Forskning

Institutt for Kommunikasjon og kultur

Vårt institutt fokuserer på ledelse i kommunikasjon, kultur og utdanning. Ekspertteamet vårt utgjør en av landets største institusjoner innenfor disse områdene.

Kursporteføljen vår inkluderer to av BIs egne bachelorstudier: PR og Markedskommunikasjon og Creative Industries Management, i tillegg til ni program på Executive Master of Mangement. Vårt institutt tilbyr innsiktsfull og forskningsbasert undervisning gjennom alle våre kurs for å gi en engasjerende læringsopplevelse. En tredel av vårt personale på 45 akademikere har multinasjonal bakgrunn, noe som danner grunnlaget for god interaksjon mellom internasjonale og nasjonale perspektiver i undervisning og forskning.

Instituttet har ansvar for undervisning og forskning innenfor PR og virksomhetskommunikasjon, Creative Industries Management og interkulturell kommunikasjon.

Instituttleder, Førsteamanuensis

Gillian Warner-Søderholm

Institutt for kommunikasjon og kultur

Kontakt

Silje Engeseth
Administrasjonssjef

E-mail: silje.engseth@bi.no
Telefon: 464 10 150

Handelshøyskolen BI
Nydalsveien 37
0484 Oslo

Sentralbord: 46 41 00 00

Vår profil

I dagens globaliserte verden trenger ledere å utvikle en forståelse for kommunikasjonsmønstre og kulturell praksis som former deres organisasjoner og interpersonlige nettverk – i både tradisjonelle, digitale og nye medier. For å møte dette behovet tilbyr vårt institutt teoretisk og praktisk grunnlag og kritiske perspektiver for å kunne bygge vellykkede humane og organisatoriske forhold. Det er skreddersydde ledelsesstudier for en global kontekst med hovedfokus på et av tre følgende områder:

Vår forskning og undervisning innen kommunikasjonsledelse fokuserer på kommunikasjon i organisasjoner, PR, og interkulturell kommunikasjon i digitale, globale, og nye medieområder. For mer informasjon, se våre nettsider for senter for virksomhetskommunikasjon og Nordisk senter for virksomhet og samfunn.

Vår forskning og undervisning innen kulturledelse fokuserer på kunnskap innen media og kreative industrier, i tillegg til digitalisering av kunstbransjen. Kritisk tenkning innen kulturpolitikk og kjønnsegalitære kulturer er også viktige forskningsområder for våre aktører. For mer informasjon, se nettsiden Centre for Creative Industries.

Vår forskning og undervisning innen skoleledelse fokuserer på å evaluere og utvikle måter for å styrke undervisningssystemet på alle nivåer. Våre ledelsesstudier er utviklet for å øke gjensidige læringsutbytte gjennom effektiv skoleledelse.

Aktiviteter

Kalender

Ingen aktiviteter i denne tidsperioden.

  • 15. November 2017 - Dagbladet

    Lukter feighet og frykt

    TV2-topp visste om grov sextrakassering, men grep ikke inn på over ett år. Professor Peggy Brønn ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved handelshøyskolen BI, mener Jansen Hagen bør vurdere å…

  • 15. November 2017 - NRK Sapmi

    Kjøpte hjelp fra PR-gigant for å utøve press mot DNB og omstridt oljerørutbygging

    Sametinget har kjøpt rådgivning fra Burson-Marsteller blant annet for å få hjelp til å få Oljefondet og banker til å trekke seg ut av Dakota Access Pipeline. Professor Peggy Simcic Brønn ved BIs…

  • 13. November 2017 - Adresseavisen

    Forretningsmannen Richard Chen fra Taiwan sponser guttekoret med millioner

    Han sprang for livet fra tsunamien i Thailand, med sin fire år gamle sønn i armene. Det endret livet til Richard Chen. Etter nestenulykken i 2004 følte han at han måtte gjøre mer for å hjelpe andre,…

  • 2. November 2017 - Aure Avis

    Har du haurt?

    Hvem gidder å lese lokalavisa - når vi har Facebook, der vi alle er journalister og holder hverandre oppdatert døgnet rundt? Kanskje flere enn man skulle tro. Medieforskeren Ragnhild Kr. Olsen ved…

Magasin

Communication for leaders

Communication for leaders er et formidlingsmagasin fra Institutt for kommunikasjon og kultur og Senter for virksomhetskommunikasjon ved BI. Magasinet presenterer ny forskning og faglig innsikt fra Norges ledende fagmiljø innen kommunikasjon.

Tilknyttede forskningssentre