Seminar

Forsikringshistorisk seminar

Senter for næringslivshistorie ved Institutt for rettsvitenskap og styring inviterer til seminar med utgangspunkt i bøkene om Gjensidiges og Storebrands historie som ble publisert i henholdsvis 2016 og 2017.

Siktemålet med seminaret er å presentere og diskutere utvalgte temaer fra disse bedrifts- og bransjehistoriene sammen med enkelte dagsaktuelle vinklinger.

Ekberg, Espen og Christine Myrvang 2017: Ulykkens frukter. Storebrand og forsikringsbransjen, bind 1: 1767-1945, Oslo: Universitetsforlaget; Christensen, Sverre August, Espen Ekberg, Trond Bergh og Christine Myrvang 2017: Skadeskutt og livskraftig. Storebrand og forsikringsbransjen bind 2: 1945-2017 Oslo: Universitetsforlaget og Espeli, Harald og Trond Bergh 2016: Tiden går. Gjensidige i 200 år, Bergen: Fagbokforlaget.

Praktisk info

  • Tid:mandag 13. november 2017 08.15 - 16.30
  • Sted:BI Campus Nydalen, Auditorium A2-045
  • Kontakt:Britt-Mari Sletto (Britt-Mari.Sletto@bi.no)

Program

  • Tid
  • Tittel
  • Foredrags­holdere
  • Registrering, kaffe, velkommen

  • Det sannsynlige døden: Kartlegging, kalkulasjon og kontroll innen 1800-tallets livsforsikring

    Forberedt kommentar: Catharina Nes, Datatilsynet om personvernutfordringer i dagens forsikringsbransje

    Foredrags­holdere

    Christine Myrvang, Handelshøyskolen BI

  • Lønnsomheten i norsk skadeforsikring, 1912-2016

    Forberedt kommentar: Lars Fredrik Andersson, Universitet i Umeå

    Foredrags­holdere

    Espen Ekberg, Handelshøyskolen BI

  • Kaffepause

  • Storebrands kapitalforvaltning, fra strategisk eier og investor, til passiv kapitalplasserer

    Forberedt kommentar: Halvor Stenstadvold, mangeårig styremedlem i Storebrand

    Foredrags­holdere

    Sverre A Christensen, Handelshøyskolen BI

  • Lunsj

  • Gjensidige og den gjensidige selskapsformen gjennom 200 år

    Forberedt kommentar: Mikael Lønnborg, Södertörn Høgskola

    Foredrags­holdere

    Harald Espeli, Handelshøyskolen BI

  • Gjensidiges og Storebrands historie sett fra Samvirke

    Foredrags­holdere

    Thore S Jordet

  • Kaffepause

  • Hva betyr selskapets historie for Storebrand og Gjensidige i hverdagen (markedsføring, merkevarebygging, bedriftskultur)?

    Foredrags­holdere

    Kim Wikan-Barth, merkevaresjef, Gjensidige og Jan Otto Risebrobakken, direktør for næringspolitikk, Storebrand

  • Noen hovedtrekk i tilsynsmyndighetenes rolle i utviklingen av norsk forsikring i et langsiktig perspektiv. Eksempler fra historiene til Gjensidige og Storebrand

    Foredrags­holdere

    Bjørn Skogstad Aamo

  • Forsikring som forskningstema i økonomisk historie

    Foredrags­holdere

    Sverre Knutsen, Handelshøyskolen BI

  • Avslutning