Forskning

Institutt for Kommunikasjon og kultur

Vårt institutt fokuserer på ledelse i kommunikasjon, kultur og utdanning. Ekspertteamet vårt utgjør en av landets største institusjoner innenfor disse områdene.

Kursporteføljen vår inkluderer tre av BIs egne bachelorstudier: Kommunikasjonsledelse og Creative Industries Management, samt et nytt studium i Digital kommunikasjon og markedsføring med oppstart høsten 2019, I tillegg tilbyr instituttet ni program på Executive Master of Mangement. Vårt institutt tilbyr innsiktsfull og forskningsbasert undervisning gjennom alle våre kurs for å gi en engasjerende læringsopplevelse. En tredel av vårt personale på 45 akademikere har multinasjonal bakgrunn, noe som danner grunnlaget for god interaksjon mellom internasjonale og nasjonale perspektiver i undervisning og forskning.

Instituttet har ansvar for undervisning og forskning innenfor PR og virksomhetskommunikasjon, Creative Industries Management og interkulturell kommunikasjon.

Gillian Warner-Søderholm

Instituttleder Institutt for kommunikasjon og kultur +4746410697

Kontakt

Silje Engeseth
Administrasjonssjef

E-mail: silje.engeseth@bi.no
Telefon: 464 10 150

Handelshøyskolen BI
Nydalsveien 37
0484 Oslo

Sentralbord: 46 41 00 00

Vår profil

I dagens globaliserte verden trenger ledere å utvikle en forståelse for kommunikasjonsmønstre og kulturell praksis som former deres organisasjoner og interpersonlige nettverk – i både tradisjonelle, digitale og nye medier. For å møte dette behovet tilbyr vårt institutt teoretisk og praktisk grunnlag og kritiske perspektiver for å kunne bygge vellykkede humane og organisatoriske forhold. Det er skreddersydde ledelsesstudier for en global kontekst med hovedfokus på et av tre følgende områder:

Vår forskning og undervisning innen kommunikasjonsledelse fokuserer på kommunikasjon i organisasjoner, PR, og interkulturell kommunikasjon i digitale, globale, og nye medieområder. For mer informasjon, se våre nettsider for senter for virksomhetskommunikasjon og Nordisk senter for virksomhet og samfunn.

Vår forskning og undervisning innen kulturledelse fokuserer på kunnskap innen media og kreative industrier, i tillegg til digitalisering av kunstbransjen. Kritisk tenkning innen kulturpolitikk og kjønnsegalitære kulturer er også viktige forskningsområder for våre aktører. For mer informasjon, se nettsiden Centre for Creative Industries.

Vår forskning og undervisning innen skoleledelse fokuserer på å evaluere og utvikle måter for å styrke undervisningssystemet på alle nivåer. Våre ledelsesstudier er utviklet for å øke gjensidige læringsutbytte gjennom effektiv skoleledelse.

Aktiviteter

Kalender

  • Mandag 14. Oktober 2019 - DN.no

    Nå kan Posten levere pakker inn i huset ditt – uten at du er hjemme

    Pakker fra nettbutikker kan nå leveres innenfor døren til kunder som ikke er hjemme. − Et tillitsspørsmål, sier professor. I en undersøkelse blant Postens pilotkunder sier 66 prosent at en slik…

  • Lørdag 5. Oktober 2019 - e24.no

    Det var verre før

    Tidligere aksjemegler Ole Hedenstad Aunaas mener tv-serien «Exit» har lite med finans å gjøre, men forteller om utbredt bruk av narkotika og prostituerte. BI-professor Peggy Brønn sier…

  • Fredag 4. Oktober 2019 - Morgenbladet

    Muus og hennes menn

    Historiker og forsker 2 Christine Myrvang ved Institutt for kommunikasjon og kultur har skrevet anmeldelse av boken "Fru Muus' klage" av Bodil Stenseth. Myrvang skriver det er en begivenhet når…

  • Onsdag 25. September 2019 - Aftenposten

    Retorikkeksperter er overrasket over Greta Thunbergs emosjonelle fremtoning under talen i FN

    Mandag 23. september holdt klimaaktivist Greta Thunberg et rasende innlegg på FNs klimatoppmøte i New York. I talen hudflettet hun verdenslederne fordi de ikke gjør mer for å stanse global…

Magasin

Communication for leaders

Communication for leaders er et formidlingsmagasin fra Institutt for kommunikasjon og kultur og Senter for virksomhetskommunikasjon ved BI. Magasinet presenterer ny forskning og faglig innsikt fra Norges ledende fagmiljø innen kommunikasjon.

Tilknyttede forskningssentre