Institutt for markedsføring
Markedsføring er det fagområdet som er spesielt opptatt av firmaets inntektsside gjennom fokus på omsetning, vekst, innovasjon og lønnsomhet.
Institutt for markedsføring ved BI har forskere i den absolutte toppklassen. Dette gjør at våre studenter får tilgang til den nyeste forskningen og fagutviklingen innenfor markedsføring.
Målsettingen er at våre kandidater skal arbeide for de beste bedriftene og kunne kvalifisere til lederstillinger hos disse. Vi etterlever vår målsetning ved å fokusere forskningsbasert undervisning formidlet på en læringseffektiv måte i alle våre programmer.

Kontakt
Administrasjonssjef
Christine Eriksen
E-post: christine.eriksen@bi.no
Administrasjon: +47 46 41 00 30
Handelshøyskolen BI
Nydalsveien 37
0484 Oslo
Sentralbord: +47 46 41 00 00
Et av Europas største fagmiljøer i markedsføring
Institutt for markedsføring er et av Europas største fagmiljøer i markedsføring, med en stab på 49 faglige ansatte. Andelen internasjonale faglige er 50 %. Vi rekrutterer aktivt internasjonalt for å ligge i forskningsfronten. Gjennom dette anstrenger vi oss for å være en attraktiv rådgiver og samarbeidspartner for norske og internasjonale virksomheter.
Forskningen og undervisningen dekker et bredt spekter av ledelsesutfordringer næringslivet møter i dagens markeder, og instituttets faglige publiserer i anerkjente internasjonale vitenskapelige marketing-journaler.
Flere av artiklene er publisert i journaler som inngår i de viktige rangeringene til Financial Times og ABS (Chartered association of business schools). Instituttets forskning har satt store og viktige spor i markedsføringsfaget og i årenes løp har mange av forskningsartiklene blitt klassikere innenfor fagfeltet. I tillegg publiseres det ny forskning fra våre faglige i et høyt tempo.
Kvaliteten på forskningen og undervisningen gjenspeiles også i en rekke priser og utmerkelser instituttets faglige har mottatt gjennom årene.
Instituttets forskningskompetanse
Forskningen ved institutt for markedsføring skaper løsninger for bedrifter, utvikler teorier, og den har relevans. Dette får vi til gjennom tett samarbeid med en rekke norske og internasjonalt ledende bedrifter og gjennom et stort internasjonalt forskernettverk.
- Marketing Strategy - hovedfokus rundt markedsorientert ledelse, CRM, kunderelasjoner, salg, lønnsomhet, markedsføringskanaler, innovasjon og entreprenørskap og internasjonal markedsføring
- Consumer Behavior - hovedfokus rundt kjøpsatferd, psykologi, og motiver til kjøp samt rasjonell og irrasjonell atferd rundt disse handlingene.
- Marketing Modeling - hovedfokus rundt empiriske analyser, modellering, og økonometriske analyser av kjøpsatferd og bedrifters lønnsomhet. Faglige i denne disiplinen er eksperter i å anvende og systematisere eksisterende bedriftsdata og markedsdata inn i beslutningsmodeller.
- Delta i instituttets eksperimenter og tjen opp mot 200 kroner timen.
Utdanning
Institutt for markedsføring tilbyr undervisningsprogrammer på alle nivåer:
- Bachelor i markedsføringsledelse, Bachelor i digital kommunikasjon og markedsføring og Bachelor i International Management
- Master of Science i strategisk markedsføringsledelse
- Executive Master of Management-programmene i Markedsorientert forretningsstrategi og Identitet og merkevarebygging
- Doktorgradsutdanning i marketing
-
Tirsdag 22. april 2025 - BI Business Review
Kan du stole på A/B-testen din?
Bruk gjerne A/B-tester i annonseplattformene for det de er gode til: å optimalisere kampanjer innenfor plattformen.
-
Fredag 11. april 2025 - BI Business Review
Merkevarebygging i bedriftsmarkedet: relasjoner som konkurransefortrinn
I dagens geopolitiske klima har merkevaren fått en styrket rolle, ikke bare som differensieringsverktøy, men som et tillitssignal i et uoversiktlig landskap.
-
Onsdag 16. oktober 2024 - Kampanje.com
Har laget 100 episoder av «Professoren & praktiker’n»: - Hadde ikke trodd
I april 2022 hadde Kampanjes podkast «Professoren & praktiker’n» med Lars Olsen og Alf Bendixen premiere. To og et halvt år senere holder duoen fortsatt koken og i dag kan de feire episode nummer…