge beløper seg til 3,1 milliarder kroner, som tilsvarer en økning på vel seks prosent sammenlignet med samme periode i 2010.

Til sammenligning ligger det an til 3 prosent omsetningsøkning i tradisjonelle butikker og kjøpesentere.

Øker mest på nett

- Julehandelen på  internett ser ut til å øke dobbelt så mye som julehandelen i tradisjonelle butikker, fremholder førsteamanuensis Peder Inge Furseth ved Handelshøyskolen BI.

Han er en av Norges fremste eksperter på netthandel, og har gjennomført Norges største undersøkelse av handelen på Internett.

- Økningen i netthandel skyldes at folk synes dette er en trygg handlemåte; at servicen har bedret seg, og at det er enkelt og bekvemmelig å kjøpe varer fra sofaen hjemme. For eksempel får man pakket inn, satt på etikett og sendt bøker direkte til mottageren, sier Furseth.

Rekord før jul

Vi kjøper mest elektronikk, bøker og leker på internett.

Hittil i år har nordmenn til sammen handlet for mer enn 30 milliarder kroner på internett (frem til 21. desember). Det er en økning på 4,5 prosent sammenlignet med samme periode i 2010.

Netthandelen har skutt særlig fart i forbindelse med julehandelen i november og desember. - I den siste uken før jul ble det satt rekord i antall nettkjøp, ifølge Furseth.

Stadig flere netthandler

Mer enn halvparten av nordmenn (52 prosent) oppgir at de har kjøpt minst én pakke på nettet. For to år siden var det 30 prosent som hadde kjøpt minimum en pakke på nettet.

Posten Norge håndterer ca 20 prosent flere pakkeforsendelser i 2011 sammenlignet med 2010. Dette er også en indikasjon på økningen i netthandelen, mener Furseth.

BI-forskeren har gjennom sine studier oversikt over netthandelen til flere ledende butikkjeder. Handelskjeder som XXL, Komplett, Expert og Hennes & Mauritz opplever alle vekst i netthandelen.

Si din mening:

Send gjerne dine kommentarer og synspunkter på denne artikkelen til forskning@bi.no

Spørsmål til artikkelen? Andre ting? Kontakt BI Business Review

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på