Forskning

Institutt for Kommunikasjon og kultur

Vårt institutt fokuserer på ledelse i kommunikasjon, kultur og utdanning. Ekspertteamet vårt utgjør en av landets største institusjoner innenfor disse områdene.

Kursporteføljen vår inkluderer to av BIs egne bachelorstudier: PR og Markedskommunikasjon og Creative Industries Management, i tillegg til ni program på Executive Master of Mangement. Vårt institutt tilbyr innsiktsfull og forskningsbasert undervisning gjennom alle våre kurs for å gi en engasjerende læringsopplevelse. En tredel av vårt personale på 45 akademikere har multinasjonal bakgrunn, noe som danner grunnlaget for god interaksjon mellom internasjonale og nasjonale perspektiver i undervisning og forskning.

Instituttet har ansvar for undervisning og forskning innenfor PR og virksomhetskommunikasjon, Creative Industries Management og interkulturell kommunikasjon.

Instituttleder, Førsteamanuensis

Gillian Warner-Søderholm

Institutt for kommunikasjon og kultur

Kontakt

Silje Engeseth
Administrasjonssjef

E-mail: silje.engseth@bi.no
Telefon: 464 10 150

Handelshøyskolen BI
Nydalsveien 37
0484 Oslo

Sentralbord: 46 41 00 00

Vår profil

I dagens globaliserte verden trenger ledere å utvikle en forståelse for kommunikasjonsmønstre og kulturell praksis som former deres organisasjoner og interpersonlige nettverk – i både tradisjonelle, digitale og nye medier. For å møte dette behovet tilbyr vårt institutt teoretisk og praktisk grunnlag og kritiske perspektiver for å kunne bygge vellykkede humane og organisatoriske forhold. Det er skreddersydde ledelsesstudier for en global kontekst med hovedfokus på et av tre følgende områder:

Vår forskning og undervisning innen kommunikasjonsledelse fokuserer på kommunikasjon i organisasjoner, PR, og interkulturell kommunikasjon i digitale, globale, og nye medieområder. For mer informasjon, se våre nettsider for senter for virksomhetskommunikasjon og Nordisk senter for virksomhet og samfunn.

Vår forskning og undervisning innen kulturledelse fokuserer på kunnskap innen media og kreative industrier, i tillegg til digitalisering av kunstbransjen. Kritisk tenkning innen kulturpolitikk og kjønnsegalitære kulturer er også viktige forskningsområder for våre aktører. For mer informasjon, se nettsiden Centre for Creative Industries.

Vår forskning og undervisning innen skoleledelse fokuserer på å evaluere og utvikle måter for å styrke undervisningssystemet på alle nivåer. Våre ledelsesstudier er utviklet for å øke gjensidige læringsutbytte gjennom effektiv skoleledelse.

Aktiviteter

Kalender

  • Mandag 9. Juli 2018 - VG

    Må øke vår evne til innovasjon

    Innovasjon Norge har en direktør som primært evner å skape offentlig debatt om sin lederstil og sine ansettelser. Det er synd. Debatten burde heller dreie seg om Norges lave innovasjonsevne. Dette…

  • Mandag 9. Juli 2018 - nettavisen.no

    Zalando-sjefene fikk lønnsreduksjon med ny modell

    Zalando-sjefene fikk kuttet lønnen med to tredjedeler og øker bonusen kraftig. Tor Grenness er professor emeritus ved Handelshøyskolen BI og ekspert på lederlønninger.Han mener strategien med lav…

  • Torsdag 28. Juni 2018 - Vårt Land

    Reagerer på Pride-stunt

    Sosialt engasjement har blitt en viktig del av bedrifters merkevarebygging. Pride mener DNB henger seg på regnbuebølgen, uten å være genuint opptatt av homofiles rettigheter. Bedrifter som støtter…

  • Onsdag 27. Juni 2018 - Aftenposten

    Savner nyanser i #metoo-debatten

    Debatten om seksuell trakassering er blitt overfladisk. De virkelige problemene blir ikke tatt tak i, mener forskere. Skuespillere jobber på en måte der de bruker sin egen kropp, følelser,…

Magasin

Communication for leaders

Communication for leaders er et formidlingsmagasin fra Institutt for kommunikasjon og kultur og Senter for virksomhetskommunikasjon ved BI. Magasinet presenterer ny forskning og faglig innsikt fra Norges ledende fagmiljø innen kommunikasjon.

Tilknyttede forskningssentre