-
Bachelorstudier

Creative Industries Management

Har du lyst å jobbe med kunstnere, artister og andre kreative mennesker? I dette studiet lærer du det du trenger for å jobbe som prosjektleder, markedsfører eller manager i kreative bransjer som film, musikk, spill, litteratur eller scenekunst.

Hva lærer du?

Kreativ næring er en samlebetegnelse på bransjer som formidler og uttrykker kunst og kultur, som eksempelvis musikk, festivaler, teater, film og TV, spill, litteratur og design. Det er en næring i kontinuerlig vekst og utvikling, og som er viktig for både enkeltmennesker og samfunn. I tillegg til å skape kunst-, kultur- og underholdningsopplevelser, spiller næringen en viktig rolle i samfunnsdebatten. Den er derfor verdiskapende på mange måter og har økonomisk påvirkning på lokalt, nasjonalt og globalt nivå. Studiet gir deg innsikt i sentrale sider ved kreativ næring, oversikt over hvordan de forskjellige bransjene fungerer og hva som skal til for å lykkes med dem.

Gjennom ledelse, organisering og strategi vil du kunne hjelpe artister og kreative mennesker til å realisere sitt fulle potensial. Samtidig vil du lære teorier som gir deg en dypere forståelse for hva som skal til for å lykkes i disse bransjene. Studiet er tett på kultur- og underholdningsbyen Oslo, og du får møte mange viktige aktører i de kreative bransjene i løpet av studiet.  

Dette er noen av temaene du vil lære om:

  • Markedsføring. Lær deg hvordan et marked fungerer og hvilke verktøy og metoder du skal bruke for at dine produkter blir fremstilt og etterspurt. Finn et publikum og marked både for det kommersielle, populære og for det smale, ikke-kommersielle.  
  • Bransjekunnskap. Lær deg hvordan og hvorfor disse bransjene skiller seg fra næringslivet ellers og hva som må til for å lykkes her.
  • Økonomi og finansiering. Sørg for god økonomisk styring og at kreative prosjekter faktisk blir realisert, ved hjelp av tradisjonell finansiering eller crowdfunding.
  • Jus. Forstå hvordan opphavsrett og kontraktsrett styrer mye av økonomien i kreativ næring, og vit hvordan du skal forholde deg til det.

Kurseksempler

Mikrofon

Bærekraftig eventledelse

Gjennom å samarbeide med medstudenter og aktører fra den kreative bransjen, vil du få trening i å planlegge og gjennomføre arrangement fra A til Å med et bærekraftig fokus.

Publikum som danser under en konsert

Live-bransjene

Lær om verdiskapning, lønnsomhet, forbruksmønstre og digitalisering for ulike live-baserte kulturopplevelser som eksempelvis festivaler, opera og teater og eventer.

En dame som forklarer noe under et møte

Oppstart av egen bedrift

Start din egen bedrift innen kreativ næring. Her får du øve deg på ideutvikling, kommersialisering og oppsett av en bedrift.  

En person som bruker en mobil

Digitalisering og teknologi i kreativ næring

Lær om hvordan digitaliseringen gir nye muligheter og utfordringer for finansieringen, kommunikasjonen, markedsføringen og opplevelsen av kreativ næring. 

Hva kan du bli?

Gjennom dette studiet vil du få opparbeide deg kompetanse til å jobbe i rekke typer bedrifter, fra store selskaper og organisasjoner til små startups. BI har tett kontakt med det kreative næringslivet, og et eget bransjeråd gir oss impulser fra arbeidsmarkedet slik at studentene blir godt rustet til å dekke behovene i bransjen. Etter endt utdanning vil du blant annet kunne jobbe med:

  • Prosjektledelse og produksjonsoppgaver. Hjelp til med å strukturere kreative prosjekter for å sikre framdrift og suksessfull realisering.
  • Markedsføring. Analyser markedene, lag kampanjer og bidra med nye ideer for å promotere kreative produkter og tjenester.
  • Kommunikasjonsoppgaver og sosiale medier. Jobb med å styre kreative virksomheters tilstedeværelse på tradisjonelle og nye medier.
  • Finansiering. Bruk din økonomiske kunnskap til å hjelpe finansering av kreative prosjekter og virksomheter.
  • Entreprenørskap. Start din egen virksomhet eller bidra til kreativ innovasjon innenfor etablerte selskaper og institusjoner.

Christina Jahren Bookingagent Stageway Slik kapret Christina jobb i musikkbransjen
Mathilde Johnsen Head of marketing Astrup Fearnley Museet Kunsten å være målbevisst
Trine Ruud Grønningen Kommunikasjonsrådgiver Kulturtanken Veien til sikker jobb i kulturbransjen

MULIGHETER I STUDIETIDEN

Som student på BI får du flere spennende muligheter som kan bidra til en variert og interessant studiehverdag, samtidig som du bygger relevant kompetanse. Sjekk ut de spennende mulighetene du har underveis i studiet:

Hva kan du studere videre?

Master of Science på BI. Mange velger å fortsette videre på BIs anerkjente masterstudier. Tar du bachelor i Creative Industries Management kan følgende masterstudier være aktuelle for deg: 

I tillegg kan du også kvalifisere for andre mastergrader ved å ta tilleggskurs. Vi tar gjerne en prat med deg om hvordan du kan oppfylle opptakskravene. 

Det er også mulig å gå videre til en master ved anerkjente universiteter og høyskoler både i Norge og i utlandet. En bachelorgrad fra BI er internasjonalt anerkjent og kvalifiserer til opptak på ledende handelshøyskoler over hele verden.

 

Studieplan

Studieåret på BI er delt i to semestre, et høstsemester og et vårsemester. Her kan du se hvilke fag som inngår i studiet og hvilket semester de gjennomføres. Studieplaner oppdateres årlig i juni. Vi tar forbehold om endringer.

Praktisk informasjon