Forskning

Institutt for Kommunikasjon og kultur

Vårt institutt fokuserer på ledelse i kommunikasjon, kultur og utdanning. Ekspertteamet vårt utgjør en av landets største institusjoner innenfor disse områdene.

Kursporteføljen vår inkluderer to av BIs egne bachelorstudier: PR og Markedskommunikasjon og Creative Industries Management, i tillegg til ni program på Executive Master of Mangement. Vårt institutt tilbyr innsiktsfull og forskningsbasert undervisning gjennom alle våre kurs for å gi en engasjerende læringsopplevelse. En tredel av vårt personale på 45 akademikere har multinasjonal bakgrunn, noe som danner grunnlaget for god interaksjon mellom internasjonale og nasjonale perspektiver i undervisning og forskning.

Instituttet har ansvar for undervisning og forskning innenfor PR og virksomhetskommunikasjon, Creative Industries Management og interkulturell kommunikasjon.

Instituttleder

Gillian Warner-Søderholm

Institutt for kommunikasjon og kultur

Kontakt

Silje Engeseth
Administrasjonssjef

E-mail: silje.engeseth@bi.no
Telefon: 464 10 150

Handelshøyskolen BI
Nydalsveien 37
0484 Oslo

Sentralbord: 46 41 00 00

Vår profil

I dagens globaliserte verden trenger ledere å utvikle en forståelse for kommunikasjonsmønstre og kulturell praksis som former deres organisasjoner og interpersonlige nettverk – i både tradisjonelle, digitale og nye medier. For å møte dette behovet tilbyr vårt institutt teoretisk og praktisk grunnlag og kritiske perspektiver for å kunne bygge vellykkede humane og organisatoriske forhold. Det er skreddersydde ledelsesstudier for en global kontekst med hovedfokus på et av tre følgende områder:

Vår forskning og undervisning innen kommunikasjonsledelse fokuserer på kommunikasjon i organisasjoner, PR, og interkulturell kommunikasjon i digitale, globale, og nye medieområder. For mer informasjon, se våre nettsider for senter for virksomhetskommunikasjon og Nordisk senter for virksomhet og samfunn.

Vår forskning og undervisning innen kulturledelse fokuserer på kunnskap innen media og kreative industrier, i tillegg til digitalisering av kunstbransjen. Kritisk tenkning innen kulturpolitikk og kjønnsegalitære kulturer er også viktige forskningsområder for våre aktører. For mer informasjon, se nettsiden Centre for Creative Industries.

Vår forskning og undervisning innen skoleledelse fokuserer på å evaluere og utvikle måter for å styrke undervisningssystemet på alle nivåer. Våre ledelsesstudier er utviklet for å øke gjensidige læringsutbytte gjennom effektiv skoleledelse.

Aktiviteter

Kalender

Vi har foreløpig ingen planlagte aktiviteter.

  • Torsdag 6. Desember 2018 - forskerforum.no

    En bok om kreativitet som vokser underveis

    «Gunstig intelligens» av Trond Kjærstad. Som organisasjonspsykolog og BI-foreleser har Kjærstad et godt utsiktspunkt, og temaet for hans nye bok er så absolutt plassert midt i tiden: kreativitet. Må…

  • Onsdag 28. November 2018 - Dagens Næringsliv

    Åpent Facebook-møte slaktes av professor

    Facebook inviterer til et to dager langt folkemøte i Oslo sentrum. Folk blir skeptiske når skandalene er så tett på, sier professor Peggy Brønn, Handelshøyskolen BI.

  • Tirsdag 27. November 2018 - Dagsavisen

    Kulturminsterens teknologioptimisme

    Den nye kulturmeldingen forsøker å gjøre kulturpolitikken viktig. Men den har en naiv tiltro til teknologien. Det er grunn til å stille spørsmål om kulturmeldingens teknologioptimisme. Her trenger…

  • Tirsdag 27. November 2018 - utrop.no

    Savner fokus på nyere minoriteter

    Det står ingenting om hvordan vi skal inkludere det mangfoldet som kommer av nyere migrasjon, sier lederen for Transcultural Arts Production (TrAP) i en kritisk kommentar til kulturmeldingen som ble…

Magasin

Communication for leaders

Communication for leaders er et formidlingsmagasin fra Institutt for kommunikasjon og kultur og Senter for virksomhetskommunikasjon ved BI. Magasinet presenterer ny forskning og faglig innsikt fra Norges ledende fagmiljø innen kommunikasjon.

Tilknyttede forskningssentre